۳ عاملی که احتمال ابتلا به عفونت خون را ۵ برابر می‌کند

بتلا به بیماری عفونت خون یا سیپسیس/sepsis میان افراد سیگاری که چاق و کم تحرک هستند 5 برابر بیشتر از همتایان غیرسیگاری است که تحرک بیشتری دارند.

به گزارش ایرنا، محققان در مرکز پزشکی تحقیقات عفونت خون نروژ با مشارکت دانشگاه علم و فناوری نروژ، بیمارستان اولاوس، نورد تروندلاگ و دانشگاه ییل آمریکا سوابق دو هزار بیمار مبتلا به عفونت خونی را برای پی بردن به رابطه شیوه زندگی با میزان خطر ابتلا به این بیماری بررسی کردند.

یافته های آنها نشان داد مصرف سیگار به همراه چاقی و زندگی کم تحرک دلیل عمده ای برای ابتلا به عفونت خون است. این افراد در مقایسه با همتایان سالم خود 5 برابر بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند.

بیماری عفونت خون یا سیپسیس نوعی عفونت جدی است که سالانه 6 میلیون نفر بر اثر ابتلا به آن فوت می کنند.

افرادی که در این مطالعه سوابق قبلی آنها بررسی شد، توده بدنی 35 و بیشتر داشتند. توده بدنی برآوردی کلی از میزان چربی بدن بر اساس معیارهای قد و وزن است و بر اساس اطلاعات موسسه سلامت آمریکا توده بدنی 25 معمولی، بیش از 30 چاق محسوب می شود.

جولی پالسون/Julie Paulsen از دانشگاه علم و فناوری نروژ و یکی از پژوهشگران این مطالعه می گوید: بر اساس این گزارش افرادی که فقط چاق بوده و توده بدنی بین 30 و 35 دارند چاق تلقی می شوند و افراد با توده بدنی بالای 40 با سه برابر خطر بیشتر ابتلا به عفونت خونی روبرو هستند.

همچنین این گروه پی بردند مصرف سیگار به تنهایی خطر ابتلا به این بیماری را 50 درصد بیشتر می کند و کم تحرکی در ابتلا به عفونت خونی تا دو برابر بیشتر از افراد پرتحرک (کسانی که یک ساعت در هفته ورزش می کنند) نقش دارد.

افزون بر این احتمال مرگ افراد چاق به دلیل ابتلا به این بیماری بیشتر است، افرادی که توده بدنی 40 یا بیشتر دارند سه برابر بیشتر بعد از ابتلا می میرند.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 716751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =