ایرنا نوشت: رئیس جمهوری آمریکا در جریان سخنرانی امروز (شنبه) توافق های تجاری جمعی را 'تار عنکبوت' خواند که راه رهایی آمریکا از آنها، انجام توافق های دوجانبه است.

دونالد ترامپ در جریان سخنرانی برای هواداران خود در شهر پنساکولا ایالت فلوریدا گفت: با تجدید مذاکرات توافق های تجاری، آمریکا را در اولویت قرار می دهیم.

وی که در جریان رقابت های انتخاباتی نیز مخالفت خود را با پیمان های تجاری جمعی اعلام کرده بود، گفت: ما مشغول تجدید مذاکره در مورد نفتا (پیمان تجارت آزاد سه جانبه کانادا، آمریکا و مکزیک) و توافق وحشتناک با کره جنوبی هستیم. من شما را از تی پی پی (پیمان تجاری دو سوی اقیانوس آرام) که ممکن بود فاجعه ای برای شما و دیگران شود، بیرون نگاه داشتم.

وی افزود : ما در حال انجام توافق های دو جانبه با این کشورها هستیم. به طور مثال وقتی که از این 18 کشور، 16 کشور متعهد ( به توافق ) و 2 کشور خاطی باشند، نمی توان از تور توافق خارج شد. توافق دوجانبه ساده است و توافق های دوجانبه ای با ژاپن و کره جنوبی و کشورهای دیگر خواهیم داشت و اگر با ما درست برخورد نکنند، به آنان نامه فسخ قرارداد ارسال می کنیم.

وی در توضیح اصطلاح تار عنکبوت گفت: وقتی که درگیر این همه کشور باشید، نمی توانید (قرارداد) را فسخ کنید. وقتی که نامه فسخ را فرستادیم و 30 یا 60 روز مهلت دادیم، آنها برای مذاکره مراجعه می کنند و آن موقع توافق بهتری به دست می آوریم. اما این اقدام را زمانی که کشورهای زیادی عضو (توافق) هستند نمی توان انجام داد که به این حالت تار عنکبوت می گویم.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 735232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =