غلامرضا موسوی تهیه‌کننده سینما معتقد است با این شرایط اکران هیچ فیلم‌سوزی اتفاق نیفتاده و تنها کسانی که فیلم‌هایشان نمی‌فروشد حرف از فیلم‌سوزی می‌زنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، از مدتی پیش با تجمع فیلم‌های در حال اکران در سینماها بحث فیلمسوزی پیش آمد و برخی از تهیه‌کنندگان نسبت به این مسئله معترض شدند. اعتراض‌ها تا جایی پیش رفت که اکران فیلم سینمایی «آیینه بغل» که قر ار بود از یک ماه پیش آغاز شود به تعویق بیفتد. غلامرضا موسوی تهیه‌کننده باسابقه سینما در گفت‌وگو با خبرآنلاین درباره این مسئله توضیحاتی داده است که در ادامه می‌خوانید.

غلامرضا موسوی درباره اکران همزمان تعداد زیادی فیلم که اعتراض برخی را نیز در پی داشته است می‌گوید: «اساسا واژه فیلمسوزی با اکران حداکثر 16 فیلم در تهران شوخی است. ما در بیشترین زمانیکه فیلم روی پرده داریم و دوستان نیز اعتراض دارند حداکثر 16 فیلم در حال اکران داریم که برخی از آنها فیلم‌های پرفروشی هستند که از قبل مانده‌اند و برخی نیز فیلم‌های جدیدی هستند که به تازگی اکران شدند.»

او ادامه می‌دهد: «مشکل اینجاست که هر کسی که فیلمش را اکران می‌کند و با استقبال  مخاطب روبرو نمی‌شود ساده‌ترین واژه‌ای که یاد گرفته فیلمسوزی است که آن را به کار می‌برد. بگذارید یک نمونه در این زمینه برایتان بگویم، در حال حاضر فیلمی به نام «قهرمانان کوچک» که مختص سینمای کودک و نوجوان است در حال اکران است. این فیلم زمانی که اکران شد تمام دوستان فکر می‌کردند احتمالا دو هفته بعد اکرانش تمام می‌شود، اما فیلم آمد و بسیاری از سینماها هم در رودربایستی پخش‌کننده فیلم را اکران کردند اما بعد از مدتی مردم از این فیلم استقبال کردند، بچه‌ها به همراه پدر و مادرهایشان به دیدن این فیلم رفتند و فیلم میلیاردی شد و اکرانش نیز ادامه دارد. اگر این فیلم نمی‌فروخت طبیعتا این بحث پیش می‌آمد که فلیمسوزی شده ولی چون این اثر مورد استقبال تماشاگر قرار گرفته و خوب فروخته دیگر چنین بحثی درباره‌اش مطرح نمی‌شود.»

عضو شورای عالی تهیه‌کنندگان همچنین می‌افزاید: «برخی دیگر از کسانی که شعار فیلمسوزی می‌دهند کسانی‌اند که قرار است فیلم‌هایشان اکران شود و نگران شرایط آینده‌اند که فیلم‌شان می فروشد یا نه. کسانی که ادعای فیلمسوزی دارند 2-3 دسته‌اند که بیشتر نگران فروش فلیمشان‌اند.»

موسوی در ادامه بیان می‌کند: «شورای صنفی قواعد و آیین‌نامه‌ای دارد که بر همان اساس عمل می‌کند. این آیین نامه می‌گوید 6 گروه، گروه‌های آزاد و فیلم‌های کودک در شرایط متعدد حق دارند اکران شوند. طبیعی است که در شش ماه دوم سال نیز همیشه تعداد فلیم بیشتر از شش ماه اول سال است. اما بحث فیلمسوزی را منهای کسانی که فیلمشان اکران نشده افرادی که فیلمشان اکران شده و تماشاگر نرفته آن را ببیند به وجود می‌آورند، اما در این میان ما چه کار باید کنیم؟ مگر شورای صنفی برای اکران فیلمی مثل «قهرمانان کوچک» کمکی کرد؟ این فیلم هم مثل بقیه فیلم‌ها روال عادی اکران را طی کرد.»

او ادامه می‌دهد: «ما در شورای صنفی اساسا در پخش فیلم دخالت نمی‌کنیم و سیستم به این شکل است که پخش‌کننده با سرگروه یا سینمادار قرارداد می‌بندد. در زمستان و پاییز هر فیلمی حداکثر ده هفته نمایش داده شود اگر فیلمی از این مدت زمان بیشتر اکران شد دوستان می‌توانند مدعی شوند که در حق‌شان اجحاف شده است. البته فیلم‌هایی که حوزه هنری اکران نمی‌کند به عنوان حمایت از آنها اکر فیلم بفروشد تا 12 هفته می‌تواند در اکران باقی بماند. این قواعد کلی است و برای شخص خاصی گذاشته نشده است و برای همه هم یکسان است. این نکته را هم باید در نظر بگیریم که امسال ما سالن‌های بیشتری هم داشتیم و با این حساب و با اکران 16 فیلم من بعید می‌دانم که فیلمسوزی اتفاق افتاده باشد و همانطور که گفتم باید قبول کنیم که برخی از فیلم‌ها نمی‌فروشند.»

تهیه‌کننده فیلم «من مادر هستم» می‌گوید: «به گمان من وقتی فیلمی نمی‌فروشد دوستان باید ریشه ان را در زمان تولید پیدا کنند که چرا نتوانستند کاری کنند که فیلمشان جذابیت بیشتری داشته باشد که خود فیلم مخاطب را به سینما بکشاند. باز هم مجبورم از فیلم «قهرمامان کوچک» مثال بزنم، فیلمی که استار ندارد ولی سازندگانش در زمان تولید به این فکر کردند که چطور می‌توان برای بچه‌ها فیلمی سرگرم کننده ساخت تا آنها برای تماشا به سینما بیایند»

موسوی همچنین درباره به تعویق افتادن اکران «آینه بغل» به دلیل برخی از اعتراض‌ها نیز توضیح داد: «هر فیلمی که پروانه نمایش دارد و پخش‌اش قرارداد ببندد می تواند در شورای صنفی خواستار اکران شود. این فیلم از ابتدا هم قرار بود در گروه اکران شود و مشکلی برای فیلم‌های گروه آزاد به وجود نمی‌آمد. اگر هم سینماداران از اکران این فیلم استقبال کردند به این دلیل بود که امید داشتند این فیلم پرفروش شود تا خموشی گیشه برطرف شود وگرنه عاشق چشم و ابروی تهیه‌کننده این فیلم نیستند. آنها به فکر این هستند که ظرفیت فروش در سالن سینمایشان بالا رود و این اتفاق هم غیر قانونی نیست، نه برای «آینه بغل» لبکه برای هر فیلمی که پروانه نمایش گرفته باشد.

تهیه‌کننده فیلم «بغض» در پایان می‌گوید: «به گمان من این حرف‌ها و بحث‌ها یک مقدار شباهت به شعار دارد و برخی نیز نگران برخی فیلم‌ها هستند که اگر مثلا فلان فیلم بیاید فیلم آنها نفروشد. به گمان من اینطور نیست و وقتی فضای سینما رفتن جذاب شود همه فیلم‌ها تماشاچی بیشتری پیدا خواهند کرد. بعضی از دوستان فکر می‌کنند اگر کاری کنند فیلم خوبی اکران نباشد فیلم آنها دیده می‌شود اما به گمان من این اتفاق نمی‌افتد. فیلمی که جذاب باشد می‌تواند در هر شرایط و وضعیتی مخاطب خودش را داشته باشد.»

58244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 729530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =