استفاده از رازهای اثر انگشت به عنوان مدرک جرم

مکانیسمی که با آن از اثر انگشت اطلاعات بسیاری بیشتری درباره مجرم به دست می آید به زودی به عنوان مدرک در دادگاه‌های بریتانیا قابل قبول خواهد بود.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از بی‌بی‌سی،این فناوری نوعی طیف سنجی جِرمی است برای تشخیص و شناسایی مواد مختلفی که ممکن است در اثر انگشت وجود داشته باشند، به عبارت دقیقتر این مواد مختلف همان مولکول‌هایی هستند که در زمان ثبت اثر انگشت، در میان شیارهای سر انگشتش وجود داشته‌اند، همان شیارهایی که اثر انگشت را شکل می دهند.
به این ترتیب شمار قابل توجهی از موادی را که مظنون پیش از اینکه از او اثر انگشت گرفته شود به آن دست زده می توان تشخیص داد و "اطلاعات وسیعی" درباره مظنون به دست آورد؛ جنسیت مظنون، اینکه مظنون الکل یا مواد دیگری مصرف کرده بوده یا چه غذایی خورده بوده است.
وزارت کشور بریتانیا گفته از چند ماه دیگر در دستگاه قضایی از این روش استفاده خواهد شد.

در طیف‌سنجی جِرمی، در خلا کامل، مولکولها حرارت داده می شوند تا تبدیل به بخار شوند. بعد با تفنگ الکترونی به این مولکولها شلیک می‌شود تا الکترون از دست بدهند و تبدیل به یون مثبت بشوند. این یونهای مثبت در میدان مغناطیسی قرار می گیرند، و به این ترتیب از مسیر مستقیم خود منحرف می‌شوند و بعد به صفحه آشکارساز برخورد می کند. اینکه که یونها چقدر از مسیر خود منحرف شوند به جرم مولکول و بار الکتریکی آن بستگی دارد، بر اساس این مشخصات می توان تشخیص داد این مولکول چه ماده‌ای است.
گروهی از دانشمندان دانشگاه شفیلد هلام و پلیس منطقه یورکشر غربی انگلستان با همکاری هم از سال ۲۰۱۲ این روش را به‌طور آزمایشی به‌کار گرفته‌اند و به گفته دکتر سیمونا فرانسیس مدیر این پروژه، توانسته‌اند حتی در اثر انگشت مربوط به پرونده‌ای که سی سال از آن گذشته اثر خون را شناسایی کنند.
دکتر فرانسیس می‌گوید: "اثر انگشت چیزی نیست جز عرق و عرق ماده‌ای بیولوژیک است، یعنی هم حاوی مولکول‌های داخل بدن است و هم دارای مولکول‌هایی که سر انگشتان به آن آغشته شده است؛ بنابراین اطلاعات بالقوه‌ای که می‌توان از آن به دست آورد بسیار زیاد است."
به این ترتیب این فناوری را می‌توان حتی در پرونده‌های قدیمی که به نتیجه نرسیده‌اند یا پرونده‌های قدیمی که دوباره به جریان افتاده‌اند به‌کار گرفت و این مدرک جدید ممکن است به حل معمای این پرونده‌ها منجر شود.
دکتر فرانسیس می گوید: من می خواهم که این روش در پرونده های مهم مثل قتل یا تجاوز بکار گرفته شود. این روشی بسیار پیشرفته و البته گران است اما ارزشش را دارد."
آنچه می توان با طیف سنجی جِرمی تشخصی داد:
جنسیت: مرد/زن، از روی تفاوت پروتئین‌ها در دو جنس
آیا انگشت مظنون به خون آغشته بوده و اینکه خون، خون حیوان است یا انسان
آیا مظنون مواد مخدر -کوکائین، تی اچ سی (ماده اصلی ماریجوانا و حشیش)، هروئین، آمفتامین (مثل شیشه) یا مواد دیگر مصرف کرده بوده
آیا تار مو در اثر انگشت بوده
آیا مواد شوینده یا آرایشی در اثر انگشت وجود داشته 
مظنون چه غذایی خورده یا چه نوشیده بوده مثل سیر یا قهوه.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 715827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =