عصر ایران نوشت: منصور کمالی که در زمان تاسیس استان خراسان شمالی در سال 1383، مشاور اولین استاندار این استان تازه تاسیس بوده از دلایل برتری رای رقیب روحانی در این استان می گوید.

منصور کمالی گفت: در استان خراسان شمالی و در واقع از قوچان گرفته و تا شمال خراسان شمالی و تا مرز استان گلستان، کردهای شمال خراسان شمالی زندگی می کنند و اکثریت جمعیت را دارند. اینها همیشه، تفکرشان تفکر اصلاح طلبی بوده است. زادگاه آقای رحمانی فضلی، وزیر کشور آقای روحانی ، خراسان شمالی است. یعنی شهرستان شیروان. ایشان در دوره چهارم نماینده مردم شیروان در مجلس بوده است. بنا به گفته خودشان، تفکر اصول گرایی دارند. معاون پارلمانی ایشان، بچه شهرستان فاروج است. فاروج کمترین رای را به آقای روحانی داشته است یعنی 27 درصد.

او ادامه داد: استاندار قبلی ما یعنی آقای پرویزی، بومی استان بودند و وقتی که استاندار شدند تفکر اصلاح طلبی داشتند. اما عملکرد ایشان به قدری ضعیف بود که برکنار شد. البته این عملکرد تحت این مساله بود که وزیر کشور به استاندار در عزل و نصب هایش اجازه نمی داد و در کارهایی که می خواست انجام بدهد. بالاخره با صحبت هایی که شد و رسانه ها و مردم، از استاندار قبلی استان خراسان شمالی، اعلام نارضایتی کردند. در نتیجه استاندار را تغییر دادند و حدود 15 ماه قبل استانداری اصلاح طلب تر به نام آقای محمدرضا صالحی، استان را به دست گرفتند. پیش بینی می شد تغییرات خوبی در زمان استاندار جدید در سطح مدیران اجرایی داشته باشیم که سرعت کار در استان تازه تاسیس خراسان شمالی، بیش تر شود و مردم این نشاط و تحرک را احساس کنند.  اما این طور نشد و کارها طبق روال استاندار قبلی پیش رفت. قطعا وزارت کشور در این وضعیت تاثیرگذار بوده است یعنی در عزل و نصب و تغییرات استاندار جدید خراسان شمالی. بعضی فرمانداری ها مثل فرمانداری اسفراین، هفت ماه یا هشت ماه فرماندار نداشت و بدون فرماندار بود.

او گفت: به نظر من، اعمال نفوذهای  بیش از حد وزارت کشور روی استان خراسان شمالی، تاثیرگذار بر میزان رای روحانی بود. ما بارها این موضوع را در رسانه ها به آقای روحانی گفتیم و اعلام کردیم که چنین مساله ای دارد اتفاق می افتد. نه تنها در استان خراسان شمالی بلکه در استان های دیگر نیز همین طور بود. اما توجهی نشد. انتصاب آقای احمدی به معاونت سیاسی وزارت کشور، هر چند برخلاف نظر وزیر کشور بود ولی بالاخره ایشان آمدند و سکان معاونت سیاسی وزارت کشور را گرفتند. اگر ایشان نمی آمدند افت رای، نه تنها در استان بلکه در استان های دیگر هم شدیدتر می شد.

کمالی ادامه داد: میزان آقای روحانی و کل آرای کاندیداهای اصول گرا، نزدیک به هم هستند. اما اگر نوع تفکر نمایندگان استان خراسان شمالی را  در نظر بگیرید و آرای دوره های قبلی را محاسبه کنید شناخت بهتری می توان کسب کرد. ما آرای یک دوره را نباید ملاک قرار بدهیم. در سال 92 آقای روحانی آنچنان چهره اصلاح طلبی از خودش نشان نداده بود. در بعضی جاها، آقای قالیباف را در سال 92، بیش تر پسندیدند. آقای قالیباف در سال 92، خیلی چهره اصولگرایی از خودش نشان نداد.  بنابراین اگر نمایندگان مجلس و دوره های قبل را ملاک قرار بدهید اصلاح طلبان، بیش ترین رای را داشته اند. اکثر مسئولان هم می دانند که خراسان شمالی، یک استان کاملا اصلاح طلب است و میزان و درصد اصلاح طلب ها، همیشه بیش تر از اصول گراها بوده است نسبت به استان خراسان جنوبی و حتی نسبت به استان خراسان رضوی.

او گفت: قطعا اصلاح طلبان باید تبلیغ می کردند. نمایندگان در لیست اصلاح طلبان بوده اند و برای مجلس رای آورده اند. قطعا باید این کار را انجام می دادند. البته این نمایندگان اصلاح طلب، تلاش کردند. حتی نمایندگان دوره های قبل هم رفتند و تلاش کردند.

با وجود این که همه نمایندگان فعلی و قبلی مجلس تلاش کردند، شما می بینید که در روستایی که آقای علی قربانی متولد آنجا است و نماینده اصلاح طلبی(نماینده بجنورد، مانه و سملقان و جاجرم) است، آقای رئیسی سه برابر رای داشته است. من نوع رای دادن در  انتخابات ریاست جمهوری در استان خراسان شمالی را بیش تر ناشی از عامل اجرایی می دانم.

29219

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 676544

برچسب‌ها