۸ فاکتور مهم در روابط آمریکا و جهان اسلام/ مناظره موسویان با شخصیت‌های عربی

کنفرانس روزهای خاورمیانه با حضور بیش از 120 سخنران از شخصیتهای فعلی و سابق جهان در مراکش برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کنفرانس چهار روزه روزهای خاورمیانه با حضور بیش از 2000 شرکت کننده و 120 سخنران از شخصیتهای فعلی و سابق جهان در مراکش برگزار شد.

در پنل "روابط جهان اسلام با آمریکا در دوران ترامپ" سخنرانانی همچون عمر موسی دبیرکل پیشین اتحادیه عرب، سید حسین موسویان دیپلمات سابق وزارت خارجه ایران، سمیرا رجب نماینده خاندان سلطنتی بحرین، محمود محمدو وزیر خارجه پیشین موریتانی، موفق حرب تحلیلگر سعودی و رییس سابق دفتر روزنامه الحیات عربستان سعودی در واشینگتن و مصطفی کمال معاون وزیر خارجه و سفیر پیشین پاکستان در سازمان ملل به بیان دیدگاهها و نقطه نظرات خود پرداختند.

سید حسین موسویان، عضو ارشد تیم پیشین هسته‌ای کشورمان، معاون اسبق سیاست خارجی شورای عالی امنیت ملی کشورمان که هم اکنون مدرس و پژوهشگر در دانشگاه پرینستون است، هشت فاکتور تعیین کننده در روابط آمریکا با جهان اسلام را برشمرد. وی گفت:

مایلم به طور خلاصه فاکتورهایی که در چند دهه گذشته درروابط آمریکا با جهان اسلام تعیین کننده بوده را معرفی کنم.
1-آمریکا در شصت سال گذشته درروابط با جهان اسلام شعار دموکراسی و حقوق بشر را در حرف داده اما در عمل از دیکتاتورها و رژیمهای فاسد حمایت کرده است

2-آمریکا در پنجاه سال گذشته مدیریت پروسه صلح خاورمیانه را دردست داشته که حاصل آن "صفر" بوده، روز به روز موضع فلسطینی ها را تضعیف و متقابلا موضع اسراییل را تقویت کرده، موضوع فلسطین را کاملا به حاشیه رانده، جهان عرب هم تسلیم شده ومیدان را برای ادامه ترکتازیهای اسراییل بازگذاشته است.

3-استراتژی جنگ طلبانه آمریکا ازطریق مشارکت و راه اندازی چندین جنگ علیه کشورهای اسلامی همچون افغانستان، عراق، لیبی، یمن و تجاوز صدام به ایران موجب فروپاشی ثبات، رشد تروریسم و افراط گرایی و پیدایش حکومتهای به گل نشسته درخاورمیانه و جهان اسلام شده است.

4- درمورد روابط خارجی آمریکا، ترامپ شعار " اول آمریکا" را عنوان کرده است. اما سیاست آمریکا در رابطه با جهان اسلام همیشه بر مبنای " اول اسراییل" بوده و بر اساس منافع اسراییل تنظیم و اجرا شده است. این واقعیت روابط آمریکا با جهان اسلام در چند دهه گذشته است که متاسفانه همیشه آمریکا منافع جهان اسلام را قربانی منافع اسراییل کرده است.

5-ایران و عربستان نقش مهمی درتحولات جهان اسلام دارند. دردوره ریاست جمهوری ترامپ، اسراییل میان عربستان و ایران نشسته است و عامل اصلی تشدید خصومتهای عربستان و متحدینش با ایران است. به طوریکه امروز اسراییل موفق شده برخی از کشورهای اسلامی را برای مقابله با کشور اسلامی ایران متحد خود نموده است.

6- در چند دهه گذشته درجهان اسلام یک جبهه مقاومت علیه سلطه و هژمونی آمریکا و اسراییل وجود داشته که آمریکا تمام عیار با آن مقابله کرده است. این جبهه مقاومت اعم از شیعه و سنی مثل حزب الله و جهاد اسلامی و کشورهایی همچون ایران و اخیرا ترکیه بوده است. مقاومت با سلطه طلبی آمریکا و اسراییل هم ازهر دوجناح شیعه یا سنی بوده وتقابل آمریکا با این جبهه همچنان ادامه دارد.

7-آمریکا در ایجاد گروههای افراطی و تروریست درجهان اسلام نقش کلیدی داشته است. ترامپ سال گذشته اوباما را متهم به ایجاد القاعده نمود و هیلاری کلینتون هم اعتراف کرد که آمریکا در پیدایش القاعده و طالبان نقش داشته است.

8-در گذشته سیاست آمریکا برمبنای سلطه برنفت در کشورهای نفت خیز جهان اسلام بود. اخیرا آمریکا از نفت منطقه بی نیاز شده، اما ترامپ سیاست افزایش نجومی صدور سلاح به برخی از کشورهای اسلامی را در اولویت قرارداده که نمونه آن قرارداد اخیر 350 میلیارد دلاری فروش اسلحه به عربستان است. درعین سیاست آمریکا برمبنای میلیتاریزه کردن منطقه خاورمیانه بوده که این امر به بی ثباتی و افزایش بحرانهای منطقه دامن زده است.

لذا آینده روابط جهان اسلام با آمریکا به این بستگی خواهد داشت که آیا آمریکا به این سیاست های هشتگانه خود ادامه خواهد داد یا روش خود را اصلاح خواهد کرد.

نماینده بحرین در ادامه سخنان موسویان گفت: حضور ایران در عراق مخرب و موجب بی ثباتی وگسترش تروریسم شده است. ضمنا کشورهای عربی هم در چهارچوب مقررات بین الملل پیگیر پروسه صلح هستند.

موسویان در پاسخ به ادعاهای وی گفت: شما به مقررات بین الملل اشاره کردید. طبق مقررات بین الملل، کشور عراق مستقل و دارای دولت قانونی و مشروع است. دولت عراق همانطور که از آمریکا برای مقابله با داعش و تروریسم دعوت کرده است، از ایران هم دعوت کرده است. نخست وزیر عراق هم گفته بدون ایران، بغداد به دست داعش سقوط میکرد. بارزانی رییس وقت حکومت کردستان عراق هم همین واقعیت را در مورد اربیل اعلام کرده است. لذا شما باید به خواست دولت عراق احترام بگذارید و از نقش موثر ایران درمقابله با داعش درعراق قدردانی کنید.

اما در مورد پروسه صلح و اینکه گفتید کشورهای عربی در چهارچوب مقررات بین الملل، این مهم را دنبال میکنند. به یک واقعیت توجه ندارید که طرف مقابل یعنی اسراییل، برای قطعنامه های سازمان ملل پشیزی ارزش قائل نبوده و نیست و به همین دلیل در پنجاه سال گذشته دستاورد اعراب در موضوع فلسطین صفر بوده است.

نماینده عربستان نیز در پاسخ به سخنان موسویان گفت: آقای موسویان! شما می توانید بگویید ایران چه نقشی در پیشبرد پروسه صلح داشته است؟

موسویان در پاسخ به وی گفت: ایران عضو مذاکرات پروسه صلح نبوده و نیست. ابتدای انقلاب، ایران سفارت اسراییل در تهران را تعطیل و آن را تحویل نماینده فلسطین داد و تا به امروز هم ادامه دارد و از هیچ کمکی به فلسطینی ها دریغ نکرده است. آمریکا و قدرتهای جهانی و اعراب مذاکرات پروسه صلح را درچند دهه داشته اند با دستاوردی صفر. اگر با همین روال هم ادامه دهید هیچگاه به نتیجه نخواهید رسید.

عمر موسی نیز متعاقب سخنان موسویان تصریح کرد: نقش آمریکا درجهان اسلام مبهم اما تحریک کننده بوده است. آقای موسویان درست میگوید که ایران به عراق کمک کرده است و حقیقت این است که ما کشورهای عربی هیچگاه نتوانسته ایم چنین نقشی داشته باشیم. اما میخواهم به آقای موسویان بگویم که دعوای شیعه و سنی مخرب است، اسلام سیاسی خطرناک است و من ایران را دعوت میکنم که به ابتکار صلح اعراب در مورد پروسه صلح بپیوندد.

موسویان در ادامه تصریح کرد: درمورد دعوای شیعه و سنی من کاملا با آقای عمرموسی موافقم که به هیچ وجه به نفع جهان اسلام نیست و تا زمانیکه این دعوا مطرح است، جهان اسلام بازنده خواهد بود. لذا معتقدم چهار قدرت اسلامی ایران و مصر و عربستان و ترکیه باید با هم وارد همکاری و گفتگو شوند چون این چهار قدرت اسلامی در صورت همکاری مشترک، ظرفیت حل بحرانهای منطقه را دارند.
اما در مورد پروسه صلح و ابتکار اعراب باید به این واقعیت توجه کنیم که ایران کشوری به نام اسراییل را به رسمیت نمیشناسد و معتقد است که این سرزمین متعلق به فلسطین و جهان اسلام است. واقعیت دیگر هم این است که اعراب و آمریکا و اروپا و سایر قدرتهای جهانی با وجود قطعنامه های متعدد سازمان ملل، در مورد پروسه صلح شکست خورده اند و نباید تقصیرها را به گردن ایران بیاندازند. درعین حال مقام معظم رهبری ایران تصریح کرده اند که ایران به هر راه حلی که فلسطینی ها بپذیرند، احترام خواهد گذاشت.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 728956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =