۰ نفر
۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۲

«خبرجنوب» نوشت: معاون برنامه ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان بر معرفی بیشتر نخبگان هنرمند به جامعه تاکید کرد.

دكتر منتظر در آئين نكوداشت سرآمدان ادب و هنر فارس كه در تالار حافظ شيراز برگزار شد، گفت: با توجه به اهميت الگوسازي براي مردم و به ويژه جوانان، بيش از وضع موجود بايد به فكر شناخت نخبگان حوزه هاي مختلف و از جمله هنر و معرفي آنها بود تا زمينه تأسي از اين بزرگان به نحو موثري فراهم شود.
وي ادامه داد: اين قبيل مراسم، فرصت مغتنمي براي تجليل از هنرمندان است و اگرچه آنها خود نيازي به اين تقديرها ندارند اما جامعه مديون دانشمندان و سرآمدان است.
رئيس بنياد ملي نخبگان استان فارس نيز ارج نهادن به جايگاه اساتيد و سرآمدان را بسيار ضروري دانست و گفت: هنر اين موهبت الهي نقش بسيار مهم و انكارناپذيري در فرهنگ پذيري دارد و جايگاه هنرمندان در فرهنگ ايراني- اسلامي سرزمين ما هميشه قابل توجه بوده است.
دكتر شريف افزود: تكريم و الگوسازي از هنرمندان وظيفه ما است و براساس سند راهبردي كشور در امور نخبگان، نخبه فردي باهوش، متخصص و اثرگذار در جامعه است و بر اساس همين سند، تكريم و الگوسازي بزرگان بيش از پيش بايد انجام گيرد.
وي گفت: در اين مراسم 3 تن از سرآمدان ادب و هنر به پاس يك عمر آفرينش ادب و هنر تجليل و معرفي شدند تا براي جوانان اين عرصه الگو باشند.
نگاه هنرمند محصول ذهن زیباست
بهزاد مریدی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در «آیین نکوداشت سرآمدان ادب و هنر» بیان کرد: نگاه هنرمند محصول ذهن زیباست و زیبا همان جمال است و جمال، احد و احد همان کثرت و کثرت همان احد می باشد.
این استاد دانشگاه با تکریم از ابوتراب خسروی نویسنده شهیر شهرمان، قلم را قطب فعال الهی عنوان کرد که هنرمند با کاربست امکانات این جهانی و در قالب های متنوع ادبی، بر زبانش جاری می کند.
دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس سخن را وسیله ای برای بیان حق و حقیقت دانست و افزود: فعل خلاق، خالق سرچشمه و منبع و جوهر هستی است و هنر بازتاب تحریر، صوت، نقش و قلم آن صانع است.
وی با اشاره به این بخش از شعر مولوی در مثنوی معنوی که می گوید «آتش عشق از نواها گشت تیز» اظهار کرد: نوا و روح الهی چون نسیمی سلسله جنبان وجد انسانی است که در پی وطن و خویشِ خویش می باشد.
مریدی با اشاره به تولیدات هنری استاد مسعود شناسا نیز به عنوان موسیقیدان این دیار هنر پرور، بیان داشت: موسیقی مقام به مقام، مرغ روح را پرواز می دهد و ریشه های زمینی شنونده را از جا می کَنَد و پر می دهد در عالم ملکوت که به قول غزالی این آواز خوشِ موزون، شباهتی دارد با عجایب آن عالم و کس اما نمی داند این حرکت و شوق و شور پس این آواز از چیست؟ تنها آگاه است که این حال موسیقایی احوالِ در غربت افتاده ایست که در تجریدی ترین شکل احوال خود را می نوازد.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس پیرامون هنر فرش و خلاقیت چشمگیر غلامرضا ذوالانواری، پدر گبه بافی ایران، معنای هستی را بر انسان مکشوف نشده عنوان کرد و افزود: او تنها طبیعت را در خیال خود تخیل و بر جان فرش، بوستان آفرینی می کند تا شرف هنرمندی، شاگردی و مشق نویسیِ جمالیت آن مصور باشد.
يكي از اساتيد دانشگاه شيراز نيز در اين آئين درخصوص ويژگي هاي استاد ابوتراب خسروي، گفت: 3 هنرمندي كه در اين مراسم تجليل شدند خود به چنين بزرگداشتي نياز ندارند و اين ما هستيم كه به آنها نيازمنديم.
دكتر كاووس حسنلي افزود: اگر دانش و تكنولوژي به امور سرعت مي بخشد اين هنر و ادبيات است كه به امور جهت مي دهد و هنر مايه ژرف انديشي بوده و ارمغان هنر، زيبايي است.
اين استاد دانشگاه شيراز عنوان كرد: ادبيات فارسي ارزشمندترين عضو فرهنگي است كه ما در جهان به آن نام برآورديم و ادبيات فارسي با محصولات گرانمايه اي كه به جامعه بشري داده، هميشه ما را در جهان گسترده است.
دكتر حسنلي ادامه داد: اما آيا ما فقط در گذشته چنين افتخاراتي داشتيم؟ اگر ما هم مانند واپسگرايان در گذشته بمانيم و فقط به آن افتخار كنيم دچار بدترين نوع زيستن شده ايم و امروز نيز بايد جهان خود را بشناسيم.
وي يادآور شد: زبان و ادبيات دو عنصر مختلف است به طوري كه ادبيات از زبان شروع مي شود، اما از آن فراتر مي رود و زبان صرفا ابزار رسانه اي براي انتقال پيام است.
دكتر حسنلي عنوان كرد: در نوشته هاي ابوتراب خسروي، متن ها به دروازه هايي مي ماند كه به روي هركسي گشوده نمي شود و نوشته هاي او به مناطقي تاريك و نيمه تاريك مي ماند كه فرد هنگام خواندن آنها همچون كودكي است كه يك فيلم ترسناك مي بيند و لذت مي برد.
وي گفت: در كتاب هاي او، گذشته و آينده بر هم فرو مي لغزد و زنده ها به جهان مردگان و مردگان به جهان زنده ها برمي گردند.
در اين نوشته ها، خسروي تلاش كرده است كه مانند ديگري نباشد و درست مانند خودش است و او خواننده را به فكر وا مي دارد.
دكتر حسنلي ادامه داد: خدمت ديگري كه ابوتراب خسروي به فرهنگ ما كرده، پرورش خوانندگان پويا و فعال است، با وجود اينكه تكنولوژي در حال فروبلعيدن حقيقت وجودي ماست و فرصت درنگ و تامل را از ما گرفته و نوآوري و حس نوجويي به قيمت از دست دادن درنگ، انديشه و عمق فكر به دست آمده، اما نوشته هاي خسروي، خواننده را به فكر وا مي دارد.
اين استاد دانشگاه شيراز يادآور شد: اين انفجار اطلاعات اگرچه احساس نياز فرد را رفع كرده اما به شدت جوانان ما را ضعيف و سطحي كرده در حالي كه آثار آقاي خسروي آدم را به درنگ وا مي دارد و هركس با نوشته هاي ابوتراب انس گرفته، درنگ كردن را يافته است.
دكتر حسنلي بيان كرد: اهميت كارهاي اين نويسنده ارزشمند به حدي است كه 30 پايان نامه فوق ليسانس و دكتري و 40 مقاله پژوهشي به نوشته هاي ايشان پرداخته است و او همين گونه به يك نويسنده كلاسيك تبديل شده و ما شيرازي ها چطور مي توانيم او را دوست نداشته باشيم و از او تقدير نكنيم!
دبير خوشه هاي فرش كشور نيز با اشاره به فعاليت هاي غلامرضا ذوالانواري پدر گبه جهان، گفت: آيا كسي كه كارآفريني مي كند، نخبه نيست، آن هم در كشوري كه جمعيت جوان جوياي كار بسياري دارد.
محمد امين ادامه داد: از بنياد نخبگان قدرداني مي كنم كه اين تابو را شكست و تجار و بازرگانان نخبه را نيز تقدير كرد.
وي يادآور شد: مايه تاسف است كه در شهر خودمان شيراز وقتي نام فرش فارس را مي آوريم مردم اطلاعي از آن ندارند و با وجود جايگاه اين فرش در كشور همچنان اين ناآگاهي وجود دارد.
امين از مردم درخواست كرد كه به جاي انداختن فرش استان هاي ديگر در خانه ها و اماكن مختلف، سراغ دستبافته هاي فارس بروند.
ابوتراب خسروي نويسنده و سرآمد ادبي استان نيز ضمن قدرداني از سازمان ملي نخبگان فارس و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان، بر حفظ جايگاه هنر تاكيد كرد.
هرچه بوده با عشق كامل بوده است
مسعود شناسا، سرآمد هنري استان و موسيقيدان نيز گفت: من البته به آن صورت كاري در موسيقي نكرده ام اما دلم مي خواهد بگويم كه هرچه بوده با عشق كامل بوده است؛ اول عشق كامل به ايران و دوم عشق به موسيقي.
در پايان اين مراسم كه به همت بنياد نخبگان فارس و با همكاري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان برگزار شد، ابوتراب خسروي خالق چندين رمان و مجموعه ادبي، برنده چندين جايزه ملي و بين المللي و دارنده نشان درجه يك هنر جمهوري اسلامي ايران، مسعود شناسا موسيقيدان و نوازنده چيره دست سنتور كه تاكنون چندين جايزه ملي و بين المللي و نشان درجه يك هنر جمهوري اسلامي را كسب كرده، همچنين غلامرضا ذوالانواري داراي چندين جايزه ملي در حوزه توليد و طراحي فرش، برنده جوايز متعدد بين المللي از آلمان، اتريش، سوئد، ژاپن، تركيه و... و پدر گبه جهان مورد تجليل قرار گرفتند و سه لوح و جايزه ويژه نيز به طور جداگانه از سوي اداره كل ارشاد فارس به آنها اهدا شد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 658651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =