حال و هوای انتخاباتی صداوسیما که در روزهای اخیر با پخش تصاویر نامزدهای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری، گرمتر شده، فارغ از رنگ و بوهای سیاسی و جناحی نیست.

ماجرای زمان‌بندی‎های نامساوی از پخش چهره‌های سیاسی حین ثبت‌نام، آخرین پرده از نمایش این رسانه نیست. شبکه تهران که اغلب پروژه‎های شهری را با رپرتاژهایی از شهردار تهران پخش می‌کند. در آستانه اذان مغرب هم که نماز جماعت حجت‌الاسلام رئیسی را به تصویر می‎کشد. شبکه استانی خراسان نیز بیشترین تصاویر را از سخنرانی‎های این کاندیدای جمنا منتشر می‌کند.

این در حالی است که رسانه ملی نه تنها برنامه‎های دولت و سخنرانی‎های رسمی رئیس‌جمهور را یکی در میان پخش می‎کند؛ بلکه در نشست‎های تحلیلی‌اش هم به نقد عملکرد دولت پرداخته و کمتر از صاحب‌نظران و چهره‎های دولتی بهره می‎برد. ماجرای گفت‎وگوهای مردمی‎اش هم تا آنجا پیش رفته که حتی مشاور مرحوم هاشمی‌رفسنجانی هم معترض زمینه‌سازی این رسانه برای ردصلاحیت روحانی شد.

جالب آن‌که در چنین فضایی جناب حجت‌الاسلام رئیسی در نامه‎ای به رسانه ملی خواستار عدم پوشش خبری برنامه‎های رئیس‌جمهور شده و آن را مصداق تبلیغات انتخاباتی زودهنگام خوانده است! بی‌آن‌که اشاره‎ای به پخش تصاویر خودش در شبکه‎های استانی در قالب‎های مختلف از توزیع کمک به زلزله‌زدگان گرفته تا نماز جماعت بکند!

اینکه رسانه ملی باید به همه کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری فرصت برابری اعطا کند تا خود را به مردم معرفی کنند، سخن بجایی است که علی‌القاعده تابع قانون انتخابات بوده و در موعد مقرر تبلیغات انتخاباتی لحاظ خواهد شد. اینکه این رسانه باید رویکردی «ملی» داشته باشد و به قول منتقدانش با سوگیری‎های سیاسی سلیقه‎ای برخورد نکند هم حرف درستی است.

اما سوال اینجاست که پخش سخنرانی رئیس‌جمهور به ما هو جایگاه حقوقی‎اش در روز ارتش که یک رخداد ملی است، مصداق تبلیغ انتخاباتی است؟ دیدارهای رسمی رئیس‌جمهور از جایگاه بالاترین مقام اجرایی کشور با مقامات هم‌پایه‎اش چطور؟ می‎توان چنین مواردی با سانسور چهره رئیس‌جمهور پخش کرد تنها به این بهانه که او خودش نیز نامزد ریاست‌جمهوری است؟ مگر رویکرد رسانه ملی در ادوار گذشته انتخابات چنین نبوده؟ مثلا ۸ سال پیش که محمود احمدی‎نژاد برای انتخابات ریاست‌جمهوری دهم آماده می‎شد، برنامه‎های ریاست‌جمهوری‎اش و حتی سفرهای استانی‎اش از تلویزیون پخش نمی‎شد؟ و قبل‎تر از آن در دولت‎های سیدمحمد خاتمی و آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و حتی قبل‌تر؟ محدودیت پخش تصاویر رئیس مجلس در آستانه انتخابات پارلمان، بیش از این است یا کمتر؟ اگر ایرادی به قانون انتخابات وارد است و باید دامنه‎ محدودیت در پخش تصاویر را گستراند، راه رفعش مشخص نیست؟

شاید در فضایی که به قول سخنگوی دولت «جریان سیاسی خاصی» در رسانه ملی مخالف دولت عمل می‌کنند که «حسابش از بدنه صداوسیما جداست»، بد نباشد تا رقبای این دولت یک سوزن به خودشان بزنند و یک جوالدوز به رقیب.

پی‌نوشت: بماند که برخی ابتدا در این رسانه از خودشان چهره‌سازی می‎کنند و یکباره نامزد انتخابات‎های بعدی می‎شوند. نمونه‎هایی از این دست را در انتخابات مجلس کم نداشته‎ایم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 656226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۹
    صدا و سیما که کارنامه اش سیاه است و ما توقع عدالت ازش نداریم اما نامه آقای رییسی باعث شد دو تا شاخ روسرم دربیارم. آقای روحانی رییس جمهور است و باید اخبار مربوط به رییس جمهور از صدا و سیما پخش شود چون خدا زیاد کرده اسمش رسانه ملی ست یعنی متعلق به مردم. مردم نباید بدونن که رییس جمهور در کشور چکار می کنه؟
    • شمس تبریزی IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۹
      0 0
      ما مردم رسانه میلی را نمی بینیم و اخبار سیمای میلی در رابطه با دولت هم جانبدارانه و میلی است
    • هادی A1 ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
      1 0
      از نامه آقای رییسی آنچه مشخص شده اینکه ، صدا و سیما همانند این چند سال که هیچ گاه اخبار مربوط اصلاحات را پخش نکرد ، از موسوی و خاتمی و هاشمی بزرگ گرفته تا دیگر وقایعريال قصد دارد برنامه ویژه ای برای آقای رییسی تدارک ببیند و با این نامه به صلاح دست پیش و گرفتن تا پس نیفتن
  • بی نام IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۹
    92 15
    علی برکت الله روحانی
  • شریف IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۹
    روحانی این دوره رأی نخواهد اورد، چه با صدا و سیما چه بدون آن، تبلیغات با افزایش یارانه مردم محروم و مظلومی که چهار سال از یاد رفته بودند و افتتاح طرح هایی که این دولت پیر ناکارامد کمترین سهم را در انها داشته است ، نمیتواند خاطره فروش سالها زحمت دانشمندان هسته ای به امریکای جنایتکار و جهانخوار، و تضعیف و خفت کشور در مقابل دشمنان را از ذهن ما پاک کند. علی برکت الله به رأی مردمی که این دولت تزویر را از صحنه روزگار حذف کند.
    • زمانی A1 ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۹
      2 0
      نرمش قرمانانه هم از روحانی بود اگر همین توافق هم نبود که الان ونزوالا بدید
    • رضا GB ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۹
      2 0
      واقعا متاسفم که شما چینین تفکری دارید هنوژ هشت سال حکومت هاله نور یادمان نرفته
    • آوا IR ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
      1 0
      بسه بابا یه لیوان آب بخور خنک شی سکته نکنی
    • بی نام IR ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
      3 0
      برای شما محمود خوبه یا یکی از جنس محمود... مردمی عوام فریب و به ظاهر انقلابی مطیع حرف رهبر البته تا قبل از عبور از فیلتر های قدرت شجاع که دنیا رو رو سر ملت خراب کنه و البته راستگو
    • بی نام IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
      0 0
      تو هم خوب میشی
    • بی نام A1 ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
      2 0
      شتر در خواب بیند کاسبی تحریم دوباره
    • بی نام A1 ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
      0 0
      قسمت اول که میگی رای نمیاره موافقم، با قسمت های بعدی بشدت مخالف، ایکاش نامزد خوبی میبود هیچکدام به ارزنی نمیارزند
  • بی نام A1 ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۹
    3 0
    من به روحاني راي مي دهم علي بركت الله
  • بانو A1 ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۹
    1 0
    یک ایراد منطقی به نامه رییسی وارده و اون این هست که هنوز صلاحیت ها تایید نشده و هنوز دوره تبلیغات شروع نشده. این یعنی که در حقیقت الان هنوز نه روحانی و نه رییسی هیچ کدوم کاندیدا به حساب نمیان اما این اقا هنوز شورای نگهبان رسما اعلام نظر نکرده، خودش رو در قامت یک کاندیدا دیده. ضمن این که وقتی هنوز ایام تبلیغات شروع نشده، از صدا و سیما توقع داره روحانی رو نشون نده. این نامه نگاری زودهنگام و دارای ایراد، وجهه ایشون رو به عنوان کسی که حقوق خونده خدشه دار کرد.
  • بی نام IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۹
    0 2
    سیما دربست در اختیار دولتیهاست خودتون هم خوب می دونین منتها باج خواهی شما که این همه هم اثربخش بوده نباید تعطیل بشه. مانده ام رهبری چطور چنین فرد منفعل و بی کفایتی رو به ریاست این سازمان منصوب کرده؟
  • بی نام IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۹
    0 0
    کم کم دارند یاد میگیرند
  • بی نام A1 ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۹
    0 3
    دولت پیر و خسته .دولت دروغ گویان دولت نجومی ها . دولتی که دزدان را ذخایر مینامد و...
  • بی نام IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۹
    0 1
    این زنه که این مطالب را نوشته همونه که توی فتنه دستگیر شد؟
  • محمد مهدی A1 ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۹
    3 0
    صدا وسیما هرچه آبرو و اعتبار داشت در این چهارسال خرج کرد.در واقع خود را کشت تا دکتر روحانی را تخریب کند.دکتر روحانی و دولت نه تنها در مقابل صدا و سیما بلکه در مقابل دیگر تخریب کنندگان نیز تا جا داشت سکوت کردند.حالا نوبت ماست که جوابشان را بدهیم
  • عجبا US ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۹
    1 0
    در پاسخ به شریف .... جالبه افرادی که ادعای تدین دارند و اکثرا رویکرد مخالف روحانی دارند چه راحت خود را به اون راه می زنند.فراموشی مردم محروم و مظلوم در دولت پاکدست محمودی اتفاق افتاد که چنان تخریبی در کشور راه انداختند چه در داخل و چه در داخل که همه ی دنیا رو با ایران دشمن کردند و کل راههای تجاری و ارتباطی کشور رو بستند و در داخل هم با دود کردن درآمدهای افسانه ای و از بین بردن شفافیت امور مالی و ..... همه چی رو به هم ریخت و طبقه ی نوکیسه ی رانت خواری درست کرد که کماکان گلوی مملکت رو گرفته و اجازه ی تنفس نمیده و با اندک پول یارانه بخواد بگه من به مردم خدمت کردم .... در مورد هسته ای هم کل نظام تصمیم گیر بوده و هست دیگه نمی تونید همه چی رو مثل قبلنا سر روحانی خراب کنید. اکثر مردم می دونند...
  • بی نام IR ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
    0 0
    چقدر شبیه خانم طباطبایی هستند.
  • علی A1 ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
    1 0
    سلام آقای شریف شما خیلی فراموشکارید مثل اینکه زمان احمدی نژاد زود ازیادتان رفته که مردم شب می خوابیدن صبح همه چی گران میشد شما دوره قبل احمدی نژاد رو به یاد بیارین مردم اون زمان راحتتر زندگی میکردن مگه مردم چی میخوان راحتی و آسودگی خاطر ، من طرفدار آقای روحانی نیستم ولی انصاف نیست که اینجور تخریب کنیم من بهتون پیشنهاد میدم که برین کتاب قلعه حیوانات اثر جورج اورول رو بخوننین بعد هی بگین هسته ای هسته ای
  • مردمی A1 ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
    2 0
    رئیس جمهور اینده مطمئن باشید جناب آقای دکتر روحانی هستش هرچند که صدا و سیما بطور کاملا واضح بر علیه ایشان سم پاشی میکنه اما ملت ما کاملا هوشیار هستند گندکاریهای دولت قبل رو هیچ وقت فراموش نخواهند کرد........
  • هایس ران A1 ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
    0 0
    و حتی قبل تر؟؟ چه جسارت ها :
  • بی نام A1 ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
    0 0
    صدا و سیما از هر کس حمایت کند به ضرر فرد خواهد بود.
  • بی نام IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
    0 0
    بسیار زیبا
  • misfits IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
    1 0
    لطفا متن نامه آقای رئیسی رو بخونید دقیق بخونید بعد احساس دغدغه کنید
  • احمدی A1 ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
    1 0
    سلام.این دولت بویژه تیم اقتصادیش بنابه اظهارمتخصصین داخلی وخارجی ازاول انقلاب تاکنون بینظیرحتی کم نظیراست وانصافاتمام تلاشش راجهت رفع مشکلات اقتصادی مصروف داشته،البته هیچ دولتی بی عیب ونقص نیست ولی انصاف هم خوب چیزیه.یعنی این آقایون منتقداصلاکارخوبی ازاین دولت ندیده اند.ولله یوم حسابی هم هست.وجدانهای بیدارشاهدن حالامنتقدان هرچه میخواهندانکارکنند.امیدوارم کمی هم باوجدان خودشون خلوت کنن.
  • بی نام A1 ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
    0 0
    شما بوديد كه از حمله مجدد گروه ضرغامي به صداوسيما ذوق كرده بوديد ضمنا" انتخاباتها غلط است.
  • خام A1 ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
    0 0
    سلام از عده ای میتوان انتظار داشت که همه چی را برای خودشون بخوان . اما از آقای رئیسی بعیده
  • زهرا A1 ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۳
    0 2
    کاملا درسته که آقای روحانی این دوره رای نمیاره کافیه گشتی توی جامعه بزنید و از حال و روز مردم در 4 سال گذشته سوال کنید کاملا مشخصه که رای این بار با کیه.