رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: از ابتدای سال تا پایان دی ماه رشد اقتصادی با احتساب درآمدهای نفتی ۵.۶ درصد و بدون احتساب درآمدهای نفتی ۶ درصد محقق شده است.

به گزارش خبرآنلاین، محمدباقر نوبخت امروز در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در ارزیابی عملکرد بودجه ۹۶ دولت با بیان اینکه عملکرد بودجه دولت در سال جاری براساس دو نرخ ۵۰ دلاری و ۵۵ دلاری هر بشکه نفت تهیه شده است،اظهارداشت: دولت با نرخ فروش هر بشکه نفت ۵۰ دلار و واریز سهم ۲۰ درصدی صندوق توسعه ملی، ۳۰۹ هزار میلیارد تومان از سه منبع درآمدها، واگذاری‌های سرمایه‌ای و واگذاری‌های ناشی از تملک دارایی‌ها درآمد کسب کرده است.

او افزود: همچنین سقف درآمدهای بودجه را براساس فروش هر بشکه نفت ۵۵ دلار نیز پیش‌بینی کردیم که  درآمد ناشی از آن ۳۱۹ هزار میلیارد تومان پیش بینی شد. پیش بینی دولت به ازای هر بشکه نفت ۵۰ دلار کاملا درست بود طی ۱۰ ماهه ابتدایی سال جاری درآمدهایمان اندکی بیش از هر بشکه نفت ۵۰ دلار بود.

نوبخت با بیان اینکه در سرجمع پیش‌بینی‌ها بودجه مدنظر دولت تحقق نیافت،عنوان کرد: چراکه دولت پیش بینی می کرد ۲۰ درصد از درآمدها را که بالغ بر ۱۱۶ هزار میلیارد تومان بود باید به صندوق توسعه ملی واریز کند اما مجلس این سقف را به ۳۰ درصد افزایش داد، به همین دلیل بودجه دولت اندکی کاهش یافت.

چقدر به صندوق توسعه ملی واریز شد؟

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: تا ابتدای بهمن ماه سال جاری ۲۲۲ هزار میلیارد تومان به خزانه واریز شده و پیش بینی می کنیم تا آخر سال ۸۷ هزار میلیارد تومان دیگر به حساب خزانه واریزی داشته باشیم.

او ادامه داد: براساس پیش بینی دولت ۱۰۶ درصد از منابع بودجه ۹۶ باید تحقق می یافت، اما با افرایش بودجه توسط مجلس به ۱۷۴ هزار میلیارد تومان پیش بینی تحقق ۹۷ درصدی درآمدها امکانپذیر می شود. واگذای دارایی های مالی نیز ۴۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان عملکرد ۱۰ ماهه دولت بوده است و پیش بینی می‌کنیم تا پایان سال ۱۴ هزار میلیارد تومان دیگر از این منبع درآمد کسب کنیم.

وی سپس به تشریح مصارف بودجه‌ای دولت پرداخت و افزود: مصارف بودجه سال ۹۶ براساس هر بشکه نفت ۵۰ دلار بالغ بر ۳۰۹ هزار میلیارد تومان بود، اما مصوب مجلس ۳۴۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است و تا ابتدای بهمن ماه ۲۴۳ هزار میلیارد تومان هزینه شده است و ۷۰ هزار میلیارد تومان دیگر نیز تا پایان سال هزینه خواهد شد اعتبارات هزینه ای نیز بالغ بر ۱۸۵ هزار میلیارد تومان پرداخت شده است و تا پایان سال ۵۰ هزار میلیارد تومان دیگر نیز پرداخت می شود.

پولی که به پروژه های عمرانی پرداخت شد

رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اعتبارات تملک دارایی های سرمایه‌ای در بودجه ۹۶ گفت: در لایحه پیشنهادی دولت در سال ۹۶ اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای ۵۲۷۰۰ میلیارد تومان بود اما مجلس این عدد را به ۷۱۴۰۰ میلیارد تومان افزایش داد و تا ابتدای بهمن ماه توانستیم ۳۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به طرح های عمرانی تخصیص دهیم که براساس گزارش خزانه کل کشور تا این تاریخ ۲۹۳۰۰ میلیارد تومان به پروژه‌های عمرانی اختصاص یافته است و بقیه منابع نیز از محل اوراق مشارکت و اسناد خزانه تامین می‌شود.

نوبخت افزود: گزارش خزانه که مقایسه ای بین دو تاریخ ۲۳ دی ۹۶ و ۲۳ دی ۹۵ است، حکایت از رشد ۱۷۲ درصدی مبالغ پرداخت شده از خزانه به پروژه های عمرانی دارد. ۲۱۳ هزار میلیارد تومان منابع خزانه است که ۷۶ درصد آن تحقق یافته که این مبلغ نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از صد در صد تحقق یافته است.

وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: باید در لایحه بودجه  ۹۷ درآمدها و منابع را با احتیاط بیشتری پیش بینی کنید البته کمیسیون تلفیق در بررسی لایحه بودجه ۹۷ دقیق عمل کرد و منابع را محدود کرد.

ایجاد شغل برای  795 هزار نفر

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه با اشاره به رشد ارزش افزوده از ابتدای سال تاکنون،عنوان کرد: درمجموع شاخص های اقتصادی مثبت بوده است، به طور مثال رشد ساخت و ساز برای اولین بار طی چند سال گذشته به ۳.۲ درصد رسید همچنین صنعت آب، برق و گاز در شش ماه اول سال و معادن که منفی پنج بود در شش ماه اول سال جاری به مثبت ۲.۷ درصد افزایش یافت که این رشد آثارش را بر بازار کار گذاشته است.

او اضافه کرد: در شش ماه ابتدایی سال جاری ۶۱۴ هزار نفر نسبت به شش ماه اول سال گذشته وارد بازار کار شدند و برای اولین بار ۷۹۵ هزار نفر جذب بازار کار شدند. نرخ بیکاری در سال ۹۵ که ۱۲.۴ درصد بود در این مدت به ۱۱.۷ درصد کاهش یافته است. رشد نرخ تورم در سال جاری در خوراکی ها ۱۳ درصد و غیرخوراکی ها ۶.۶ درصد بود.

 

3535

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 748545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    1 0
    آمار دقیق تر میدهید کجا شغل پیدا کردن7500000نفر درسایتی بگجانید تا مردم بفهمند
  • بی نام A1 ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    4 0
    خنده داره این امارها
  • بینام A1 ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    6 0
    795 هزار نفر جذب بازار کار شدند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟کدوم بازار کار آقای نوبخت ؟یه آمار بگیر ببین چند نفر از هم وطنامون زباله گرد هستند.
  • حمید RO ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    7 0
    این اقای نوبخت همیشه یکجوری صحبت میکنند که من فکر میکنم یا من تو ایران نیستم و یا ایشون ایران نیست و در مورد جای دیگه صحبت میکنه
  • بی نام IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    2 0
    796 هزار بود من خودم شمردم البته اکثرشان موفق بود ضمنا حدود 1 میلیون بیکار شدند به جان خودت
  • بی نام A1 ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    2 0
    این امارها امارهای ایده ال دولت هست و شاید هم در مورد اشتغال اون افراد صحت داشته باشد ولی چندین برابر این امار از کار بیکار شده اند که به معنای این است که دولت کاری نکرده