مشاور مقام معظم رهبری در حوزه جهان اسلام گفت: ریشه تقریب مذاهب در گفت‌وگوی منطقی و در عقلانیت اسلام است.

به گزارش خبرآنلاین آیت‌الله محمد علی تسخیری در مراسم روز پژوهش که با حضور اساتید شعیه و سنی در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد با بیان اینکه زمانی بود که تقریب غریب و مجهول بود، اظهار کرد: مرحوم آیت‌الله واعظ زاده خراسانی که این امر را شروع کردند و ایشان نیز این مساله را از استاد بزرگشان آیت‌الله بروجردی دریافت کرده بودند با انتقادها و تهمت‌ها و سوالات و تحریفات زیادی در این عرصه مواجه بودند. این مرد غریبانه همه این چالش‌ها و حرفها را تحمل می‌کرد.

وی خاطرنشان کرد: گاهی برخی می‌گفتند تقریب نه در روایات و نه در آیات است؛ می‌گفتند تقریب با تبلیغ مکتب اهل بیت (ع) سازگار نیست. در آن زمان هر کسی در عرصه تقریب فعالیت می‌کرد غریب بود اما امروز این مساله یک حقیقت مسلم شده است. درست است که تقریب در روایت و آیات نیست و حتی برخی از بزرگان به آن اشاره نداشته‌اند اما ریشه‌های آن در قرآن نمایان است و ریشه‌های تقریب‌ در عقلانیت اسلام است.

مشاور رهبری در امور جهان اسلام خاطرنشان کرد:‌ عقلانیت در همه جای قرآن مطرح است و ریشه تقریب در گفتگوی منطقی است. در آیه ۲۴ سوره سبأ خداوند به شرایط گفتگوی منطقی اشاره می‌کند. همچنین در آیه ۴۸ سوره سباء نیز بر این موضوع تاکید شده است که مسیر را گم نکنید و در همین آیه به شرایط گفتگوی منطقی اشاره شده است. ما باید در یک فضای سالم و منطقی به بحث و گفتگو بپردازیم نه در یک فضای شلوغ.

آیت‌الله تسخیری بیان کرد: قرآن یک تئوری کامل گفتگوی منطقی دارد و همواره بر این اصل اشاره دارد که دو گفتگوکننده باید هم‌سطح باشند. بزرگان ما در مسیر تقریب زحمت‌های زیادی کشیدند. مرحوم ایت‌الله واعظ‌زاده خراسانی خوشحال بودند که این دانشگاه محور گفتگوی منطقی باشند قبل از او نیز رهبری می‌فرمودند این دانشگاه را به جایی برسانید که محور پیشرفت و گفتگو در جهان باشد. ما امیدواریم این دانشگاه بتواند جایگاه رفیع در گفتگوها داشته باشد.

وی ادامه داد: امروز تمام مشکلات و تعدی بر حقوق سایرین به خاطر نبود گفتگوی منطقی است. راه تقریب، راه‌ مقدسی است. اگر تقریب نباشد تکفیری، داعش و گروه‌های انحرافی خروج می‌کنند که آنها می‌توانند چهره اسلام را مخدوش کنند.

در این مراسم مولوی نظر احمد سلامی، یکی از علمای برجسته اهل سنت مقاله «ادب اختلاف» را ارائه داد.

همچنین از پژوهشگران دانشگاه مذاهب تجلیل و از وب سایت جدید دانشگاه مذاهب اسلامی رونمایی شد.

در این مراسم از چهار اثر پژوهشی دانشگاه از جمله کتاب‌های «الجامع لشرحی التجرید» اثر حجت‌الاسلام و المسلمین خسروپناه، «ما استدل به الحنفیة من آثار صهر ختم البریة» اثر مولوی محمد اسحاق مدنی استاد دانشگاه مذاهب اسلامی و عالم اهل سنت، دو کتاب و اثر حجت‌الاسلام و المسلمین محمد حسین مختاری ـ رییس دانشگاه مذاهب اسلامی ـ با عنوان «درآمدی بر مبانی وحدت اسلامی؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» و «درآمدی بر سبک زندگی از منظر اسلام» و نیز منشور اخلاق پژوهش دانشگاه رونمایی شد.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 734881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =