دریاچه ارومیه تا سال ۱۴۰۲ به تراز اکولوژیک می رسد

مهر نوشت: معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی گفت: دریاچه ارومیه تا سال ۱۴۰۲ به تراز اکولوژیک خواهد رسید.

تقی کهوریان ظهر شنبه در همایش دهیاران روستاهای حوضه آبگیر دریاچه ارومیه اظهارداشت: در سالهای اقدامات موثری در امر احیای دریاچه ارومیه انجام گرفته و امروز با جلوگیری از کاهش تراز آب دریاچه و تثبیت سطح تراز آبی، نتایج خوبی از اقدامات دولت در احیای دریاچه ارومیه بدست آمده است.

وی با بیان اینکه برنامه احیای دریاچه ارومیه در ۲ مرحله تثبیت و احیاء تدوین شده که با گذر از مرحله تثبیت از اردیبشهت امسال مرحله احیای دریاچه آغاز شده است افزود: امروز در میانه راه هستیم و با همکاری و مشارکت جامعه روستایی مرحله دوم احیای دریاچه ارومیه نیز با موفقیت عملیاتی خواهد شد.

معاون امورعمرانی استاندار آذربایجان غربی با پیش بینی مراکز علمی جهانی آب در مواجهه ۳۳ کشورخاورمیانه و آفریقایی با تنش جدی کم آبی در سالهای آتی اظهار داشت:دولت یازدهم از نخستین روزهای آغاز فعالیت خود برنامه اجرایی احیای دریاچه ارومیه را در قالب ۷ محور با ۹۰ طرح اجرایی و راهکارهای ۲۷ گانه تدوین و اجرایی کرده است و برای دست یابی به نتایج پیش بینی شده دهیاران در صف مقدم مشارکت و جلب همیاری روستائیان قرار دارند.

کهوریان برنامه احیای دریاچه ارومیه برنامه ای ۱۰ ساله اعلام کرد و گفت: تا سال ۹۲ سالانه ۴۰ سانتی متر سطح دریاچه ارومیه کاهش می یافت که با اقدامات انجام شده دردولت یازدهم ضمن افزایش ۸۵ سانتی تری تراز دریاچه و تثبیت آن در مرحله دوم و با مدیریت منابع آبی و کاهش مصرف آب و با افزایش بهره وری آب در بخش کشاورزی، دریاچه تا سال ۱۴۰۲ به تراز اکولوژیک خواهد رسید.

وی کاهش ۱۸ درصدی بارش ها، افزایش دما و افزایش تبخیر و بهره برداری بیش از حد منابع آب حوضه دریاچه ارومیه را از عمده عوامل کاهش سطح آب دریاچه ارومیه برشمرد و اظهار داشت: سطح زیرکشت مزارع کشاورزی در حوضه دریاچه از ۳۰۰ هزار هکتار در آغاز دهه ۵۰ به ۵۰۰ هزار هکتار افزایش یافته است و براساس مطالعات انجام گرفته ۹۰ درصد منابع آبی حوضه دریاچه ارومیه در این بخش مصرف می شود و این عدم تعادل در مصارف حوضه دریاچه ارومیه ما را به نکته بحرانی رسانده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار نبودن الگوی بهینه مصرف آب، نداشتن الگوی کشت و استفاده از ارقام آببر را از مصادیق عدم تعادل بخشی منابع آب در حوضه آبگیردریاچه دانست و گفت: در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد منابع آب مصرف می شود که دولت در برنامه ای ۵ ساله کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی را در دستور کار قرار داده است.

کهوریان ادامه داد: برای نجات دریاچه و مقابله با تهدیدات زیست محیطی ناشی از خشکی آن ضمن امید به عنایات خداوند در افزایش بارش ها، باید در بهینه مصرف کردن آب و صرف جویی آب جدی باشیم و دهیاران در این راه نقش ارزنده ای دارند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: دولت با اجرای برنامه های خود در مدیریت مصرف آب، کاهش تولیدات کشاورزی نبوده و با عملیاتی شدن برنامه ها و مصرف بهینه آب و افزایش راندمان مصرف آب، افزایش تولید و درآمد روستائیان را هدفگذاری کرده است.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 659835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =