گزارش‌های منتشرشده در مجله لانست بعنوان معتبرترین نشریه پزشکی جهان نشان می‌دهد ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون بیشترین ارتباط را با بیماری‌های قلبی-عروقی و ریوی دارند. این ذرات عامل اصلی آلودگی هوای تهران طی سال‌های اخیر بوده و هست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ مريم نادري، مدير واحد پايش شركت كنترل كيفيت هواي تهران در اين باره گفت:‌ طبق گزارش لانست، آلاینده PM2.5 مناسب ترين فرم آلاینده برای بررسی آلودگی هوا است زیرا با طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها در سیستم‌های داخلی بدن ارتباط دارد که بیشترین ارتباط بین این آلاینده و بیماری‌های قلبی-عروقی و ریوی دیده‌شده است.

به گفته وي، طبق تحقیقات ارتباط معناداریبین وجود آلایندهPM2·5 و سکته قلبی، فشارخون بالا، نارسایی قلبی، آریتمی قلب و مرگ‌ومیرناشی از مشکلات قلبی-عروقی ایجاد شده است. با توجه به مطالعات گسترده در این زمینه ارتباطات علمی بین آلودگی PM2·5 و بیماری‌های مزمن انسداد ریه و سرطان ریه دیده ‌شده است. همچنین آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان گزارش می‌دهد که ذرات آلاینده هوای محیط در گروه نخست مواد سرطان‌زا قرار دارند.

نادري عنوان كرد: آلودگی هوا با ذرات معلق موجب مشکلات بسیاری می‌شودازجملهآن‌ها افزایش فشارخون، افزایش غلظت لیپید سرم خون، افزایش شیوع آریتمی‌های قلبی، افزایش تعداد مراجعه‌کنندگان در بخش اورژانس برای مشکلات قلبی، افزایش خطر حملات حاد قلبی و افزایش مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی و سکته مغزیو همچنین می‌تواند منجر به تولد زودرس و وزن کم نوزادان شود.

به گفته وي، شواهد جدید ارتباط بین آلاینده PM2.5و بیماری‌های غیرمسری را نیز نشان می‌دهد. بیماری‌ها شامل: دیابت، کاهش هوش و قدرت یادگیری، اختلال توجه یا بیش فعالی و اوتیسم در کودکان و همچنین ابتلا به زوال عقل در بزرگسالان هستند. مطالعات وزن جهانی بیماری‌ها نشان می‌دهد که انواع آلودگی هوا عامل مرگ میر 5/6 میلیون نفر در جهان طی سال 2015 تخمین زده می‌شود. بر اساس این مطالعه مجموعاً آلودگی محیط‌های بسته و خانگی 6/3تا2/2 میلیون، آلاینده ذرات محیط 8/4تا7/3 میلیون و آلودگی ناشی از ازن تروپوسفری 4/0تا1/0میلیون مرگ در جهان را شامل شده است.

۴۷۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 737233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =