جان شهروندان ساکن بافت‌های فرسوده اهواز در خطر است

ایسنا نوشت: نماینده اهواز با اشاره به حادثه روز گذشته در کوی رمضان گفت: کوی رمضان، منبع آب و سایر مناطق دارای بافت فرسوده اهواز نیازمند توجه ویژه هستند زیرا جان شهروندان این مناطق به علت احتمال وقوع حوادث مشابه، هر لحظه در خطر است.

همایون یوسفی، با اشاره به حادثه ریزش کوه روی دو باب منزل مسکونی در کوی رمضان اهواز در روز گذشته و جان باختن دو کودک خردسال اظهار کرد: این حادثه دلخراش را به بازماندگان این حادثه، مردم شریف خوزستان و به ویژه مردم شریف اهواز تسلیت می‌گویم و برای بازماندگان نیز از خداوند صبر جزیل خواستارم.

وی با بیان اینکه حادثه دیروز در کوی رمضان معطوف به سابقه است، تصریح کرد: در اوایل دهه 80، حادثه مشابهی در همین منطقه رخ داد و منجر به کشته شدن تعدادی از شهروندان اهوازی شد.

در آن دوره نیز پیرو حادثه پیش‌آمده جلساتی تشکیل و  صورت‌جلسه‌هایی تصویب و مقرر شد این منازل تخلیه و به مناطق امن منتقل شوند.

نماینده اهواز در خانه ملت ادامه داد: اما در طول این سال‌ها این تصمیمات اجرایی نشد.

در بازیدها و سرکشی‌های اخیری که در مناطق کوی رمضان و منبع آب داشتیم، مجددا مشکل غیرایمن و پرخطر بودن منازل این مناطق یادآوری شد. 

یوسفی افزود: در جلسه‌ای که با وزیر کشور داشتیم نیز با تاکید بر لزوم حل معضلات حاشیه‌نشینی و سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده، خواستار رسیدگی به این مشکلات شدیم.

متاسفانه این مشکلات همانطور که در اوایل دهه 80 به فراموشی سپرده شد، در این سال‌ها و اکنون نیز فراموش شد.

وی با ابراز نگرانی نسبت به حادثه روز گذشته در کوی رمضان اهواز بیان کرد: باید خیلی زودتر مسئولیت کار رسیدگی به مشکل منازل این منطقه را فرمانداری اهواز و استانداری خوزستان بر عهده می‌گرفتند و نسبت به تعیین تکلیف این منازل فرسوده و پرخطر اقدام می‌کردند.

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تشکیل جلسه ستاد بحران خوزستان، پس از حادثه روز گذشته در کوی رمضان عنوان کرد: تجربه نشان داده است، تشکیل جلسه ضرب‌الاجلی مانند جلسه روز گذشته هیچ فایده‌ای نداشته و نخواهد داشت و به نتیجه نخواهد رسید. انتظار می‌رفت این جلسه زودتر از این برگزار می‌شد.

یوسفی ادامه داد: امیدوار بودیم زودتر از این برای رسیدگی به این مشکل این منازل فرسوده تصمیم‌گیری و جلسات این چنینی تشکیل می‌شد، تا شاهد از دست رفتن شهروندان عزیز نباشیم اما متأسفانه جلسات لازم خیلی دیر و زمانی برگزار شد که حادثه‌ای که نباید، رخ داده بود.

وی افزود: جلساتی مثل جلسه ستاد بحران استان در روز گذشته، شاید خیلی منجر به حصول نتیجه نشود.

حل معضل بافت‌های فرسوده در اهواز که به وفور در مناطق بسیاری نظیر کوی رمضان، منبع آب و برخی دیگر از مناطق حاشیه‌ای مانند ملاشیه وجود دارند نیازمند تلاش ویژه است و هر آن ممکن است با وقوع کوچکترین حادثه مشابهی، جان شهروندان در مناطق فرسوده مختلف اهواز به خطر بیافتد.

نماینده اهواز در خانه ملت گفت: امیدواریم دیگر حادثه روز گذشته تکرار نشود.

و این بار استانداری خوزستان و فرمانداری اهواز به درستی پای کار بیایند.

ما نمایندگان برای نظارت بر این موضوع از تمام اهرم‌های نظارتی که در اختیار داریم، استفاده خواهیم کرد و آمادگی داریم در جهت پیگیری مشکلات و معضلات بافت‌های فرسوده و حاشیه‌نشینی اهواز اقدامات لازم را انجام دهیم و در این زمینه از تمام اختیارات قانونی در سطح استان و مرکز استفاده می‌کنیم.

یوسفی خواستار پیگیری، بررسی کارشناسانه و تهیه گزارشی از ابعاد و علل حادثه روز گذشته در کوی رمضان اهواز توسط وزارت کشور شد و تصریح کرد: شاید این گزارش، پایه و مبنایی برای آغاز یک حرکت شود تا از وقوع حوادث مشابه در آینده جلوگیری شود.

امیدواریم وزارت کشور در این زمینه اهتمام لازم را داشته باشد و این حادثه مانند گذشته شامل فراموشی و مرور زمان نشود.

وی با اعلام پیگیری مجمع نمایندگان خوزستان در خصوص حادثه روز گذشته در کوی رمضان اهواز عنوان کرد: در رابطه با حادثه روز گذشته، علاوه بر تذکری که به وزیر کشور خواهم داد، اقدامات دیگری را نیز با استفاده از اهرم‌های قانونی و نظارتی که در اختیار داریم، انجام می‌دهیم زیرا این موضوع با جان شهروندان سر و کار دارد.

نماینده اهواز در خانه ملت با بیان اینکه اهمال‌کاری حادثه روز گذشته در سطح استان باید مشخص شود، افزود: باید مشخص شود که چرا تاکنون مشکل منازل این منطقه تعیین تکلیف نشده است و تازه پس از جان باختن شهروندان‌ به فکر تشکیل جلسات این چنینی افتاده‌ایم.

یوسفی در واکنش به اظهارات برخی مسئولان مبنی بر مقصر بودن مردم در وقوع حادثه روز گذشته به علت ساخت و سازهای غیرمجاز و تصرف‌های غیرقانونی گفت: نمی‌توانیم مردم را مقصر قرار دهیم.

باید در حادثه روز گذشته بررسی کارشناسی دقیقی جهت روشن شدن علل و عوامل آن صورت بگیرد.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد اگر زودتر به فکر می‌افتادیم، شاید حادثه روز گذشته رخ نمی‌داد. شهرداری‌ها هم جزئی از زیرمجموعه وزارت کشور هستند. میزان مسئولیت و احیاناً قصور همه مجموعه‌ها و دستگاه‌های درگیر در حادثه روز گذشته باید مشخص شود. 

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 719992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =