گفتگو با اولین شهردار زن در خوزستان: برنامه‌ام را شنیدند، گفتند کاش مرد بودی

روزنامه ایران نوشت: صدیقه میری، توجه به موضوعات محیط زیستی را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده و می‌گوید: گتوند با حدود 30 هزار نفر جمعیت از مشکلات زیاد محیط زیستی رنج می‌برد که سد گتوند این مسائل را دو چندان کرده و بزرگترین دغدغه من توسعه فضای سبز شهری در کنار مسائل عمرانی است.

خبر انتصاب یک زن به‌عنوان شهردار گتوند در خوزستان اگرچه در نوع خود در کشور کم نظیر نبود و پیش از این در برخی استان‌ها همچون زنجان و سیستان و بلوچستان و آذربایجان شرقی و... نیز چنین رخدادی تکرار شده بود اما از آن جهت مورد توجه عمومی قرار گرفت چون برای نخستین بار یک زن در خوزستان موفق شد به بالاترین رده مدیریتی در حوزه مدیریت شهری دست یابد. صدیقه میری که پیش از این عضو شورای اسلامی شهر اندیمشک بود دو روز قبل با رأی 100 درصدی اعضای شورای شهر گتوند، به‌عنوان شهردار این شهر انتخاب شد. او که 38 سال سن و صاحب دو فرزند است به‌مدت دو سال ریاست کمیسیون محیط‌زیست شورای شهر اندیمشک را هم عهده دار بود.

صدیقه میری درباره سوابق کار اجرایی و تحصیلاتش می‌گوید: من متولد 1358 هستم و مدرک کارشناسی ارشد مدیریت دولتی و دارای چندین گواهینامه‌ معتبر بین‌المللی در زمینه‌های مختلف اقتصاد شهری و گردشگری، شهرسازی، خدمات شهری و مدیریت شهری هستم که تمامی این دوره‌ها را در خارج از ایران گذرانده‌ام. بجز این به مدت 4 سال عضو کانون بازنشستگان و 4 سال هم عضو شورای حل اختلاف هیأت مالیاتی شهر اندیمشک بودم.

میری گفت: من در 4 سالی که در شورا بودم به قوانین شورا و بسیاری از فعالیت‌های شهرداری معترض بودم، مرتباً شاهد تخلفات بودم و بعد می‌دیدم قانون در برخورد با این تخلفات سهل‌انگاری می‌کند و نهایتاً هر زمان برخورد قانونی کمرنگ شود فساد گسترش می‌یابد از سوی دیگر شهرداران هم عمدتاً از شورا تمکین نمی‌کنند و شوراها هم دستشان برای برخورد قانونی باز نبود بنابراین دیدم در شورا دیگر نمی‌توان کار کرد و برای دوره جدید کاندیدا نشدم اما برای شهردار شدن کاندیدا شدم چون معتقدم نیمی از ظرفیت انسانی هر جامعه‌ای را زنان تشکیل می‌دهند و آمدم تا توان مدیریتی زنان را ثابت کنم.

او می‌افزاید: آمدم تا حرف‌های نگفته در مدیریت شهری را بگویم متأسفانه تا به امروز نگاه غالب شهرداران به مدیریت شهری نگاه عمرانی بوده و از مسائل محیط زیستی غافل شدند و همیشه فضای سبز قربانی توسعه عمرانی شده است این درحالی است که سرانه فضای سبز در جهان 20 تا 25 متر است ولی در گتوند و اندیمشک این رقم زیر 7 متر است.

او افزود: وقتی رفتم شورا تا خودم را به‌عنوان گزینه شهرداری معرفی کنم خیلی برایشان غیر مترقبه بود اما خواهش کردم تا حرف‌ها و برنامه‌های مرا فارغ از جنسیت‌ام بشنوید و با اینکه رغبتی نداشتند و ابتدا می‌خواستند مرا از سر باز کنند ولی به من وقتی دادند تا برنامه‌هایم را اعلام کردم. وقتی برنامه‌هایم را اعلام کردم یکی از اعضای شورا به شوخی گفت کاش این سخنان و برنامه‌ها را یک آقا می‌زد تا یک خانم. و من گفتم این همه سال مدیریت دست آقایان بوده و همه یک روند خطی را دنبال کردند بدون هیچ تحولی و متأسفانه چیزی تغییر نکرده و خواهشم این است یکبار این فرصت را به من بدهید و قول می‌دهم تحولات مثبتی در مدیریت شهری ایجاد کنم و خوشبختانه اعضای شورا نیز به من اعتماد کرده و از بین 12 گزینه شهرداری مرا انتخاب کردند.

صدیقه میری، توجه به موضوعات محیط زیستی را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده و می‌گوید: گتوند با حدود 30 هزار نفر جمعیت از مشکلات زیاد محیط زیستی رنج می‌برد که سد گتوند این مسائل را دو چندان کرده و بزرگترین دغدغه من توسعه فضای سبز شهری در کنار مسائل عمرانی است.

47238

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 708480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
    2 0
    فضاي سبز خوبست ولي همه دغدغه هاي زيست محيطي يك شهر را تشكيل نمي دهد.