۱ نفر
۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۳
ضریب هوشی ترامپ واقعا چقدر است؟

دونالد ترامپ همین چند روز پیش مدعی شد که ضریب هوشی‌ او از رکس تیلرسون، وزیر خارجه‌اش بالاتر است و آقای تیلرسون را به چالش هوش دعوت کرد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از بی‌بی‌سی،او در سال ۲۰۱۳ هم توییت کرده بود که ضریب هوشی‌اش "بسیار بیشتر" از باراک اوباما و جورج دبلیو بوش، روسای جمهور قبلی آمریکا است.
آقای ترامپ به روسای جمهور بسنده نکرده و مدعی شده از جان استیوارت کمدین و لرد شوگر، سرمایه‌دار و ستاره بریتانیایی برنامه تلویزیونی "اپرنتیس" هم ضریب هوشی بالاتری دارد.
با وجود این آقای ترامپ تا الان نگفته ضریب هوشی‌اش چقدر است. آیا می‌شود ضریب هوشی او را حدس زد؟
ضریب هوشی چیست؟
ضریب هوشی (Intelligence Quotient) یا IQ امتیازی است که فرد بعد از شرکت در تست هوش می‌گیرد.
تست منحصر به فردی برای اندازه‌گیری ضریب هوشی وجود ندارد و منسا ( Mensa) قدیمی‌ترین و معتبرترین انجمن تیزهوشان در دنیا، نتایج بیش از ۲۰۰ تست از جمله آزمون خودش را می‌پذیرد. بعضی تست‌ها یک ساعته هستند و بعضی دیگر زمان محدودی ندارند.
دکتر فرانک لوییس، روان‌شناس ارشد در منسای آمریکا می‌گوید تست هوش این انجمن عموما مهارت‌های هندسی، محاسباتی و لغوی فرد را اندازه می‌گیرد.
به طور کلی سوالات هندسی درباره اشکال و ابعاد است، سوالات محاسباتی به ریاضیات مربوط می‌شود و سوالات لغوی به کلمات و این که مثلا شباهت یک کلمه به کلمه دیگر چیست.
منسا عضویت کسانی را می‌پذیرد که جزو دو درصد بالا در کسب امتیاز ضریب هوشی هستند که کمابیش به معنای داشتن ضریب هوشی معادل ۱۳۰ است.

باهوش‌ترین روسای جمهور آمریکا چه کسانی بودند؟
دکتر باربارا پری، مدیر مطالعات ریاست جمهوری دانشگاه ویرجینیا می‌گوید: "خاطرم نیست که تا کنون لیستی از روسای جمهور و ضریب هوشی آنها را دیده باشم... ولی به راحتی می‌توانید فهرستی از روسای جمهور را پیدا کنید که در دوره دانشگاه عضو انجمن افتخاری 'فی بتا کاپا ' شده‌اند."
انجمن فی بتا کاپا ( Phi Beta Kappa) که در سال ۱۷۷۶ تاسیس شد، به "بهترین و درخشان‌ترین دانشجویان علوم و هنر در ۲۸۶ دانشگاه برتر در کل آمریکا" عضویت افتخاری می‌دهد.
از ۴۴ رئیس جمهور، ۱۷ نفر عضو فی بتا کاپا بودند. بیل کلینتون، جورج بوش پدر و جیمی کارتر آخرین روسای جمهوری بودند که عضو این انجمن شدند.
دکتر پری از میان روسای جمهور پیشین نام هربرت هوور "دانشمند و زمین‌شناس بسیار بسیار برجسته"، وودرو ویلسون "تنها رئیس جمهوری که دکترا دارد" و ویلیام اچ تفت "وکیلی درخشان" را مطرح می‌کند.
با این که ضریب هوشی هیچ رئیس جمهوری به صورت قطعی تایید نشده، دانشگاه کالیفرنیا در سال ۲۰۰۶ برآورد کرد که جان کوینسی آدامز باهوش‌ترین رئیس جمهور آمریکا بوده است.
دکتر پری می‌گوید بعضی روسای جمهور شهرتی دارند که واقعا سزاوارشان نیست: "جرالد فورد به عنوان آدمی دست و پاچلفتی شناخته می‌شد چون مثلا هنگام راه رفتن سکندری می‌خورد، ولی این اصلا منصفانه نیست... او فارغ التحصیل دانشگاه میشیگان بود، پیشاهنگ بود و در ییل حقوق خوانده بود. علاوه بر این ها ستاره فوتبال آمریکایی هم بود."
خانم پری می‌گوید باهوش بودن تنها یکی از ویژگی‌هایی است که یک رئیس جمهور خوب را می‌سازد.
"اولیور وندل هولمز، قاضی دادگاه عالی یک وقتی گفته بود که فرنکلین دلانو روزولت هوشش درجه دو بود ولی از نظر خلق و و خو و روحیه درجه یک بود."

کم‌هوش‌ترین‌ها چه کسانی بودند؟
دکتر پری می‌گوید: "من وارن هاردینگ را در این دسته می‌گذارم... او حرفه‌اش روزنامه‌نگاری بود".
خانم پری با خنده ادامه می‌دهد: "بعضی از بهترین دوستان من روزنامه‌نگار بودند! برادرم هم روزنامه‌نگار است. ولی نکته اینجاست که او (هاردینگ) از هاروارد یا ییل نیامده بود، وکیل برجسته‌ای هم نبود که قاضی دادگاه عالی شود."
ترامپ کجای کار است؟
دکتر پری می‌گوید: "اگر او ضریب هوشی‌اش را منتشر کند - با در نظر گرفتن این که تیلرسون را به چالش آی‌کیو دعوت کرده - حسی به من می‌گوید که با عددی روبرو می‌شویم که بالاتر از آن است که بیشتر مردم تصور می‌کنند."
"کسانی که او را نمی‌شناسند می‌گویند که 'ای بابا او که خیلی کودن است '، اما من مطمئنم که ضریب هوشی ترامپ بیش از آن است که ما تصور می‌کنیم."
فرد گرینستین، استاد علوم سیاسی در دانشگاه پرینستون شش ویژگی را منتشر کرده که روی عملکرد یک رئیس جمهور تاثیر می‌گذارد: ارتباط با عموم، ظرفیت سازمانی، بینش، مهارت سیاسی، شیوه تفکر و هوش عاطفی.

دکتر پری می‌گوید: "ترامپ در زمینه هوش عاطفی، شیوه تفکر، بینش و ظرفیت سازمانی امتیاز چندانی کسب نمی‌کند".
"آنچه در آن عالی است، و ریاست جمهوری را هم با همان برد، قدرت ارتباط با مردم و مهارت سیاسی است."
خانم پری به سابقه تجاری آقای ترامپ هم اشاره می‌کند: "او به وضوح نوعی هوش غریزی برای موفقیت دارد، و این در سابقه‌اش معلوم است." دکتر پری تحصیل آقای ترامپ در مدرسه وارتون دانشگاه پنسیلوانیا را هم یادآوری می‌کند.
دکتر لالیس از انجمن منسا می‌گوید بالا یا پایین بودن ضریب هوشی آقای ترامپ همه چیز را درباره او به شما نمی‌گوید.
"اگر کسی مثل اینشتین را در نظر بگیرید که ما همه او را به عنوان نابغه می‌شناسیم، احتمالا امتیاز خیلی بالایی در تست هوش نخواهد آورد، چون این آدم‌ها خارج از چارچوب فکر می‌کنند... او ممکن است برای یک سوال ده تا جواب مختلف به ذهنش بیاید."
به هر حال زمان حدس و گمان درباره ضریب هوشی آقای ترامپ ممکن است به زودی به پایان برسد چون منسا به او و آقای تیلرسون، هر دو پیشنهاد داده که تست هوش بدهند تا تکلیف ماجرا روشن شود.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 716133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
    3 4
    وقتی ضریب هوشی جسیکا البا یک بازیگر درجه سوم هالیوود 150 هست خود این نشان دهنده بی ربط بودن این اعداد به مشکلات دنیای واقعی هست به عنوان کسی که دانشجوی رشته ریاضیات هست میگم حتی این تست چیز زیادی درباره قدرت حل مساله های ریاضی و مهندسی هم نشان نمیده چه برسه به زندگی عادی