مهر نوشت: رئیس جمهور فرانسه اذعان کرد که از دیدگاه وی، هیچ جانشین مشروعی برای «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه وجود ندارد و فرانسه دیگر برکناری اسد را پیش شرط لازم برای حل و فصل مناقشه سوریه نمی داند.

به نقل از رویترز، «امانوئل ماکرون» روز چهارشنبه اظهار داشت که از دیدگاه وی، هیچ جانشین مشروعی برای «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه وجود ندارد و فرانسه دیگر برکناری اسد را پیش شرط لازم برای حل و فصل مناقشه شش ساله در سوریه نمی داند.

رئیس جمهور فرانسه همچنین گفت: «بشار اسد دشمن فرانسه نیست و اینکه اولویت پاریس مبارزه با گروههای تروریستی و تضمین عدم تبدیل شدن سوریه به یک دولت شکست خورده است».

این نقطه نظرات ماکرون که در تضاد کامل با دیدگاههای دولت پیشین فرانسه قرار می گیرد، تکرار موضع مسکو مبنی بر نبودِ جایگزینی قابل قبول برای بشار اسد در سوریه است.

رئیس جمهور فرانسه در مصاحبه با هشت روزنامه اروپایی گفت: «دیدگاه جدیدی که من در مورد این موضوع دارم، آن است که نگفته ام برکناری بشار اسد پیش شرط هر اقدام است؛ زیرا تاکنون هیچ کس به من یک جانشین مشروع نشان نداده است».

وی در ادامه افزود: «خط مشی و سیاستهای من روشن هستند: نخست، یک نبرد تمام عیار علیه تمام گروههای تروریستی. آنان دشمنان ما هستند. ما برای ریشه کن کردن آنها به همکاری همگان به ویژه روسیه نیازمندیم».

امانوئل ماکرون در ادامه سخنان خود گفت که «اولویت دوم تضمین ثبات در سوریه برای ممانعت از تبدیل شدن آن به یک کشور شکست خورده است».

شایان ذکر است که ظرف شش سال گذشته، مناقشه در سوریه صدها هزار تن را به کام مرگ فرستاد و بیش از یازده میلیون نفر را از خانه و کاشانه خود آواره ساخت.

فرانسه تاکنون از گروههای معارض سوری حمایت کرده است. مقامات پاریس بارها تقاضا کرده اند که مناقشه سوریه از طریق یک دوره گذار سیاسی قابل قبول و تحت نظارت سازمان ملل حل و فصل شود.

با این حال، پیروزی امانوئل ماکرون در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه فرصتی برای پاریس فراهم کرده است تا سیاست خود در قبال سوریه را مورد بازبینی مجدد قرار دهد.

رئیس جمهور فرانسه بدون اشاره به نقش سازمان ملل در حل این مناقشه اظهار داشت: «باور و اعتقاد عمیق من این است که به یک نقشه راه دیپلماتیک و سیاسی نیاز داریم. ما این بحران را صرفاً از طریق نظامی حل و فصل نخواهیم کرد».

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 679122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =