ثبت ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار عکس و اسلاید از جنگ در گنجینه انجمن دفاع مقدس

مهر نوشت: سیدعباس میرهاشمی رییس انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس آخرین آمار عکس های گنجینه این انجمن را یک میلیون و دویست هزار فریم عکس و اسلاید اعلام کرد.

سیدعباس میرهاشمی رییس انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس درباره جدیدترین فعالیت های انجمن گفت: «خوشبختانه با توجه به زمینه سازی و اعتمادسازی که از سال ها قبل توسط انجمن صورت گرفته بود و خروجی انجمن در این سال ها روز به روز اتفاقات خوبی رخ می دهد و گنجینه ما پربارتر، سرویس دهی ما روان تر و همچنین شناسایی عکس ها برای اضافه شدن به آرشیو بیشتر می شود و سازمان ها و افراد مراجعه بیشتری به ما دارند که این بسیار خوشحال کننده است.»

او ادامه داد: «اتفاقی که در حوزه تصویری در دوران انقلاب و دفاع مقدس رخ داد بسیار بی نظیر بود و باید بسیار بیش از اینها به آن توجه شود ولی ما در حد وسعمان در تلاش هستیم کار را پیش ببریم. در حال حاضر بیش از یک میلیون و دویست هزار فریم عکس و اسلاید در گنجینه ما وجود دارد که رقم قابل تاملی است.»

این عکاس دفاع مقدس بیان کرد: «بخشی از عکس های گنجینه با اجازه مالکان نزد ما محفوظ است و بخشی را هم بعد از اسکن به صاحبانشان بازگرداندیم که بخشی که اسکن شده و به صاحبان آثار بازگردانده شده بیشتر از آن بخشی است که اصل آثار در اختیار ماست.»

میرهاشمی درباره برنامه های هفته دفاع مقدس نیز گفت: «علاوه بر همکاری با حوزه هنری و انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس برای برپایی نمایشگاه «و آن دقایق آبی»، امسال کارگاهی در چهارمحال و بختیاری برپا کردیم و مرتضی اکبری نیز کارگاهی در بوشهر برپا کرد. همچنین سه نمایشگاه از عکس های دوران دفاع مقدس در شهرهای کردستان، خراسان شمالی و مرکزی برپا کردیم که این نمایشگاه ها با مشارکت انجمن های استان و نهادهای مربوطه صورت گرفت.»

رییس انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس با اشاره به اینکه انتشار کتاب های عکاسان جنگ را ادامه خواهند داد، بیان کرد: «ما امیدمان این است که گنجینه ای که جمع آوری کردیم هر روز بیشتر مورد استفاده پژوهشی قرار بگیرد. یکی از خروجی های انجمن در این حوزه انتشار کتاب است که تا پایان سال ۹۶ چهار عنوان کتاب منتشر خواهد شد و در نیمه اول سال ۹۷ نیز چند عنوان کتاب دیگر در دست انتشار خواهیم داشت.»

او در پاسخ به اینکه چرا نمایشگاه هایی با محوریت دفاع مقدس حتی در هفته دفاع مقدس کمرنگ است، اظهار کرد: «من مبنای چنین اتفاقی را مباحث پژوهشی- رفتاری با موضوع دفاع مقدس می دانم. باورم این است که اگر با این موضوع رفتار پژوهشگرانه ای داشته باشیم، حرف های زیادی برای گفتن داریم. ما منتظر مناسبت ها هستیم در حالیکه این دوران باید در زندگی ما جاری باشد. نگاه زنده و پویا به آن دوران را معمولا کمتر شاهد هستیم و همین می شود که شرایط را از دست می دهیم.»

میرهاشمی در پایان درباره اینکه آیا موضوع مدافعان حرم و جمع آوری تصاویر مربوط به سوریه و عراق نیز جزو وظایف این انجمن تعریف می شود یا خیر، گفت: «تعریفی که ما از انقلاب و دفاع مقدس داریم فراتر از یک زمان محدود است لذا هر آنچه در ادامه بحث انقلاب و دفاع مقدس باشد برای ما محترم و قابل پیگیری است، اما ما در حد توانمان می توانیم به مباحث ورود کنیم و برای ورود به این موارد نیازمند امکانات و حمایت هستیم. تا به حال تلاش هایی برای حمایت از عکاسان برای حضور در سوریه و لبنان داشته ایم و سعی داریم اگر کتاب عکس های این موضوع کامل شود آن را چاپ کنیم.»


58244

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 712738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =