شرکت لاکهید مارتین قرارداد ویژه‌ای با سازمان دفاع موشکی آمریکا امضا کرده است تا سیستم لیزری ویژه‌ای را برای آن‌ها طراحی کند که می‌تواند موشک‌های بالستیک قاره‌پیما را هدف قرار بدهد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از سیناپرس،به نظر می‌رسد که پروژه شکار پهپادها با کمک موشک توانسته است تا یک مقصد جدید برای خود بیابد و به‌زودی شاهد اعمال طرحی مشابه برای موشک‌ها خواهیم بود. سازمان دفاع موشکی آمریکا به‌تازگی به شرکت لاکهید مارتین قراردادی 9 ماهه به رقم 9 میلیون و 400 هزار دلار پیشنهاد کرده است تا برای آن‌ها سیستم پیشگیری از موشک با استفاده از لیزر دارای توان محدود ایجاد کند. این سیستم قرار است تا بتواند موشک‌های بالستیک قاره‌پیما (موشک‌های ICBM) را مدتی پس از شلیک هدف قرار داده و از بین ببرد.

در طول جنگ جهانی دوم بود که موشک‌های V-2 تولید شدند و از آن به بعد موشک‌های بالستیک قاره‌پیما به‌عنوان یکی از استراتژیکی‌ترین ابزارهای ممکن در جنگ‌ها مطرح بوده است. هنگامی‌که یک موشک قاره‌پیما از سیلوی خود خارج می‌شود و به‌سرعت فراتر از صوت می‌رسد، جلوگیری از آن به‌قدری دشوار خواهد بود که دانشمندان از مثال شلیک کردن به گلوله در حال حرکت از آن یاد می‌کنند. به‌صورت ایدئال می‌توان گفت که بهترین زمان برای نابودی این موشک‌ها زمانی است که تازه شلیک‌شده‌اند و رو به بالا می‌روند. در این شرایط نه‌تنها خود کلاهک جنگی بلکه بدنه حمل‌کننده موشک نیز به همراه سوخت فراوان داخل آن، آسیب‌پذیر هستند.

بااین‌وجود مشکل اصلی این است که این کار به معنای هدف قرار دادن موشک از هزاران کیلومتر دورتر است و نیاز به این دارد که بتوان در چند ثانیه نسبت به شلیک موشک اقدام کرد. متاسفانه هیچ موشک ضد موشکی توانایی چنین توانایی‌ای را در خود ندارد ولی لیزر می‌تواند چنین عملیاتی را محقق کند. لیزر تقریبا با سرعت نور حرکت می‌کند و می‌تواند به‌سرعت عکس‌العمل نشان داده و به سراغ از بین بردن موشک برود. ترفند موردنیاز برای این کار این است که سلاح لیزری‌ای طراحی شود که می‌تواند بر روی هدف قفل‌شده و اشعه‌ای را با قدرت کافی برای نابود کردن موشک‌های بالستیک قاره‌پیما در ابتدای کار شلیک آن از خود ساتع کند.

با توجه به تخصص لاکهید مارتین در معماری لیزر، سیستم دفاع موشک‌های بالستیک، سیستم‌های نوری و کنترل اشعه، این شرکت در حال تولید کردن یک مدل آزمایش برای نابود کردن این موشک‌ها است. این مدل قرار است تا به نحوی طراحی شود که حتی بر روی پلتفرم‌هایی مانند هواپیماها نیز قابل‌نصب باشد.

سارا ریوز به‌عنوان مدیر اجرایی برنامه استراتژیک و دفاع موشکی آمریکا دراین‌باره می‌گوید: «طرح مفهومی لیزر توان محدود ما می‌تواند از سیستم پیشرفته کنترل اشعه در پلتفرم‌های ارتفاع بالا استفاده کند تا میزان ریسک را به حداقل برساند. لاکهید مارتین میلیون‌ها دلار را به‌صورت مستقیم بر روی توسعه و تحقیقات مربوط به انرژی سرمایه‌گذاری کرده است و زیرساخت مناسب برای توسعه فناوری‌های لیزری به وجود آورده است. این زیرساخت ما را به‌سوی سیستم اجرایی‌ای که قابلیت نابودی موشک‌ها در فاز شلیک، نزدیک‌تر می‌کند.»

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 715846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =