بهادرانی: اشتهای بخش خصوصی به طرح‌های عمرانی را زیاد کنیم

معاون پیشین سازمان برنامه و بودجه می‌گوید: «یکی از راه هایی که می توانیم دولت را کوچک کنیم و از این بودجه منبسط رهایی یابیم، این است که طرح ها را به بخش خصوصی دهیم.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هفته گذشته در هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، مسعود خوانساری رییس اتاق تهران اعلام کرد که «اتاق بازرگانی، دیدگاه های انتقادی اتاق و بخش خصوصی را در نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی ارسال کرده است. رییس اتاق تهران گفت «بودجه عمرانی در لایحه بودجه سال 97 کاهش یافته و این در حالی است که در 19 سال گذشته بودجه جاری هر ساله 97 درصد و بودجه عمرانی ه رساله 69 درصد پرداخت شده است.»

از طرف دیگر او با اشاره به بدهی های دولت به بخش خصوصی عنوان کرد: «بدهی دولت به بخش خصوصی، بهره‌برداری از طرح‌های نیمه‌تمام، جذب فاینانس توسط بخش خصوصی و نحوه ضمانت توسط دولت، در نظر گرفتن اهلیت در واگذاری شرکت‌ها و طرح‌ها و اصلاح مالی صندوق‌های بازنشستگی در لایحه بودجه سال 97 در نظر گرفته نشده که از موارد انتقادی ما به این لایحه بودجه است.»

در این میان، سیاست دولت براساس تبصره ۱۹ لایحه بودجه سال ۹۷ این است که پروژه های عمرانی را به بخش خصوصی برای اجرا واگذار کند و بر این اساس، یک سری مشوق هایی برای بخش خصوصی در نظر گرفته شده است.

در همین رابطه، ابراهیم بهادرانی، معاون پیشین سازمان برنامه و بودجه در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین می گوید: «موردی که به صورت اهرمی در بودجه از آن نام می برند، به این معناست که برای یک پروژه، دولت بخشی از درآمدها را از صندوق توسعه ملی بردارد. بخش دیگر از پول ها را دولت را بگذارد و در عین حال، بخش خصوصی را در اجرای طرح ها وارد کنند و به این ترتیب، پروژه ها انجام شود.»

او ادامه داد: «اجرای پروژه ها بستگی به این دارد که پروژه های عمرانی برای بخش خصوصی قابل توجیه باشد یا خیر. اگر قابل توجیه باشد، طبییعی است که بخش خصوصی به دنبال طرح و سرمایه گذاری می آید؛ منتها مشوق هایی که دولت در نظر دارد، لازم است، ولی کافی نیست.»

بهادرانی عنوان کرد: «برای این منظور باید ثبات اقتصادی در کشور حاکم شود، شرایط محیط کسب وکار برای بخش خصوصی مهیا باشد تا بتواند سرمایه گذاری کند. اما در حال حاضر فضای کسب وکار کشور در مقایسه با سایر کشورها وضعیت خوبی ندارد و از طرف دیگر، ثبات اقتصادی کمتری نیز در کشور داریم.»

او اظهار داشت: «اگر این موارد را در نظر نگیریم، ایده مطرح شده فقط می تواند ایده خوبی باشد. یکی از راه هایی که ما می توانیم دولت را کوچک کنیم و از این بودجه منبسط جدا کنیم، این است که طرح ها را به بخش خصوصی دهیم.» 

معاون پیشین سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: «یک سری طرح ها توجیه اقتصادی ندارد، ولی دولت باید انجام دهد. به طور مثال، دولت موظف است که برای یک روستا راه بکشد. اما این طرح اگر به بخش خصوصی واگذار شود، درآمدی ندارد. دولت باید طرح های خود را جدا کند و براساس میزان سوددهی ای که وجود دارد، طرح ها برای بخش خصوصی جاذب باشد که در آنها سرمایه گذاری کند.»

35224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 737320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
    0 0
    اشتها به کار عمرانی داریم اما دستمزدامونو نمیدید