رونمایی از کتاب «اوی من»، سومین اثر فرنگیس شنتیا

«خبرجنوب» نوشت: کتاب «اوی من» سومین مجموعه شعر فرنگیس شنتیا در شانزدهمین نمایشگاه سراسری کتاب استان فارس رونمایی شد.

این سومین کتاب این شاعر و روزنامه نگار شیرازی است که در دولت روحانی موفق به دریافت مجوز انتشار شده است. در اولین روز از افتتاح نمایشگاه کتاب فارس معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از غرفه نشریات بین المللی خبر از میان برداشتن موانع موجود بر سر راه حوزه نشر را یکی از بزرگ ترین دستاوردهای دولت دهم و یازدهم دانست و اظهار امیدواری کرد که امیدهای شکل گرفته در حوزه فرهنگ تداوم یافته و بیش از پیش تقویت شود.
فرنگیس شنتیا شاعر مجموعه های سه گانه منتشر شده در دولت یازدهم و دوازدهم نیز در جریان این بازدید انتشار سه گانه های خود و کتاب هایی از این دست را نشانگر منعطف شدن فضای چاپ و نشر در برابر مطالبات فعالان حوزه فرهنگ و هنر دانست و افزود: امیدی که امروز از آن به عنوان یک کلید واژه سیاسی یاد می شود برای ما اهالی فرهنگ و رسانه از هر قشر و گروه اجتماعی دیگر ملموس تر است و آن چه از آن به عنوان روزگار شکستن قلم ها و دوختن دهان ها یاد می شود تجربه جانکاهی بود که فعالان این حوزه در سال های نه چندان دور آن را تا مغز استخوان چشیدند و دم بر نیاورند.
به گزارش خبرنگار ما در جريان اين برنامه محمد تقي زرين چنگ معاون سردبير «خبرجنوب» به طرح ديدگاه هاي ادبي خود نسبت به كتاب «اوي من» پرداخت كه از نظرتان مي گذرد:
در كتاب «اوي من» زمان شعر متغير است. روح كلام با خواننده ارتباط پيدا مي كند و ... وقتي كه همه چيز، همه كس و همه ادعاها را به محاكمه مي كشد. دوستی ها را سرپوشي براي پنهان كردن نيات نابخردانه و روابط ظاهري و عاطفي را نقابي براي پنهان ساختن ماهيت هاي نداشته قشنگ توصيف شده. پارادوكس هاي جديد به همراه تركيبات شناخته شده از نظر معني ولي متفاوت با معناي اصلي بلكه ساختن معاني ديگري از هر كلمه كه در بطن آن نهفته است، مثلاً انساني كه فقط دهان است. با انگشتان دراز... كه اين عين تجسم بيهودگي و بيهوده خواهي كه نه كه عين تجسم خودخواهي است. وقتي به خلسه نگاه مي كني آرايه ذم شبيه به مدح و مدح شبيه به ذم در بهترين صورت خودنمايي مي كند. آن گاه كه زيبايي... اين واژه قشنگ با صفت دردناك توصيف مي شود.
«تو به طرز زيبايي دردناك هستي»
خواننده مي ماند كه ... زيبايي را قبول كند يا شدت آن را به صورت كاملاً دردناك؟! و در شعر زیبای سرکار خانم فرنگیس شنتیا در دفتر سوم شعر ایشان همين زيبايي در جاي ديگري و در شعر «دلشده» همراه با صفت مغلوب شكنجه پيش مي برد و در ادامه آن، شاعر به تلميح هاي دلنشيني مي پردازد تا آن جا که به داستان یوسف پیامبر و پیراهن ایشان نگاهی نه انکاری بلکه با دیدی جدید از نظر تعبری نو شده و کلام زیبای «موهایم از نوازش انگشتانت کوتاه» و قرار دادن «هذیان» در برابر «عشق» که باید خواند...
تفاوت در تعابير شعرهاي اين شاعر كه به نوعي قالب شكني كرده رنگ بسيار جديدي به خود مي گيرد. «واژه دامن كه همراه با علف هاي خود رو» گره خورده و انسان هايي كه علي رغم نامشان، در پشت هر نقاب چهره واقعي آنان نهفته و تعريف شد، پرده از رازي مانا و نگفته ای از كنش ها و عمل هايي دارد كه ظاهراً مي توان آن را به تعبیري «وضع شيئي در غير ما وضع له» دانست. سخن بسيار است شايد بتوان دو برابر حجم مجموعه را به بحث نشست حتی بدون يك كلمه تكراري موفقيت اين شاعر متفاوت را از خدا خواهانم.
بر پایه این گزارش، کتاب «در انفرادی آفتاب»، «بغض های نارس» و «اوی من» سه گانه های سروده شده از فرنگیس شنتیا هستند که از سال 94 تا کنون مجوز چاپ دریافت کرده و از سوی انتشارات فصل پنجم منتشر شده اند.
در بخشی از کتاب «اوی من» می خوانیم:
اگر تو نبودی باید چه می کردم؟
سال های سر بریدن بود
سال های به خانه ریختن
سال های شلاق براستخوان کشیدن
و شهر بی فریاد
گلو درد چرکی داشت
اگر تو نبودی
چه کسی می خواست جای دندان های ریخته من گندم بکارد؟
و درد کبود مشت های مکرر را
در فصل ممنوعه پرواز شفا بخشد؟
مرا جان پناهی ببخش
تو را به هر نام اعظمی
که به چشم های روشنت می آید
مرا دوباره جان پناهی ببخش
من زخم های وخیم تری هم دارم
که نمی دانی

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 730686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =