ایسنا نوشت: رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی که از وقوع حوادثی همچون فوکوشیما نگران است،‌ قصد دارد کشورش را به سمت "دوره عاری از قدرت هسته‌ای" سوق دهد.

به نوشته روزنامه گاردین،‌ مون جائه-این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی که متعهد شده است تا از وابستگی به قدرت هسته‌ای رها شود،‌ نسبت به وقوع "پیامدهای غیرقابل تصور" همانند انفجاری که در تاسیسات هسته‌ای فوکوشیما در ژاپن رخ داد، هشدار داد.

مون از لیبرال‌های چپگراست که ماه گذشته در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد. او پس از استیضاح و بازداشت پارک گئون-های،‌ رئیس‌جمهوری سابق کره‌جنوبی بر سر کار آمد. رهبر جدید کره‌جنوبی بر افزایش نقش انرژی تجدیدپذیر و هدایت کره‌جنوبی به سمت "دوران عاری از قدرت هسته‌ای" تاکید کرده است.

رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی در مراسم بستن قدیمی‌ترین تاسیسات هسته‌ای کشورش گفت: تاکنون سیاست انرژی کره‌جنوبی، قیمت پایین و کارآمدی را دنبال کرده است. قیمت تولید پایین اولویت قرار داشت، در حالی که زندگی و امنیت مردم در درجه دوم قرار می‌گرفت. اما اکنون زمان تغییر فرا رسیده است.

او افزود: ما سیاست انرژی هسته‌ای محورمان را ملغی می‌کنیم و به سمت دوره عاری از انرژی هسته‌ای حرکت می‌کنیم. ما ساخت راکتورهای هسته‌ای جدید را که اکنون در دستور کار قرار دارد، کاملا متوقف می‌کنیم.

مون جائه-این همچنین گفت که نمی‌تواند طول عمر راکتورهای فرسوده را که بین ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ به پایان کارشان نزدیک می‌شوند، تمدید کند.

دست کشیدن کره‌جنوبی از انرژی هسته‌ای ممکن است چندین دهه زمان ببرد و انتظار می‌رود که شرکت‌های سازنده راکتور هم با آن مخالفت کنند. این شرکت‌ها صادرات فناوری تاسیسات هسته‌ای را در دوران‌ سلف‌های مون که دوستدار انرژی هسته‌ای بودند،‌ افزایش دادند.

طبق گزارش "انجمن هسته‌ای جهانی"، کره‌جنوبی در سال گذشته پنجمین تولیدکننده بزرگ انرژی هسته‌ای بوده است و ۲۵ راکتور آن حدود یک‌سوم برق این کشور را تولید کردند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 678461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
    7 1
    اون وقت ما تازه می خوایم نیروگاه هسته ای بسازیم