حکایت رفتن زودهنگام یا ماندن نخستین شهردار منتخب فردیس

ایرنا نوشت:شورای اسلامی شهر 500 هزار نفری فردیس استان البرز که نخستین دوره فعالیت خود را تجربه می کند، اعضای 9 نفره آن پس از حدود یک ماه از انتخاب اولین شهردار بر سر رفتن یا ماندن وی دچار اختلاف شده و در پیشبرد اولیه امور این شهر تازه تاسیس بازمانده اند.

این درحالی است که تمام 9 عضو شورای اسلامی شهر فردیس حدود یک ماه پیش منوچهر غفاری که پیش از آن تجربه مسئولیت شهری در فردیس داشته ، انتخاب کردند و برای دریافت حکم وی به استانداری البرز و وزارت کشور نامه نوشتند.
شهرستان فردیس با جمعیتی حدود 600 هزار نفر در اواخر فعالیت دولت دهم با تصویب هیات وزیران، فردیس به عنوان ششمین شهرستان البرز در سال 92 شناخته شد، ارتقا و تحولی جغرافیایی که فردیسی ها سال های طولانی درانتظار تحقق آن بودند.
در پی این تصمیم بود که سازوکارهایی برای تشکیل ساختار جدید اداری این شهرستان اتخاذ شد که دراین میان موضوع شورا و شهرداری تقریبا' سخت ترین کاری بود که با نگاه مثبت دولت یازدهم مسیر اداری آن طی شد.
اگر چه فردیسی ها انتظار داشتند که مرکز شهرستان همزمان با انتخابات دوره چهارم شورا ها، دارای شورای مستقل شود لیکن این موضوع به علت برخی مخالفت ها از جمله مدیران شهرداری کرج به تاخیر افتاد.
با وجود این و به رغم تلاش های گسترده و بی وقفه مردم، مسئولان و شخصیت های دلسوز شهرستان فردیس، نخستین انتخابات شورای شهر فردیس در 29 اردیبهشت ماه امسال برگزار شد.
با اعلام نتایج قطعی پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی که برای فردیس اولین دوره محسوب می شد، اسامی 9 عضو اصلی و اعضای علی البدل شورای فردیس نیز مشخص شد و به روال معمول و قانونی اعضای این شورا که همگی از وفاق و همدلی برای روزهای بهتر همراه با توسعه و پیشرفت سخن می گفتند، کار انتخاب رئیس، نایب رئیس، منشی ها ، خزانه دار و کمیسیون های مختلف این شورا را در فضایی دوستانه به پایان رساندند.
در همین فضای دوستانه نیز انتخاب اولین شهردار فردیس از میان 27 گزینه پیشنهادی بررسی شد که سرانجام اعضای شورا پس از تبادل نظرهای فراوان، روی دو گزینه نهایی به توافق رسیدند.
در ادامه این روند و انجام گفت و گوها و رایزنی های مستمر، نتیجه نهایی این شد که با کناره گیری حسین احمدوند، هر 9 عضو شورا با رای موافق خود به منوچهر غفاری، عنوان اولین شهردار فردیس را به نام وی ثبت و این انتخاب را رسانه ای کردند.

بروز اختلاف و شکاف بین اعضای شورای اسلامی شهر فردیس

شهردار منتخب فردیس به منظور صدور حکم قطعی به فرمانداری فردیس، استانداری البرز و وزارت کشور معرفی شد اما به یک باره زمزمه هایی مبنی بر بروز اختلاف بین اعضای شورا فردیس و مخالفت پنج عضو این شورا با شهردار شدن منوچهر غفاری، در فضای رسانه ای پیچید.
این در حالی است که انتشار این گونه اخبار با توجه به زمان کوتاه انتخاب شهردار فردیس، مردم و افکار عمومی این شهر را دچار بهت و حیرت کرد و در این میان رضا اسماعیلی ذبیحی رئیس شورای اسلامی شهر فردیس، با ارسال نامه به محمد علی نجفی استاندار جدید البرز از شکاف و اختلاف بین اعضای شورای شهر در خصوص ماندن یا رفتن شهردار خبرداد.
اسماعیلی ذبیحی در نامه خود به استاندار البرز که نسخه ای از آن در اختیار ایرنا قرار گرفته، نوشته است: به دلیل عملکرد ضعیف و عدم رضایت شهروندان محترم از سرپرست فعلی و شهردار منتخب فردیس آقای مهندس غفاری و با توجه به نیاز این شهر به یک مدیر با تجربه، با درایت و کارآمد در جهت کسب مطالبات و احقاق حق مردم فهیم این شهر، تعداد پنج نفر از اعضای محترم شورای اسلامی شهر فردیس مطابق نامه پیوستی از تصمیم خود بابت تعیین ایشان به عنوان شهردار عدول نموده و در نظر دارد در جلسه آتی شورا این مهم را به رای گذاشته و نفر جدید به حضور معرفی شود.
البته رئیس شورای اسلامی شهر فردیس درخصوص اینکه این پنج عضو شورا چگونه در این مدت حدود یک ماه به این نتیجه رسیده اند، هیچ توضیحی ارایه نداده است.
با انتشار این نامه در رسانه ها و شبکه های اجتماعی، اختلاف نظر این پنج عضو با چهار عضو دیگر موافق با شهردار شدن غفاری بیش از پیش آشکار شد، براین اساس با فراگیر شدن این شکاف و کشمکش بین اعضا، اوضاع شورا و نشست اعضای آن با آشفتگی وعدم تشکیل مواجه شد، تا جایی که تلاش رئیس شورای فردیس بارها برای تشکیل نشست ها و حتی جلسات فوق العاده بخاطر حضور نیافتن چهار عضو این شورا، یکی پس از دیگری لغو شد.ماموریت 2 معاون استاندار البرز در فردیس
به دنبال این اختلافات، استاندارالبرز خسرو ارتقایی معاون هماهنگی امور عمرانی و فتح الله حقیقی معاون سیاسی امنیتی استانداری را مامور بررسی و حل و فصل این مشکل کرد.
این دو معاون استاندار البرز پنجشنبه هفته گذشته با حضور فرماندار و تمام اعضای شورای فردیس در محل فرمانداری این شهرستان مشکل اختلاف نظرهای شورای اسلامی این شهر را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.
از سوی دیگر استاندار البرز در ششمین نشست شورای برنامه ‌ریزی و توسعه استان البرز با اشاره به رفتارهای برخی اعضای شوراهای استان، این گونه رفتارها شخصی دانست و بدون نام بردن از فردیس، تاکید کرد: اجازه نمی‌دهیم (شوراها) هرروز نظر خود را تغییر دهند و مردم و شهر را بلاتکلیف بگذارند.
محمدعلی نجفی تصریح کرد: اعضای شورا چون رای مردم را دارند، اجازه ندارند هر دم تصمیمی گرفته و مردم را بلاتکلیف نگه دارند.
وی ادامه داد: دولت منتخب از سوی مردم، به تک تک مسئولان خود در کشور اختیاراتی به صورت امانت داده که حفظ و صیانت از این امر مهم یک تکلیف محسوب می شود، بنابراین شوراهای شهر و شهرداری ها باید امانتدار اعتماد مردم باشند و در تصمیم گیری ها ملاحظات شخصی را حذف کنند.

 عضو شورای شهر فردیس: نباید کاری کنیم که نگرانی مردم بیشتر شود
در این حال خبرنگار ایرنا نظر رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر فردیس که خود جز پنج عضو مخالف شهردار منتخب فردیس به شمار می رود را جویا شد که وی گفت: مهم رسیدن به نتایج خوب در توسعه و پیشرفت شهر است و نباید کاری کنیم که نگرانی مردم بیشتر شود، ضمن اینکه فقط امروز نیست که بگوییم شهردار حکم بگیرد یا نگیرد، بلکه چهارسال است.
حسین احمدوند با اشاره به اینکه هر کدام از دو طرف موافق و مخالف شهردار در شورای فردیس برای خود دلیل و برهان دارند، افزود: مشکل اینجاست که هر کسی توقع دارد خواسته خودش انجام شود و روی نظر خودش پافشاری می کند، به نظر من یک تیم کارشناسی بیاید نظر بدهد که آیا آقای منوچهرغفاری قوی هست یا نه، یا اینکه بماند یا نه، مهم این است که افراد مشکل تفکری خود را با هم حل کنند.
وی تاکید کرد: باید به این فکر باشیم که این اختلافات آتش زیر خاکستر بود که از اول بوده و الان نمایان شده است و چقدر خوب است که همین جا برطرف شود، پس اگر یک مقدار خوشبینانه به این جریان نگاه کنیم بهتر است واقعیت ها گفته شود.
احمدوند با تاکید بر اهمیت و نقش رسانه ها گفت: فارغ از اینکه حکم شهردار بیاید یا نیاید این 9 نفر باید بتوانند با هم اندیشی به یک وحدت رویه برسند.
این عضو شورای شهر فردیس افزود: مردم به آینده شهر فردیس امیدوارند و انتظار دارند تا اتفاق خوب در این شهر بیفتد، پروژه های عمرانی اجرا و فضای سبز زنده شود و امید دارند.
وی ادامه داد: شهروندان فردیس انتظار دارند ترافیک حل ومعضل دستفروشی در کنار منظر و سیمای شهر ساماندهی شود و اگر ما یک مقدار حساب نشده عمل کنیم، امید مردم از دست می رود.

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس: نامه شورای فردیس پذیرفتنی نیست
محمدجواد کولیوند نماینده مردم کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ایرنا گفت: وقتی تمام 9 عضو شورای فردیس از بین 27 گزینه شهردار انتخاب کردند و نامه او را برای صدور حکم به وزارت کشور فرستادند، دیگر نمی توانند بیایند او را کنار بگذارند.
وی گفت: اعضای شورا اگر امیالی را دنبال کردند، بعد بیایند نامه بزنند به وزارت کشور بگویند این فرد را قبول نداریم، پذیرفتنی نیست .
رئیس کمیسیون شورا و امور داخلی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: شورا حدود اختیاراتی دارد و اختیاراتش وسیع و نامحدود نیست، شورا باید از طرف مردم تصمیم بگیرد و قرار نیست همیار شخصی خودشان را وسط بگذارند.
وی با تاکید براینکه نباید منافع و مصالح شهر فردیس با جمعیت 500 هزار نفر را که مشکلات خاص خودش دارد، فدای امیال شخصی خود کنیم، گفت : وقتی عقل ، تدبیر و مصلحت شهر را فدای امیال شخصی کنیم، باعث می شود مردم را نادیده بگیریم.
این نماینده مجلس بیان کرد: ما بطور کامل این موضوع را پیگیری می کنیم و به هر شکل شورا هم باید مسایل مردم را دنبال کند.
وی گفت: با اینکه حدود 2 ماه از فعالیت دورجدید شوراها می گذرد باید بررسی که آیا شورای فردیس یک مصوبه ای درست و درمان داشته است؟ یا همه اش دعوا و درگیری بوده و این جای تاسف بسیار دارد.
رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: راهکارقانونی اش این است اگر بخواهند فردی را که انتخاب کردند به هر دلیلی کنار بگذارند، باید چهارچوب قانون را رعایت کنند، چهارچوب قانون همین است که آنها اولا بگذارند شهردار ابلاغش را بگیرد و بعد اگر خواستند استیضاح کنند.

آنهایی که کار را به بحران می کشانند سلب عضویت می کنیم

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 717399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =