ایسنا نوشت: "روی مور" نامزد مورد حمایت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا که با ادعاهای تعرض جنسی روبه‌رو بود در ایالت بسیار محافظه کار آلاباما از نامزد دموکرات‌ها شکست خورد.

پس از ماه‌ها کارزار پرحاشیه، مردم این ایالت جنوبی آمریکا روز سه شنبه برای انتخاب سناتور جدید خود به پای صندوق رای رفتند.

در این انتخابات قاضی سابق روی مور با داگ جونز رقابت می‌کرد و درحالی که بیشتر آرا شمرده شده است اکثریت شبکه‌های خبری پیروزی جونز را قطعی می‌دانند.

درحالی که کل آرا شمارش شده جونز با اختلاف ۱.۵ درصد یعنی کمی بیش از ۲۰ هزار رای برنده شده است.

به این ترتیب شمار کرسی‌های جمهوری خواهان در سنا به ۵۱ در مقابل ۴۹ کرسی برای دموکرات‌ها کاهش می‌یابد.

به گزارش بی.بی.سی آلاباما به طور سنتی سناتورهای جمهوری‌خواه را به کنگره می‌فرستاد اما نتیجه سه‌شنبه شب خبر خوبی برای دموکرات‌ها پیش از انتخابات میان دوره‌ای سال آینده است.

این اولین بار در ربع قرن گذشته است که یک نامزد حزب دموکرات از آلاباما به سنا راه می‌یابد. ترامپ پارسال با اختلاف نزدیک به ۳۰ درصد در این ایالت برنده شده بود.

این رای‌گیری برای پر کردن صندلی خالی جف سشنز، سناتور پیشین آلاباما انجام شد که پس از پیروزی دونالد ترامپ، وزیر دادگستری شد.

صبح سه‌شنبه، در حالی که رسانه‌های آمریکا پوشش ویژه‌ای به این انتخابات ایالتی داده‌ بودند، روی مور، سوار بر اسب راهی حوزه انتخاباتی شد.

این قاضی ۷۰ ساله، حامی سرسخت "اصول عقیدتی" محافظه‌کاران است و از مخالفان جدی سقط جنین و ازدواج همجنس‌خواهان محسوب می‌شود. او وعده داده بود در صورت پیروزی، برای "قیام در برابر سیستم" به واشنگتن برود و از اصول سنتی محافظه‌کاران که به گفته او و حامیانش "در خطر نابودی" قرار گرفته دفاع کند.

با وجود این، طرح چند اتهام آزار و اذیت جنسی علیه او، که در یک مورد از آنها آزار جنسی یک دختر نوجوان هم در میان بوده، کارزار انتخاباتی‌اش را به شدت جنجالی کرد؛ به طوری که حتی رهبران جمهوری‌خواه در کنگره هم خواستار انصراف او از نامزدی و انتخابات شدند.

مور همه این اتهامات را رد می‌کند و آنها را دارای انگیزه‌های سیاسی می‌داند.

در همین حال، حمایت بی‌چون و چرای دونالد ترامپ از مور، انتخابات آلاباما را یک بار دیگر به سنگ محکی برای بررسی موقعیت ترامپ بدل کرده بود.

ترامپ که نظرسنجی‌های اخیر او را نامحبوب‌‎ترین رئیس جمهور معاصر آمریکا در پایان نخستین سال ریاستش بر کاخ سفید معرفی می‌کنند، چندین بار تاکید کرده که مجلس سنا برای پیش‌برد برنامه‌های او به کسانی چون روی مور نیاز دارد تا بتواند اکثریت شکننده جمهوری‌خواهان بر این مجلس را حفظ کند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 736545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =