«خبرجنوب» نوشت: عوارض خروج از کشور 3 تا 6 برابر افزایش می یابد !این خبری است که این روزها نگرانی فعالین حوزه گردشگری را در پی داشته است و به باور آنها چنین اقدامی غیر کارشناسی و غیر اصولی است ونه تنها صنعت گردشگری را تضعیف میکند بلکه فعالین این حوزه که بخش خصوصی هستند متضرر میشوند.

آن طور که دستیار ویژه ریس جمهور در امور حقوق شهروندی به خبرنگار سرویس گردشگری « خبر جنوب » گفت: در زمان تهیه و تنظیم بک لایحه ، بررسی های بسیاری آن هم از تمامی جوانب صورت می گیرد و برای این لایحه نیز کار مطالعاتی و کارشناسی دقیقی انجام شده است و در حال حاضر لایحه به مجلس ارایه شده و باید دید نمایندگان چه نظری در این خصوص دارند.مولاوردی با اشاره به اینکه طی روزهای اخیر شاهد مخالفت هایی برتصویب و اجرایی شدن این لایحه بودهایم افزود: لایحه به مجلس داده شده و دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید در این خصوص نقطه نظرات خود را ارایه کنند. بر اين اساس خبرنگاران خبر جنوب در نهمين نمايشگاه بزرگ گردشگري پارس با تنی چند ازصاحب نظران و فعالین حوزه گردشگری در این نمایشگاه به گفت و گو نشستند که در زیر می خوانید .
اجحاف در حق مردم
محمود فخري رئيس انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرت هوايي و جهانگردي فارس گفت: دولت به اين نتيجه رسيده است كه توسعه گردشگري مي تواند جاي صنعت نفت را گرفته و درآمدزا باشد اما تهيه چنين لايحه اي اشتباه محض است چرا كه در حق مردم اجحاف مي شود.
وي بر اين باور است كه تصويب چنين لايحه اي، خالي كردن جيب مردم است و تاكيد كرد: به نظر مي رسد فرد يا افرادي كه اين لايحه را تهيه و تنظيم كرده اند در حوزه گردشگري تخصصي ندارند و بدون مطالعه و حتي مشورت گرفتن از متخصصين امر، دست به چنين اقدام عجولانه اي
زده اند.
اين لايحه كوچكترين پشتوانه كارشناسي ندارد
فريزاد تيموري عضو هيات مديره انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرت هوايي و جهانگردي فارس با انتقاد از ارائه چنين لايحه اي به خبرنگار ما گفت: متاسفانه اين لايحه كوچكترين پشتوانه كارشناسي ندارد و به جاي اينكه دولت درپي آن باشد كه تراز گردشگري را با ورود گردشگر به كشور مثبت كند، جلوي خروج مسافر را با اين اقدام مي گيرد.
به گفته وي، تهيه و تنظيم اين لايحه غيركارشناسي و جزيره اي بوده و حتي شواهد موجود نشان مي دهد كه نظر كارشناسان در شركت هاي هواپيمايي و فرودگاهي نيز در تهيه آن دخيل نبوده است.
تيموري در ادامه افزود: اي كاش امضاي دوستاني كه اين لايحه را تنظيم كرده اند به بخش گردشگري نشان دهند چرا كه به نظر نمي رسد هيچ كارشناسي در اين حوزه اظهار نظر كرده باشد.
دولت قصد جريمه كردن مسافران را دارد!
محمدهادي نيرومند، مدرس دانشگاه و مدير آژانس گردشگران نيز مخالفت خود را نسبت به تهيه اين لايحه اعلام كرد و گفت: در بسياري از كشورها، بودجه و بسته هاي تشويقي به مردم مي دهند كه سفر بروند اما عملا در ايران مسافران را جريمه مي كنند.
وي افزود: افرادي كه به مسافرت هاي خارجي مي روند مقصر يا مجرم نيستند كه با اين لايحه، دولت قصد جريمه كردن آنها را دارد!اين كارشناس حوزه گردشگري اضافه كرد: بي شك با چنين اقدامي 30 تا 40 درصد از مسافرت ها كاهش مي يابد و بخش خصوصي فعال در اين حوزه همچون آژانس داران و راهنمايان گردشگري متضرر مي شوند.
نيرومند از احتمال بيكارشدن بسياري از متخصصين در حوزه گردشگري با تصويب اين لايحه خبر داد.
احتمال گران شدن 25 درصدي سفرها وجود دارد
امير سبوكي رئيس انجمن صنفي راهنمايان ايرانگردي و جهانگردي فارس نيز اين لايحه را تصميمي غيركارشناسي، غيرعلمي و غيرمنطقي دانست و گفت: اميد است نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با ديد باز عمل كرده و نظر كارشناسان حوزه گردشگري را در اين خصوص جويا شوند و سپس تصميمگيري نمايند.وي افزود: آمار خروج مسافران و گردشگران مشخص است اما هيچ گاه تقسيم بندي در اين حوزه صورت نگرفته است. به طور مثال آماري درخصوص تعداد افرادي كه براي تحصيل، مسافرت، تفريح، درمان و يا كار به خارج از كشور مي روند در ايران وجود ندارد.
سبوكي ادامه داد: تا زماني كه اين آمار تفكيك مشخصي نشود نبايد تصميمي در اين رابطه (لايحه عوارض خروج مسافران) صورت گيرد.
رئيس انجمن راهنمايان ايرانگردي و جهانگردي فارس در ادامه تاكيد كرد: متاسفانه چنين اقدامي، بخش متوسط جامعه را هدف قرار داده و با تصويب آن، احتمال گران شدن 25 درصدي سفرها وجود دارد. سروش درستي مدير رستوران پديده صوفي معتقد است افزايش نرخ عوارض خروج از كشور براي سفر به كشورهاي اروپايي و پرهزينه نمي تواند تاثير چنداني داشته باشد اما قطعا اين افزايش نرخ مي تواند برروي كشورهاي كم هزينه مثل ارمنستان و... تاثير بسزايي بگذارد.
به گفته وي، تاثير رواني اين موضوع نسبت به تاثير آن بر گردشگري كشور نيز بيشتر خواهد بود و بهتر است در اين زمينه تجديدنظر شود.رضا شالبافان مدير آژانس بست آسياتور نیز گفت: افزايش نرخ عوارض خروج تاثير بسيار مخرب و مستقيمي بر گردشگري كشور دارد و اين تاثير مي تواند دوجانبه باشد، چه براي كساني كه به ايران مي آيند و چه كساني كه از كشور خارج مي شوند. وي اميدوار است در اين زمينه تجديدنظر شود چرا كه هيچ گونه منطقي پشت اين قضيه وجود ندارد.
در ادامه پژمان آسمان رفعت مدير سايناسفر با مخالفت كامل و بيان اينكه اگر اين لايحه در مجلس تصويب شود ديگر كارم را ادامه نخواهم داد، افزود: با به تصويب رسيدن اين موضوع بسيار مخالفم چرا كه ضرر زيادي به شركت هاي مسافربري وارد مي كند و با توجه به شرايط اقتصادي و آمار بالاي بيكاري در كشور، بسياري از شركت هاي مسافربري مجبور به تعديل نيروي كار خود خواهند شد، بنابراين هيچ دليلي براي افزايش نرخ عوارض خروج از كشور وجود ندارد و قطعا اين موضوع ميتواند تاثير بسيار مخرب و بدي بر گردشگري داشته باشد.
اما محمد فرزامي مدير شركت خدماتي گردشگري تيرازيس عنوان كرد: با يك گل بهار نمي شود و با افزايش عوارض خروج، آمار گردشگري داخلي افزايش نخواهد يافت، بنابراين بهتر است هزينه سفرهاي داخلي را پائين آورد تا استقبال مردم نيز بيشتر شود.به اعتقاد وي، كساني كه براي تجارت به خارج از كشور مي روند اصلا افزايش عوارض برايشان اهميت ندارد و تاثيري بر روند كارشان نخواهد گذاشت اما با اين وجود با افزايش نرخ عوارض خروج از كشور نيز مخالف هستيم.
علیرضا ترکمان یکی از راهنمایان گردشگری فارس نیز بر این باور است درکشورهایی که از اعتبار ویژه ای در دنیا برخوردارند، عوارض خروج مسافران بسیار اندک است و چنین اقدامی کاری غیر اصولی است. وی افزود: به طور حتم هزینه سفر گردشگران با چنین اقدامی افزایش می یابد .
سعيد خندان مدير مجموعه آژانس هاي حقاگشت شيراز نيز گفت: افزايش نرخ عوارض خروج از كشور به طور يقين تاثير منفي بر گردشگري خواهد داشت، اما در كنار بعد منفي بايد بعد مثبت اين موضوع را درنظر گرفت كه با اين كار مي توان از خروج بي رويه ارز جلوگيري كرد و از افرادي كه قصد خروج ارز را دارند بودجه اي تحت عنوان عوارض دريافت نمود.
وي تاکید کرد: مبالغي كه از اين روش به دست مي آيد در صنعت گردشگري مورد استفاده قرار گيرد.
به گزارش خبرنگار ما براساس لایحه بودجه سال 97 عوارض خروج از کشور طی رشدی بی سابقه، از 75 هزار تومان به 220 هزار تومان رسید که افزایش سه برابری را نشان میدهد.عوارض خروج مسافر از مرزهای کشور برای زائرین حج (عمره و تمتع) و عتبات عالیات به ازای هر تن، 110 هزار تومان و برای سفرهای دیگر، 220 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 736467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =