نبود زیرساخت ها مانع اصلی توسعه و جذب سرمایه گذاری در کردستان

حیدر عبدی از فعالان اجتماعی سقز با ارسال یادداشتی به خبرآنلاین به بررسی نبود زیرساخت های مناسب که مانع اصلی توسعه و سرمایه گذاری در استان های کم برخوردار می باشد، پرداخته است.

حیدر عبدی: وجود زیرساخت های مناسب خصوصا وضعیت مناسب و پیشرفته حمل و نقل می تواند بسترساز، مشوق و تسهیل گر جذب سرمایه گذاری در مناطق مختلف باشد
در برهه ی کنونی مشارکت سرمایه گذاران و جذب سرمایه های داخلی و خارجی مهمترین و مطمئن ترین راه برای نیل به توسعه و ارائه خدمات رفاهی مناسب به مردم بوده، نکته مهم در این رابطه اینست که سرمایه گذاران به دنبال سرمایه گذاری در مناطقی هستند که دارای دسترسی آسان، سریع و ایمن بوده و همچنین بسترهای لازم برای تضمین سرمایه و بازگشت آن را داشته باشد؛ که در این راستا با بررسی مناطق کم برخوردار می توان وجوه مشترکی را میان آنان یافت که عمده ترین آن ها نبود راه های دسترسی مناسب و حمل و نقل ایمن است.

از جمله استان های کم برخوردار در ایران می توان استان کردستان را نام برد که به لحاظ راه های ارتباطی و حمل و نقل جاده ای دارای ضعف ها و مشکلات فراوانی می باشد.

حمل و نقل هوایی

در دنیای امروز سرعت دسترسی و حضور در محل، یکی از تعیین کننده ترین عوامل در حوزه مذکور است که فرودگاه و وجود خطوط هوایی ایمن و استاندارد حلال این معضل خواهد بود. استان کردستان با برخورداری از یک فرودگاه نیمه فعال در مرکز استان و عدم وجود پروازهای کافی و استفاده از خطوط هوایی معتبر، از این مزیت بی بهره بوده و متاسفانه تنها فرودگاه پشتیبان آن ( فرودگاه در حال احداث سقز ) که قرار بود مرتفع کننده ی ضعف ها و کمبودهای فرودگاه سنندج باشد در حال تبدیل شدن به اثری باستانی است و همواره در ایام انتخابات ها مورد توجه قرار گرفته و به عنوان مطالبه ای منطقه ای مطرح و سپس به فراموشی سپرده می شود.

حمل و نقل ریلی
دومین حمل و نقل ایمن و مورد استقبال در این نوشتار، حمل و نقل ریلی است که باز استان کردستان از آن بی بهره بوده و هراز گاهی بحث راه اندازی خط آهن همدان- سنندج و حتی ادامه آن به کردستان عراق و... مطرح و یا خبر آغاز مطالعات راه آهن میاندواب- سقز اعلام و سپس در همان قالب طرح مطالعاتی متوقف می شود.

حمل و نقل جاده ای
در میان راه های دسترسی، حمل و نقل جاده ای به عنوان ارزانترین و کم هزینه ترین راه مورد توجه بوده که متاسفانه در این باب نیز کردستان با توجه به عدم برخورداری از راه های استاندارد و همچنین بنابر سطح معیشتی ساکنان آن و عدم بهره گیری از خودروهای استاندارد و ایمن، عملا جزو پر مخاطره ترین نواحی در این حوزه است.

با بررسی جغرافیای استان کردستان و همجواری با استان های زنجان، آذربایجان غربی، همدان و کرمانشاه مشهود است که در تمامی این محورها، کردستان دچار ضعف بوده و در میان محورهای مذکور و با توجه به حجم ترافیک بالا در جاده های استان به عنوان استانی مرزی، کمتر از مزیت بزرگراه و آزادراه برخوردار شده، گرچه قسمت عمده ی آن با اتمام بزرگراه کرمانشاه - میاندوآب حل خواهد شد و اقدامات موثری من باب اجرایی شدن و اتمام آن انجام گرفته است، اما با بررسی طول عمر پروژه و طول مسیر می توان به وضوح کم کاری و نبود سرعت عمل کافی و متناسب با زمان پیش بینی شده جهت اتمام پروژه را دریافت کرد.

ذکر موارد فوق بیش از پیش اهمیت توجه ویژه و اهتمام جدی جهت توسعه زیرساخت های حمل و نقل کردستان را آشکار می نماید و حل این ضعف ها نیازمند تلاشی مضاعف از سوی دولت و مسئولین می باشد تا هرچه زودتر بتوان با رفع موانع بالا علاوه بر تامین امنیت جانی مردم این دیار در این جاده ها، تسهیل گر ورود سرمایه و سرمایه گذار به این دیار بود.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 685063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =