از هفته گذشته آتشفشان «ساکوراجیما» که از آن به عنوان یکی از خطرناکترین آتشفشانهای جهان نام برده می شود در منطقه «کیوشو» ژاپن فوران کرده است. این آتشفشان خطرناک اما خاکستر و گدازه‌های خود را تا ارتفاع ۵ هزار متری در آسمان پرتاب می‌کند و در میان آن صاعقه آتشفشانی هم دیده می‌شود.

سازمان هواسنجی ژاپن امروز اعلام کرده که از سال 2013، برای اولین بار است که مواد مذاب این آتشفشان تا این ارتفاع به آسمان پرتاب می شود. این آتشفشان تنها چند کیلومتر با مرکز شهر «کاگو شیما» فاصله دارد که یک بندر مهم در جنوب غرب ژاپن محسوب می شود و 606 هزار نفر جمعیت دارد. سازمان هواشناسی ژاپن تا فاصله سه کیلومتری این آتشفشان اعلام هشدار صادر کرده است، اما از مردم خواسته شده حداقل تا فاصله پنج کیلومتری به آتشفشان نزدیک نشوند. در میان عکس‌ها پدیده جالب صاعقه آتشفشانی هم دیده می‌شود. 

اگر میزان شارژ الکتریکی به حد کافی باشد، می تواند بر مقاومت هوا غلبه کرده و مسیری را برای هوای یونیزه باز کند و در نهایت برق یا الکتریسته بصورت صاعقه پخش شود. سپس خاکستری که قرار بود فوران کند، تبدیل به یک صخره یا توده های صخره‌ای ذخیره کننده الکتریسیته می شود. گمان می رود گرما و حرکت درون آتشفشان به عنوان پروسه اصلی که ذرات خاکستر را در زمان شکست شارژ می‌کند منبع اول این شارژ شدن باشد. وقتی یک ذره (در داخل این خاکستر) با شارژ خنثی با یک ذره دیگر با شارژ الکتریسیته متفاوت تماس می‌گیرد، الکترون ها به جریان می افتند و یک ذره در برابر ذره دومی شارژ می‌شود. 

۵۴۵۴

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =