۰ نفر
۲۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۱

عبدالرضا غفرانی

در کتاب روان شناسی سیاسی در روابط بین المللی، نوشته خانم دکتر رز مکدرمات، که استاد علوم سیاسی در دانشگاه معروف و معتبر براون در رد آیلند آمریکاست ( این کتاب توسط این نگارنده به فارسی برگردانده و دو سال پیش در عصر دیپلماسی منعکس شده است )، در مقدمه کتاب خود چنین نوشته است :"... چگونه مردم سایر کشور ها می توانند از آمریکا و آمریکائی ها تا این اندازه تنفر  داشته باشند، در حالی که ما آمریکائیان اکثرا چنین تصور می کنیم انسان های بسیار خوب و منصفی هستیم که به حقوق فردی و حقوق بشر دیگر کشور ها بسیار علاقمندیم؟....".


البته نویسنده کتاب پاسخ به این سئوالات را مربوط به عوامل روانی و روان شناختی می کند و استدلال های خاص خود را دارد و در این مقال منظور بحث در مورد نظرات نویسنده کتاب مذکور نیست.

اما این سئوالات که واقعیت دارند، موضوع جدیدی نیست. بیش از چهل سال پیش که این نگارنده در هولپیمائی جمهوری اسلامی ایران ( هواپیمائی ملی ایران سابق) کار می کردم و هنوز وارد وزارت امور خارجه نشده بودم ، از یک آمریکائی رنگین پوست که یک مکانیک ساده بود به کرات می شنیدم که این نفرت را ناشی از سیاست های غیرواقع بینانه و غیر عقلائی دولت متبوع خود می دانست و به شدت از آن سیاست ها انتقاد می کرد.

در آن زمان جنگ خونین و بی دلیل ویتنام در اوج خود بود. دقیقا بیست سال بعد معاونتی و یا بخشی در وزارت امور خارجه آمریکا ایجاد شد که وظیفه آن این بود که در تمام دنیا و کشور ها بررسی و مطالعه کند که علت و یا علل این نفرت و عدم مقبولیت را بررسی کرده و پیدا و در ازبین بردن آن تلاش کند.

طبق گزارشات، میلیون ها دلار هزینه این برنامه شد بعد از آن چه شد و این که موفق شدند چیزی است که الان افکار عمومی جهان باید در مورد آن قضاوت کند. آیا واقعا به علل آن پی بردند؟ چیزی است که کاملا نامعلوم است  ولی به نظر نمی رسد تغییری کرده باشد.

اما اکنون و در جهان امروز که شرایط نسبت به چهل سال پیش بسیار تغییر کرده است و به دلیل پیشرفت خارق العاده وسائل ارتباط جمعی و یا آن چه این روزها مصطلح است انفجار اطلاعات، پاسخ به سئوال نویسنده کتاب که یک استاد دانشگاه است و یا آن تکنیسین ساده چندان دشوار نیست.

قبل از هر چیز باید این واقعیت را مورد نظر قرار دادکه مردم عادی آمریکا انسان های خوب ولی ساده و خیلی  تاثیر  پذیر هستند. کما اینکه تمام مردم جهان دیدند چگونه فریب وعده ها و جار و جنجال های فردی به نام ترامپ را خوردند؛ و الان نتایج آن به تدریج نمایان می شود. لذا به نظر می رسد این مردم آمریکا هستند که مقصرند  چون افرادی را انتخاب می کنند که بیشترین صدمه را قبل از همه به خود آن ها می زنند و البته اوضاع جهان را هم بحرانی و متشنج می نمایند.

واقعا تاسف بار است که دستگاه عریض و طویل دیپلماسی ایالات متحده در چند دهه گذشته حداقل شاهد بوده ایم فقط از دو وسیله استفاده کرده است:

یکی تهدید همراه با زور و تجاوز نظامی و دیگری تحریم های غیر عادلانه علیه کشور های مختلف. طبیعی است که این دو وسیله حاصل دیگری جز تخریب، کشتار و آوارگی مردم کشور های مختلف نداشته است. عجیب تر اینکه بار ها ناکامی این سیاست ها را آمریکائی ها تجربه کرده اند ولی باز هم آن را تکرار کرده و می کنند و همیشه نتیجه ای جز خرابی و کشتار مردم بی گناه نه تنها برای مردم دنیا بلکه مردم ساده و زود باور آمریکا نداشته است.

بی شک مادام که این سیاست ادامه داشته باشد به طور منطقی نباید انتظار نتیجه غیر از این را داشت. بنابراین به راحتی می توان پاسخ نویسنده کتاب مذکور و تحقیق و بررسی معاونت مربوطه در وزارت امور خارجه و خود دولت آمریکا و طرز فکر مردم این کشور جستجو کرد و نه در میان سایر ملل و یا کشور های دیگر.

از قدیم این گفته پر معنی همیشه رواج داشته که "کسانی که تاریخ را فراموش می کنند محکوم به تکرار آن هستند ". به جرات می توان این دولت ها و ملت آمریکا هستند که باید بیشتر از هر کشور و ملت دیگر این واقعیت را بپذیرند و بدان عمل کنند .

*نماینده اسبق ایران در آسیاپاسفیک سازمان ملل متحد

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 708864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
    9 0
    ایالات متحده مقبولیت ندارد ما داریم