ساماندهی محوطه آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان شاهرود گفت: محوطه آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی در حال ساماندهی است

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین «حمیدرضا حسنی» امروز و در گفت و گويي افزود: ساماندهی این محوطه با انجام تسطیح و شیب‌بندی محوطه، ساخت حوض و طراحی آبنما، کف سازی و سنگ فرش، اجرای زیرساخت نورپردازی آبنما و محیط اطراف آن در حال انجام است.
وی گفت: مجموعه شیخ ابوالحسن خرقانی آرامگاه عارف نامی قرن چهارم و پنجم هجری قمری است که در 34 کیلومتری شمال شاهرود و در روستای قلعه نو خرقان قرار دارد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود افزود: محراب زیبای این بنا که متعلق به دوره ایلخانی است یکی از جمله مهم ترین بخش های آرامگاه است.
شيخ ابوالحسن علي بن جعفر بن سلمان خرقاني ، عارف بزرگ قرن چهارم و پنجم هجري از چهره هاي بسيار درخشان عرفان ايراني است .
وي در سال ۳۵۱ يا ۳۵۲ هجري در قصبه خرقان قومس از توابع بسطام متولد شد و در بیستم آذر ماه ۴۱۲ شمسی( دهم محرم ۴۲۵ هجري قمری) در هفتاد و سه سالگي در خرقان جهان را بدرود گفته است.
در منقولات و حكايات باقی مانده است كه شيخ ابوسعيد ابوالخير عارف مشهور ، ابوعلی سينا فيلسوف نامی، ناصر خسرو قباديانی علوی، شاعر و متفكر ايرانی و سلطان محمود غزنوی كه معاصر شيخ ابوالحسن خرقانی بوده‌اند به خرقان رفته و با وی صحبت داشته و مقام معنوي وی را ستوده‌اند.
خواجه عبدالله انصاري«پير هرات»، عارف بزرگ قرن پنجم هجري از شاگردان و مريدان خاص شيخ ابوالحسن خرقاني بوده است. چنانکه خود گفته است: « پير من در تصوف و حقيقت شيخ ابوالحسن خرقاني است اگر او را نديدمي کجا حقيقت دانستمي.»
از جمله سخنان شیخ ابوالحسن خرقانی: «در سرای دنیا زیرِ‌خاربنی با خداوند زندگانی کردن از آن دوست تر دارم که در بهشت زیر درخت طوبی، که از او من خبری ندارم.
- هرکه عاشق شد خدای را یافت و هرکه خدای را یافت خود را فراموش کرد.»

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 697961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =