۰ نفر
۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۲

در سال 1882 وقتی نخستین تأسشیسات تولید انرژی از ذغال‌سنگ در بریتانیا به بهره‌برداری رسید، کسی توجهی به آلایندگی و دردسرهای این منبع انرژی نداشت.

به گزارش خبرآنلاین  آن‌زمان اوج انقلاب صنعتی بود و کشور فقط به کارگر بیشتر و ذغال‌سنگ فکر می‌کرد. این تفکر به‌زودی لندن را برای روزهای پی‌درپی و طولانی زیر مه‌دود فتوشیمیایی فرو برد و دیگر شهرهای صنعتی انگلستان را هم سیاه کرد.

 روز 21 آوریل 2017 (دوم اردیبهشت 1396) برای نخستین‌بار طی 135 سال گذشته، بریتانیا یک روز کامل را بدون سوزاندن ذغال‌سنگ برای تولید انرژی گذراند و این رکورد طولانی‌ترین زمان بدون ذغال انگلیسی‌ها بود. دولت بریتانیا از اواسط قرن بیستم به دنبال جایگزینی این منبع انرژی آلاینده بود و امروز نیمی از انرژی مورد نیاز کشور از گاز طبیعی و بقیه از انرژی هسته‌آی، منابع تجدیدپذی و انرژی‌های وارداتی تأمین می‌شود.

آخرین تأسیسات مبتنی بر ذغال‌سنگ بریتانیا در حال جمع‌آوری هستند و در طول روز از آنها به‌عنوان تأسیسات کمکی استفاده می‌شود اما انرژی ذغال‌سنگ تا سال 2025 به‌طور کامل از این کشور حذف نمی‌شود و در آن سال طبق برنامه برای همیشه از فهرست منابع بریتانیا خارج می‌شوند. روز بدون ذغال‌سنگ بریتانیا در شرایطی رقم خورده است که در آمریکا دولت ترامپ با برداشتن برخی محدودیت‌ها برای تولید و استفاده از ذغال‌سنگ، عملا بر تعهدات زیست‌محیطی این کشور پشت‌پا زده و نگرانی بین‌المللی برای میزان گازهای گلخانه‌ای ایجاد کرده است.

در همین حال چین به‌عنوان بزرگترین مصرف‌کننده ذغال‌سنگ حال حاضر جهان هم در حال جایگزین‌کردن تأسیسات خود با سوخت‌های پاک‌تر است اما هنوز فاصله زیادی با روز بدون ذغال دارد. 

منبع: گاردین 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 658234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =