ایسنا نوشت: معاون گردشگری کشور با اشاره به تأثیر جنجال‌های سیاسی داخلی در افول گردشگران خارجی گفت: سال ۹۳ و ۹۴ در ارتباط با اتفاقی که در سفارت عربستان رخ داد، ۴۵ تا ۵۰ درصد از ظرفیت گردشگران حوزه خلیج‌فارس و ۹۰ درصد از بازار عربستان را از دست دادیم.

مرتضی رحمانی موحد که در همایش «گفتمان فرهنگ مهمان‌نوازی با رویکرد توسعه گردشگری» در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران سخن می‌گفت، با تأکید بر اینکه برای مهمان‌نوازی باید برداشت‌های اختصاصی و محفلی کنار گذاشته شود، گفت: ما باید خانه را برای مهمان دور از هیجانات و هماهنگ زیر چتر یک مسئولیت آماده کنیم.

او با یادآوری اینکه گردشگری، ارتباط بلاانقطاعی با حوزه مهمان‌نوازی دارد، افزود: فرهنگ‌ها موتور محرک جذب گردشگر هستند که اگر خاموش شوند، مسافر تجربه مطلوبی در مقصد نخواهد داشت. عنصر مهمان‌نوازی در نهان خانواده و گذشته و فرهنگ ما نهفته است.

وی اضافه کرد: مهمان‌نوازی و خانواده جاذبه چشمگیری در گردشگری است. معتقدیم حوزه‌های دانشگاهی، مذهبی و معتمدین کشور باید به اثرات آن و همچنین سرمایه بزرگ گردشگری واقف شوند تا اهدافی که مد نظر است محقق شود و ثمراتش در سیاست‌های کلان که مد نظر نظام و مقامات ارشد دولت است، بروز کند.

او با اشاره به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری برای افزایش پنج برابری تعداد گردشگران خارجی در پایان برنامه ششم اظهار کرد:‌ این یک دعوت‌نامه عمومی است که در بستر مهمان‌نوازی، بالاترین مقام مسئول مملکت صادر کرده است که بر آن اساس نیز جزئیات برای پذیرش مهمان آماده شده و ما اکنون باید خانه را برای میزبانی آماده کنیم.

رحمانی موحد تأکید کرد: نباید اجازه دهیم با لحن نامناسب برخی گفتمان‌ها روندی که در پیش گرفته شده آسیب ببیند. نباید از اختیارات‌مان طوری استفاده کنیم که مردم ناامید شوند و جریانی که مولد لقب گرفته، مظلوم واقع شود و با دیدگاه‌های نابرابر در بخش‌های مختلف کشور آسیب ببیند.

معاون گردشگری سپس اظهار کرد: بعد از چهار سال از عمر دولت، شرایط خوبی در رتبه‌بندی جهانی داریم و آنچه آسیب دیده‌ایم مربوط به اقدامات خارج از حوزه سیاست‌گذاری گردشگری بوده که متأسفانه تأثیرش را در ورود گردشگران گذاشته است. ضربات فعالیت‌های غیرحرفه‌ای که در حوزه داخل کشور اتفاق افتاده را در گردشگری شاهد بوده‌ایم. خوشبختانه تلاش دولت معطوف به ایجاد آرامش و کمتر شدن صدمات این مجالات بود، ولی به هر حال تأثیر خود را گذاشت.

وی با اشاره به جایگاه ایران در گزارش‌های مجمع جهانی اقتصاد که تا پایان ۲۰۱۶ تنظیم شده گفت:‌ رتبه ایران که در سال ۲۰۱۱، صدوچهاردهم جهان بود در پایان ۲۰۱۶ با ۲۱ پله صعود به ۹۳ رسیده است. در سال ۲۰۱۵ گردشگری ۲.۵ درصد از تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داد و در حوزه حمل و نقل رتبه ایران ۴۱ پله صعود داشت. شاخص امنیت نیز که از ارکان توسعه گردشگری است از رتبه ۱۲۱ به ۸۷ صعود کرد.

رحمانی موحد افزود: هرچند که در سال ۹۴ بخشی از بازارهای مهم ایران به ویژه در حوزه زیارت از دست رفت. بیشتر این بازارها به کشورهای خلیج فارس مربوط می‌شد که تحت تأثیر نگاه سیاسی و غیرحرفه‌ای دچار آسیب شد. کاهش جمعیت گردشگران این بازارها تا ۵۰ درصد بود که البته در ارتباط با عربستان ۹۰ درصد ظرفیت این بازار از دست رفت. آن‌ها شیعیانی بودند که برای زیارت به ایران می‌آمدند که البته در جای خود باید به این مسئله رسیدگی شود و ما هم در مراجع مربوط مطرح کرده‌ایم.

او در عین حال تأکید کرد: به خاطر همین وقتی می‌گوییم خانه برای مهمان باید آماده شود منظور آن است که هرطور خواستیم آن را مدیریت نکنیم. جایی که ام‌القراء است نباید نگاه‌هایی در آن حاکم شود که ایجاد آشفتگی و ناامنی کند.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 660189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =