نماینده خوی از افزایش ۱۸۰درصدی اعتبارات استانی در بودجه ۹۷ خبرداد

عضو مجمع نمایندگان و نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی گفت: با تحقق واقعی بودجه سال ۹۷ آذربایجان غربی رشد خوبی خواهد داشت، البته تحقق بودجه معمولاً با فشار مضاعف به بودجه عمرانی، در دسترس نخواهد بود.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان‌غربی، سیدتقی کبیری از افزایش ۱۸۰ درصدی اعتبارات استانی کل کشور در بودجه ۹۷ نسبت به سال ۹۶ خبر داد و افزود: این اعتبارات از ۲۳.۵ هزار میلیارد تومان به ۶۶ هزار میلیارد رسیده است و درآمدهای استانی هم از ۸۵ هزار میلیارد تومان به ۹۴ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی افزود: اعتبارات عمرانی استانی کل کشور هم با کاهش ۳۱ درصدی مواجه شده است که البته افزایش اعتبارات موضوع قانون استفاده متوازن از امکانات کشور با افزایش ۱۳ درصدی و اعتبارات استانی ویژه با افزایش ۴ درصدی توانسته اند سرجمع، بودجه عمرانی استانی را تعدیل نموده و کاهش آن را به ۸ درصد برسانند .

نماینده خوی در مجلس شورای اسلامی، میزان کاهش اعتبارات عمرانی استان آذربایجان غربی را ۱۷.۹۰ درصد اعلام کرد که نسبت به متوسط کشوری کاهش کمتری داشته و افزود: این کاهش در بودجه عمرانی استان البرز به ۴۸ درصد رسیده و در استان خوزستان با رشد ۱۰ درصدی مواجه شده است.

وی، به افزایش ۱۰.۷۶ درصدی اعتبارات هزینه ای آذربایجان غربی در بودجه پیشنهادی سال ۹۷ اشاره کرد و گفت: این در حالی است که اعتبارات هزینه ای استانی در کل کشور به طور متوسط ۹درصد افزایش داشته است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ضریب بازگشت استانی، یعنی برگشت درآمدهای استان به خود استان در آذربایجان غربی ۲۴۰ درصد بوده که این ضریب در تهران یک رقمی است، در هرمزگان ۵۸ درصد و در ایلام به ۵۱۶ درصد رسیده است.

کبیری، با بیان این که سرانه درآمدهای استانی برای آذربایجان غربی ۳۲۳ هزار تومان و میانگین کشوری یک میلیون و ۱۸۰ هزار تومان می باشد، افزود: سرانه اعتبارات هزینه ای استانی برای آذربایجان غربی ۶۴۰ هزار تومان و میانگین کشوری آن نیز ۶۹۱ هزار تومان است.

وی افزود: با اینکه سرانه اعتبارات عمرانی استانی برای آذربایجان غربی ۱۴۰ هزار تومان و میانگین کشوری ۱۲۹ هزار تومان بوده، اما با توجه به نیاز و شرایط استان، جذب اعتبارات بیشتر باید مد نظر باشد.

نماینده شهرستان های خوی و چایپاره، سهم استان آذربایجان غربی از اعتبارات هزینه ای بودجه عمومی سال ۹۷ را ۲ هزار و ۱۲۴ میلیارد تومان اعلام کرد که نسبت به سال گذشته بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان افزایش نشان می دهد و گفت: از بودجه عمومی برای طرح های عمرانی استانی ۴۷۸ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که نسبت به سال گذشته۸۰ میلیارد تومان کاهش نشان می دهد، البته نسبت به عملکرد سال ۹۵ رشد ۳۵۰ میلیارد تومانی را شاهد هستیم.

کبیری در پایان تصریح کرد: با لحاظ سهم ۲ درصدی از ۳درصد حاصل از درآمد نفتی سهم استان های محروم، اعتبارات ارتقاء شاخص های توسعه انسانی، اعتبارات موضوع مالیات بر ارزش افزوده و همچنین اعتبارات موضوع قانون استفاده متوازن از امکانات کشور، مجموع اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای (بودجه عمرانی) استان آذربایجان غربی به بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 746502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =