ایسنا نوشت: رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی به سختی توانست در رای‌گیری درباره ماندن و یا رفتن وی جان سالم به در برده و رئیس‌جمهور این کشور باقی بماند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پس از برگزاری این رای‌گیری که به طور محرمانه انجام شد بالکا امبته، رئیس پارلمان آفریقای جنوبی اعلام کرد: ۱۹۸ نماینده به نفع رئیس‌جمهور و ۱۷۷ تن علیه وی رای داده و ۹ رای نیز ممتنع بوده است.

اعطای رای عدم اعتماد به زوما نیازمند تایید ۲۰۱ نماینده از ۴۰۰ نماینده پارلمان بود و بر همین اساس بالکا امبته اعلام کرد رای عدم اعتماد به رئیس‌جمهور منفی است.

پس از اعلام نتایج رای‌گیری نمایندگان پارلمان حزب کنگره ملی آفریقا به رقص و پایکوبی پرداختند.

نمایندگان این حزب در بیانیه‌ای اعلام کردند هدف از این "کدتای شکست خورده" فروپاشی دولت، توقف ارائه خدمات  و ایجاد ناآرامی در جامعه برای سلطه بر قدرت بود.

پیش از رای‌گیری نیز تظاهراتی از سوی مخالفان زوماو حامیانش در خارج از مقر مجمع ملی برگزار شد.

همچنین جاکوب زوما، ‌رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی با حضور در مجلس با انجام رای‌گیری اعلام کرد: من آمده‌ام تا از همه شما تشکر کنم. بسیار سخت است که حزب "کنگره ملی آفریقا" را شکست دهید زیرا این حزب بزرگ و قدرتمند است.

زومای ۷۵ ساله از زمان حضورش به عنوان رئیس‌جمهور در سال ۲۰۰۹ در قدرت همواره با رسوایی‌هایی روبرو بوده است. انتقادها از زوما به خاطر فسادهای پیاپی و تشدید مشکلات اقتصادی  در داخل حزب کنگره ملی آفریقا نیز افزایش یافته به نحوی که منجر به کاهش محبوبیت مردمی حزب نلسون ماندلا، پرچمدار مبارزه با آپارتاید شده است.

جاکوب زوما در جریان هشت سال ریاست جمهوری‌اش به لطف وفاداری قانونگذاران حزب کنگره ملی آفریقا از هشت رای‌گیری علنی برای رد صلاحیتش جان سالم به در برد اما رای‌گیری‌ اخیر محرمانه برگزار شد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 695465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =