۰ نفر
۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۳

عصر ایران نوشت: در انتخابات مجلس دهم و خبرگان پنجم بخشی از جریان اصول‌گرایی تلاش کرد تا رای مردم به اصلاح‎طلبان را رای انگلیسی و یا رای غرب زدگان بنامد.

حضرت آیت‌الله موحدی کرمانی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز و امام جمعه تهران و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد رای ابراهیم رییسی در انتخابات ریاست جمهوری فرموده‌اند: آقای رئیسی ۱۶ میلیون رأی حلال داشت.

این سخنان امام جمعه تهران حکایت از این معنا دارد که 23 میلیون و 594 هزار و 616 رای حسن روحانی غیر حلال است؟ نمی‎‌دانم دلایل حضرت آیت‌الله برای بیان این مطلب چیست؟ کاش ایشان اشاره می‌کردند منبع این رای حلال کجاست و چگونه وارد ادبیات سیاسی ایران شده است؟

حضرت آیت‌‍الله، در انتخابات مجلس دهم و خبرگان پنجم نیز بخشی از جریان اصول‌گرایی تلاش کرد تا رای مردم به اصلاح طلبان را رای انگلیسی و یا رای غرب زدگان بنامد.

گناه مردم در آن زمان این بود که در روز انتخاب به جریان اصول‌گرایی رای نداده است و به جریان مقابل «آری» گفته است. شاید اگر مردم تهران به جای عارف به حداد عادل رای می‌دادند می‌شدند، انقلابی و و نماد اسلام!

همان رفتار امروز باز هم در حال شکل گیری است و آن هم با واژه‌ای به نام «رای حلال». کسانی که به حسن روحانی رای داده‌اند از خود می‌پرسند آیا رای آنها غیرحلال است؟ 
مردم در جریان رقابت‌های انتخاباتی سخنان و عملکردها را مشاهده کردند. آنها حدود 12 ساعت سه مناظره انتخاباتی را دیدند. حدود 24 میلیون به حسن روحانی رای دادند و حدود 16 میلیون به سید ابراهیم رییسی. بسیاری از این افراد انتخاب خود را بر اساس عملکردها انجام دادند. اکثریت جامعه تشخیص دادند کشتی جمهوری اسلامی توسط روحانی بهتر اداره می‌شود. اقلیتی نیز بر این باور بودند که رییسی می‌تواند ناخدایی بهتری برای کشتی نظام باشد.

حالا چگونه می‌شود رای حامیان رییسی می‌شود حلال و رای دیگران احتمالا غیرحلال، سوالی است که بهتر است اصول‌گرایان زودتر به آن پاسخ دهند.

مردم در چهار سال دولت روحانی عملکرد او را دیده بودند و به خاطر همین ترجیح دادند او رییس جمهور بماند و مسیری را که رفته است به آخر برساند.

بسیاری از مخالفان روحانی بر این باور بودند که او از امکانات دولتی برای تبلیغات خود استفاده کرده است. آنها می‌گویند تصمیمات دولت در ایام انتخابات تبلیغاتی بوده است. به طور مثال حسین شریعتمداری می‌گوید: «رأی آقای رئیسی دست کم دو برابر آراء اعلام شده یعنی نزدیک به ۳۰ میلیون است. چرا که وقتی با امکانات اندک و فرصت ۴۰ روزه توانسته است صاحب ۱۶ میلیون رأی شود، به یقین اگر امکانات فراوان و فرصت ۴ ساله آقای روحانی را در اختیار داشت، تقریبا رأی چندانی برای رقبای ایشان باقی نمی‌ماند.»

گویی این دوستان فراموش کرده‌اند که مقام معظم رهبری در آخرین دیدار دولت یازدهم در هفته دولت فرمودند: «دولت نباید به هیچ وجه خود را سرگرم بحث‎های انتخاباتی کند بلکه باید تا آخرین روز کاری، برای کار، تلاش و حل مشکلات برنامه ریزی کند و بهترین تبلیغ برای دولتِ در رأس کار، اقدام و عمل آن دولت است.»

آیا این دوستان انتظار داشتند دولت فعالیت‌های خود را تعطیل کند و به امور روزانه مردم رسیدگی نکند؟

این رفتار نادرستی است که وقتی رای مردم به نفع ما باشد از آن تعریف کنیم و اگر به ضرر ما بود با القاب مختلف از آن یاد کنیم.

رای تمام کسانی که در انتخابات شرکت کردند حلال بود. چه کسانی که به حسن روحانی رای دادند چه کسانی که ابراهیم رییسی را انتخاب کردند. همه آنها به عشق ایران به صحنه آمده بودند تا آینده ایران را با رای خود بسازند.

کسانی ساعت‌ها در صف می‌ایستند تا رای بدهند قطعا رایشان حلال است. هیچکس نمی‌تواند برای رای مردم میزان خاصی مشخص کند.

27219

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 669499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۴
    حلال و حرام دینی هم اسباب تصفیه حساب های سیاسی شده است.
  • رستگار IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۴
    218 8
    متاسفانه دوستان اصولگرای ما جز قبضه کردن قدرت به فکر هیچ چیزی نیستند نه شرایط حساس منطقه رو درک می کنند ونه اعتقادی به اسلام دارند تا کی در خواب زدگی بسر میبرند باید بعد از انتخابات مجلس از تهمت زدن به مردم دست بر می داشتند وتغییر تاکتیک می دادند وافکار سیاسی خود رو بروز میکردند تا در مقابل اصلاح طلبان حرفی برای گفتن داشته باشند با این روش هم از مردم وجامعه دور میشوند وهم اب در اسیاب استکبر می ریزند دست از الینه شدن بردارید وبه میان مردم بیایید ودست از دروغ وتهمت بردارید وبه خون شهدا خیانت نکنید بترسید از کلام حضرت امام که گفتند بترسید از روزی که مردم بشناسند شما رو...
  • بی نام IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۴
    200 6
    کشور رو با حلال و حرام می سنجند واقعا متاسفام...
  • بی نام A1 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۴
    آراء آقای رئیسی حلال بود یعنی این که واقعاً این ها دوست داشتند که تغییری در روند اداره کشور به وجود بیاید. امّا آراء آقای روحانی با وضعیّتی که توسّط عوامل اجرایی انتخابات بعضی از فرمانداری ها و مدیران دولتی اعطای 10 میلیون تومان پول به دهیار ها و برقراری مجدد یارانه ها برای آن هایی که حذف شدند به وجود آمد، به نظر آراء سالمی نبودند. یعنی دم انتخابات تمام پروژه ها افتتاح، یارانه ها برقرار و واقعاً کشور آباد شد آیا حقیقتاً این چنین بود؟ درنتیجه این آراء قانونی ولی شبهه دارند. در مورد انتخابات 94 ، حمایت کشور دشمن ما یعنی انگلستان از لیست های مذکور قابل انکار نبود. پس باید مردم مطابق فرمایش رهبری ببینید کجا دشمن خطی مشخّص می کند، شما برعکس آن عمل کنید نباید به آن لیست اعتماد می کردند.
  • بی نام A1 ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۴
    رای ما حلال بود ولی به روحانی رای دادیم زیرا خواست خدا بود بعضی با2030 خواستند ابروی ایشانراببرند در عوض خدا یک چیزدیگر درکاسه اشان گذاشت درحالیکه هنوز در شوک این هستند که این از کجاامد ازشوک بیرون بیایید ازطرف خداوند بود که عده ای فکر نکنند که خداوند هم درانحصار آنهاست.
  • احسان A1 ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۴
    172 7
    خداییش خیلی کم جنبه هستند طرفدارهای اصول گرایی. انتخابات یک هفته است که تموم شده. ولی هنوز ول کن ماجرا نسیتند.هر روز یه ورچسبی به طرفدارهای آقای روحانی میزنن. نه دلیل دارن و نه مدرک و نه حال اینکه چند دقیقه با خودشون فکر کنن که چرا آقای رئیسی باید رای میاورد. فقط تهمت و اما و شاید من که از روزی که به آقای روحانی رای دادم. شدم آب ریز آسیاب شیطان.طرفدار فتنه. بی غیرت و دشمن شاد کن و ....... البته هر چی این پیامها بیشتر میاد.از انتخاب خودم راضی تر میشم
  • اشکان A1 ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۴
    198 7
    من متاسفم ولی ایشان به عنوان سرپرست مجمع تشخیص مصلحت نظام واقعا با حرفاشون مصلحت نظام رو می بینند یا مصلحت حزب و جبهه خودشون را؟
  • احمد IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۴
    151 4
    از اظهارات متعصبانه و غیرواقعی آقای موحدی کرمانی تاسف خوردم.اینکه چطور فردی در لباس روحانیت و امام جمعه تهران این چنین به مردم تهمت زده و رای آنها را حرام تلقی نماید.آیا با این اظهار نظرهای ناپسند انتظار داریم جوانان در مساجد حضور پیدا کرده و اهل نماز جمعه باشند.قطعا بنده در روزهایی که ایشان امام جمعه باشند در آن حضور نخواهم یافت.چرا که عدالت و درستی اولین شاخصه و ممیزه امام جماعت است.
  • بدون نام ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۴
    129 5
    كاشكي قبول شكست و دركش واسه بعضي ها راحت شه و نخوان مثل تبليغات انتخاباتيشون كه از بعضي از دوران گذشته كه فقط كپي برداري ناشيانه كردبودنم از باخت ديگران كپي برداري غير عاقلانه كنن
  • بی نام A1 ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۴
    139 5
    خیلی بد شد رای من حروم شد.خوب شد حاجی گفت وگرنه فکرمیکردم کارحلال انجام دادم.برم نماز توبه بخونم.خخخخخ
  • بی نام IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۴
    143 3
    خوشحالم به کسی رای دادم و انتخاب شد که مردمی بود و هست که حرف و عملش تا جایی که در توانش بوده یکی بوده است واگر هم مغرضان بگذارند مطمئنا خیلی خیلی بهتر به وعده هایش به مردم عمل خواهد کرد نه مردم فریب بوده نه به هر قیمتی خواستار خریدن رای مردم
  • شهروند IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۴
    230 6
    از شیر مادر حلال تر بود، بعضی ها شکر کنند که آبروداری کردند.
  • بی نام A1 ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۴
    115 4
    تازه آقای روحانی بعضی از امور را به حالت تعلیق درآورد که شبهه انتخاباتی بودن نداشته باشد مثل برنامه مربوط به از بین بردن فقر مطلق.اونوقت رای ما حرام است؟
  • بی نام A1 ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۴
    120 4
    سلام. دوستان اصولگرا لطفا تحمل شکست را داشته باشید و علت باخت را در درون خود جستجو کنید و فرافکنی نکنید. می دونم گاهی سخته چندبار پشت سر هم ببازی اما تحمل کن مرد.
  • مجتبی US ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۴
    118 2
    از طرف خداوند سخن نگویید شاید خداوند هنوز رای نداده باشد؟
  • بدون نام ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۴
    95 3
    ايا كاغذهاي راي حلال بود يا حرام ايا مسجد و مدرسه كه براي كار ديگر از بيت المال ساخته شده براي راي دادن غصبي بود يا مباه بيخياااااال
  • بی نام A1 ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۴
    118 3
    چون خود بر حق نیستند.برخلاف خواست خود را غیر حلال میدانن چون منافع انها در خطر هست
  • بی نام IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۴
    109 9
    اون 17 میلیون که اصلا رای ندادند از همه حلال تردند.
  • arad ES ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۴
    اين سخنان جز ايحاد انزجار از دين در مردم نتيجه اي ندارد ..يعني اقايان نمي فهمند
  • بی نام IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۴
    123 4
    نظریه جدید: چون 16 میلیون رای حلال سنگینتر از 23 میلیون رای حرام است پس باید رئیسی ریس جمهور شود
  • بی نام IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۴
    107 4
    اگر می توانستید اون 17 میلیون که رای ندادند را به صحنه بیاورید الان زور الکی نمی زدید.
  • سمندون RO ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۴
    1 0
    از خواب بیدار شوید اقایان دلواپس
  • سمندون RO ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۴
    0 0
    اقای موحدی شما بعنوان امام جمعه تهران نماینده خبرگان ومجمع تشخیص واقای روحانی نماینده مجمع 2نفر خودتان را به ارای مردم فقط تهران قرار بدهید هر که .کمتر رای اورد برود تو خانه اش بشنید تمام
  • علی A1 ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۴
    55 0
    وعده یارانه دروغین ودروغهای دیگه وگول زدن روستاییان ساده دل توسط اصولگراها لابد حلاله
  • بی نام A1 ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۴
    82 0
    اینکه صفوف نماز جمعه هر سال کمتر و کم رونق تر از سال قبل میشه نتیجه وجود اینچنین امامان جمعه ای است.
  • احمد IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۴
    41 0
    واقعا.تاسف باره
  • بی نام IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۴
    57 0
    خیلی حرفش زشت و زننده بود .واقعا ادم متاسف میشه
  • علی IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۴
    62 2
    همواره اشتباه میکنید همواره بر خلاف مردم حرکت کردید همواره از امکانات دولتی ونهادهای وابسته به مردم به نفع باند خود استفاده کرده اید چرا یکبار همرای مردم حرکت نمی کنید خودتان هم میدانید که 16 میلیون رای با چه دروغ هایی کسب کردید