یازدهمین کنگره پیشگامان پیشرفت که در سالن همایش های دانشگاه شهید بهشتی از آغازین ساعات روز پنجشنبه میزبان استادان، دانشجویان، صاحبنظران و متولیان الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بود با ایراد چند سخنرانی و ارائه مقالات پوستری دردو بخش صبح و عصر و در نهایت، شناخت برگزیدگان به کار خود پایان داد.

آیات قرآن و سرود جمهوری اسلامی ایران که در سالن طنین انداز شد اغازگر این همایش و اظهارات کوتاه دبیر کنگره یازدهم بود. دکتر هادی اکبرزاده گفت که کنگره به این علت برگزار شده تا دانشجویان و جوانان فعال در حوزه اندیشه ورزی که برای الگوی پیشرفت کشور دغدغه دارند، پای کار بیایند و مشارکت حداکثری داشته باشند . او روی سخنش با نسل جوان و آینده ساز بود ، کسانی که به اعتقاد او می توانند برای ظرفیت سازی و اجرای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مطالبه گر باشند. دبیر کنگره تاکید داشت که یازدهمین کنگره پیشگامان پیشرفت به این علت برپا شده تا کمکی باشد برای همگانی کردن و ترویج گفتمان پیشرفت میان جوانان و دانشجویان .

در کنگره یازدهم نقش کلیدی جوانان البته فقط لابه لای گفته های مسئولان نبود بلکه در نشست های صبح و عصر به کرات تریبون در اختیار جوانان قرار گرفت ، سخنانشان شنیده شد و از آنها راه حل خواسته شد . دانشجویان جوان در این کنگره پایان نامه ارائه دادند، گزارش حلقه فکری را به سمع و نظر حضار رساندند و شعرپیشرفت سردادند .

در مراسم افتتاحیه حتی نوبت سخنرانی وقتی به دکتر صادق واعظ زاده ، رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت رسید که پیش از او جوانان برگزیده از حوزه و دانشگاه سخنرانی کرده بودند . واعظ زاده در صحبت هایش تاکید ویژه ای بر نقش جوانان در پیشرفت جامعه داشت و آنها را موتور معنوی و عملی پیشرفت معرفی می کرد.

او برای دستیابی ایران به پیشرفت و ارائه الگویی بومی از پیشرفت بر نقش جوانان و دانشجویان تاکیدی خاص داشت و بر بصیرت در این راه اصرار می کرد . واعظ زاده حتی به اظهارات اخیر برنده جایزه نوبل ادبیات سال 2017 که گفته بود جهان در وضعیتی ناپایدار قرار دارد و دنیا در حال خطرناک تر شدن است، اشاره کرد وخطاب به حضار گفت که پیشرفت هر جامعه ای به بصیرت محوری نیاز دارد بخصوص الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که باید ایده جدید ، محوری و مبنایی خود را ارائه کند، محور و مبنایی که وحدت و انسجام درونی الگو را ایجاد و آن را از الگوهای توسعه متمایز کند.

رییس شورای عالی مرکز اسلامی ایرانی پیشرفت البته به داشته هایمان خوشبین بود و گفت که چون معنویت در معارف و فرهنگی اسلامی ایرانی مفهومی آشناست ، محور و مبنای الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی نیز معنویت است ، کلیدی که گمشده اصلی پیشرفت بشریت به شمار می آید .

پس از اتمام سخنرانی واعظ زاده، نشست های تخصصی در سه سالن ابوریحان بیرونی، علامه طباطبایی و خوارزمی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد که اتمام این نشست ها مقدمه اغاز بخش ویزه پوسترها بود . پس از آن نیز مراسم اختتامیه کلید خورد که در شش بخش شعر پیشرفت، گزارش منتخب حلقه فکری، کلیپ و معرفی برگزیدگان فیلم کوتاه، پوستر و منتخبان نهایی کنگره یازدهم طراحی شده بود .

ازمیان مقالاتی که به صورت پوستر ارائه شده بود ، پوستری با عنوان توانمند سازی اجتماع محور که توسط ناصر شفیعی ثابت و نگین سادات میرباقری طراحی شده بود به عنوان پوستر برتر دست یافت .در این پژوهش روستاهای نزدیک به کلانشهر تهران مورد مطالعه قرار گرفته و راهکارهای پیشرفت این روستاها ارزیابی شده بود .

دومین اثر برگزیده در این کنگره ،" ساختمان های کتابخانه سبز و الگوی محیط زیست" نام داشت که توسط سلما کشاورزیان دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی ارائه شد. در این پژوهش به بررسی راهکارهای توسعه کتابخانه های سبز و دوستدار محیط زیست در ایران پرداخته شد. در این کتابخانه ها از سوخت های تجدیدپذیر از قبیل انرژی خورشیدی و مصالح دوستدار محیط زیست استفاده می شود.

زهره مقیسه نیز سومین پژوهشگر برتر یازدهمین کنگره پیشگامان پیشرفت بود که پوستر وی به نمایش رشد تولیدات علمی پژوهشگران ایرانی در حوزه های پزشکی، مهندسی و شیمی در سال های 2006 تا 2016 اختصاص داشت.

پس از معرفی برگزیدگان بخش مقالات پوستری، فیلم های کوتاه برگزیده کنگره برای حاضرین در سالن به نمایش گذاشته شد که محور اصلی آنها تلاش برای پیشرفت و پرهیز از ناامیدی بود.

ارائه گزارش حلقه های فکری منتخب کنگره نیز بخش بعدی مراسم اختتامیه بود که در آن رضا احمدی دبیر حلقه فکری الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت - امنیت ملی، به ارائه توضیحاتی درباره فعالیت های این حلقه فکری پرداخت و با اشاره به پیشرفته بودن الگوی امنیت ملی ایران آن را نمونه ای موفق و مورد تائید دوست و دشمن دانست.

در پایان این مراسم از برگزیدگان کنگره تقدیر به عمل آمده و به نویسندگان و پژوهشگران برتر، گواهی اعطا شد.

گفتنی است برگزیدگان از میان 1115 اثر رسیده به دبیرخانه کنگره انتخاب شدند.

 

1717

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 737061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =