ایرنا نوشت: تلویزیون «فاکس نیوز» روز شنبه گزارش داد: «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، در صدد افزایش زرادخانه اتمی آمریکاست و اوایل ماه فوریه (بهمن) می خواهد برنامه افزایش سلاح اتمی برای دفاع از اروپا در برابر روسیه را منتشر کند.

مقام های کاخ سفید می گویند، این برنامه هنوز تصویب نشده و نمی خواهد تنش آفرین باشد، اما مخالفان این طرح درست برعکس فکر می کنند.

این برنامه در یکی از اسناد به عنوان ' بررسی امکانات اتمی' نامیده شده و با اعلام آن، آمریکا در جایگاه تهاجمی قرار خواهد گرفت. نخستین بررسی این برنامه در سال 2010 انجام شده و پس از رفتن ترامپ به کاخ سفید در قالب مطالعات راهبردی امنیتی مورد بررسی قرار گرفته است.

به گفته تلویزیون فاکس نیوز وابسته به وزارت دفاع آمریکا، این برنامه در راستای سیاست اتمی باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا برای 20سال آینده است که هدف از آن مدرن سازی زرادخانه اتمی می باشد.

وزارت دفاع آمریکا می گوید، نوسازی زرادخانه اتمی آمریکا با رعایت موافقت نامه های کنترل سلاح های اتمی صورت خواهد گرفت.

ناظران در مورد برنامه های آتی اتمی ترامپ ابراز تردید می کنند. البته کلیات این طرح در اوایل ماه فوریه (بهمن) منتشرخواهد شد. برنامه دفاعی آمریکا برای مقابله با موشک های بالستیک نیز قبل از آن اعلام خواهد شد.

فاکس نیوز می افزاید، میان برنامه هسته ای ترامپ با برنامه هسته ای اوباما فاصله افتاده است. اوباما در صدد کاهش سلاح اتمی امریکا بود. در عین حال، ترامپ نیز مثل اوباما سلاح اتمی را برای بازدارندگی می خواهد و اینکه بتواند در اروپا با روسیه رویارویی داشته باشد. وی تنها در شرایط حاد امنیتی، به سلاح اتمی توجه خواهد کرد. البته در این زمینه همیشه ابهام وجود دارد.

تلویزیون فاکس نیوز گفت: روزنامه «هافینگتون پست» روز گذشته (جمعه) پیش نویس یک برنامه اتمی را انتشار داده و خبرگزاری آسوشیتد پرس نیز به رونوشت آن دست پیدا کرده است.

وزارت دفاع آمریکا ( پنتاگون) می گوید این پیش نویس طرح ابتدایی است و تصویب نشده است. پنتاگون می گوید ترامپ تدوین این طرح را یک سال پیش سفارش داده و اکنون برای بررسی و تصمیم گیری آماده شده است.

در این طرح به توانایی های اتمی روسیه و چین اشاره و توصیه شده است که آمریکا در برابر آنها سیاست محکمی در پیش گیرد.
دولت ترامپ بر این باور است که سیاست های روسیه و عملکرد آن در اروپا غلط بوده و عاری از محاسبات درست است و این رویکرد موجب ایجاد تنش های ناخواسته شده است.

پنتاگون می گوید: سیاست جاری روسیه در اروپا، دکترین افزایش تنش برای رسیدن به تفاهم و صلح است و برای اجرای این سیاست، با نشان دادن سلاح های اتمی کوچکتر خود به اروپا، این باور را ترویج می کند که با تکیه بر اینگونه سلاح های اتمی کوچک می تواند امریکا و ناتو را سر جای خود بنشاند.

دولت ترامپ راه حل دو مرحله ای را پیشنهاد می کند:

نخست اینکه تعداد کمی از موشک های بالستیک دوربرد خود را که با زیر دریایی های ترایدنت حمل می شود، بروز رسانی کرده و آنها را برای کلاهک های کوچکتر اتمی قابل بهره برداری کند.

دوم برای برنامه دراز مدت دفاعی خود، موشک های کروز دریایی خود را که در دوران جنگ سرد با شوروی در زرادخانه داشت و در سال 2011 توسط دولت اوباما کنار گذاشته شد، دوباره راه اندازی کند.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 745735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =