شهین فخرزادگان: تشکیل پرونده شخصیتی اطفال، بزهکاری را کاهش می‌دهد

شهین فخرزادگان که تحصیل‌کرده رشته جزا و جرم‌شناسی است در همایش جوانه ی زندگی به اهمیت تشکیل پرونده شخصیتی اطفال و نقش این پرونده در کاهش بزهکاری اشاره کرد.

همایش جوانه ی زندگی هفته گذشته به مناسبت بزرگداشت روز معلم با همت موسسه خیریه ارمغان جوانه زندگی در محل تالار بهارستان برگزار شد.

فخرزادگان که نامزد انتخابات پنجمین دوره شورای شهر کرمان است، گفت: در این همایش کارگاهی در رابطه با محوریت تأثیر معلم در کاهش بزهکاری و آسیب‌های اجتماعی اطفال تشکیل می‌شود. وی در ادامه به تعریف عبارت طفل در قانون آیین دادرسی کیفری پرداخت و گفت: در این قانون به افراد زیر ۱۸ سال طفل گفته می‌شود. فخرزادگان تصریح کرد: مفهوم جرم‌شناسی بالینی همان حالت خطرناک است و به زبان عامیانه این حالت خطرناک زمانی اتفاق می‌افتد که مجموعه‌ای از عوامل جرم زا تحت شرایطی خاص در فرد تأثیر می‌گذارد تا به سمت ارتکاب جرم پیش رود.

اجازه دهیم برای مشکلات ما راه‌حل پیدا شود

فخرزادگان با اشاره به پایین آمدن سن بزهکاری در اطفال گفت: این موضوع جای بحث و پژوهش‌های بسیاری را دارد و ای‌کاش آموزش‌وپرورش و سیستم آموزشی ما درها را به روی پژوهشگرانی که واقعاً در این زمینه پژوهش‌هایی را انجام داده و تلاش کرده‌اند باز می‌کرد، تا نتایج پژوهش‌ها را در اختیار آموزش‌وپرورش قرار دهد و در نتیجه ما با آمار خاکستری و سیاه بزهکاری در مدارس روبرو نباشیم. وی گفت: متأسفانه شاهد ناهنجاری‌های زیادی از جمله روابط نامتعارف پسر و دختر، اعتیاد و خودزنی در سنین پایین و مشکلاتی که شاید تابو شدند هستیم. فخرزادگان افزود: با پاک کردن صورت مساله ها نمی‌توانیم مسائل را حل کنیم. مخفی ماندن این اطلاعات نمی‌تواند حلال مشکلات مدارس باشد. این روش‌ها باید عوض شود، درها باز شوند، بسته نگری ها تمام شود و روشن‌فکری‌ها راه پیدا کند. نامزد انتخابات پنجمین دوره شورای شهر گفت: تا کی باید آمار و ارقام را پنهان کنیم. باید اجازه دهیم برای مشکلات ما راه‌حل پیدا شود و پژوهش‌ها به مرحله اجرا درآید و ما با آسیب‌شناسی صحیح این مشکلات را حل کنیم.

دوستان ناباب یکی از عوامل ارتکاب جرم در اطفال

نامزد انتخابات پنجمین دوره شورای شهر به پژوهشی که سال ۹۴ در زمینه ارتکاب جرم اطفال انجام داده بود اشاره کرد و گفت: در این پژوهش به این نتیجه رسیدم که دلایل ارتکاب جرم در اطفال شامل موارد زیادی می‌شود. این اطفال خودشان در درجه‌ی اول زمینه ارتکاب جرم را دوستان نابابشان می‌دانستند و انجام آمایش، تحقیق و پژوهش‌ها (مطالعه مددکاری، روان‌پزشکی، روانکاوی و ...) بر روی این اطفال نشان داد که در درجه‌ی اول دوستان ناباب و در درجه‌ی دوم اختلالات روانی از عوامل بزهکاری در این افراد بوده است. اختلالاتی که می تواند سرشتی و ذاتی و یا بر اثر عوامل و اجبارهای بیرونی در طفل ایجاد شود.

تأثیر نهاد خانواده در شکل‌گیری شخصیت

فخرزادگان در ادامه صحبت‌هایش به بحث خشونت روانی، خشونت کلامی و تنبیه فیزیکی اشاره کرد و گفت: موضوعی که خانواده‌های ما کمتر به آن توجه می‌کنند این است که زمانی که شاکله، پایه و اساس شخصیت طفل در حال شکل‌گیری است این آسیب‌هایی که بر اثر تنبیه‌هایی روانی، کلامی و فیزیکی وارد می‌شود باعث ایجاد حفره هایی در شخصیت طفل می‌شود و این حفره ها تا زمان بلوغ و جوانی در شخصیت طفل باقی خواهد ماند که خود باعث بروز بسیاری از رفتارهای ضد اجتماعی و در نهایت ارتکاب جرم خواهد شد.

وی افزود: اینجاست که نقش خانواده و نهاد خانواده در جامعه‌پذیری و یا هنجارشکنی طفل پررنگ تر می شود. همچنین عواملی از جمله سیستم تربیتی، سردی عاطفی، دوری از پدر و مادر، درگیری پدر و مادر با یکدیگر و ... باعث می‌شود روند شل گیری شخصیت، جامعه‌پذیری و رشد اجتماعی طفل به درستی انجام نشود. نامزد پنجمین دوره انتخابات شورای شهر کرمان گفت: مساله دیگری که جا دارد در دولت ما بیشتر از حد نیاز به آن رسیدگی شود، بحث نهاد خانواده و اهتمام در رشد شخصیتی و فرهنگی بانوان است، به دلیل اینکه پایه و اساس شکل‌گیری شخصیت طفل از مادر منشا می‌گیرد. وی تصریح کرد که بعد از نقش مادر در شکل‌گیری شخصیت کودک، مساله نهاد مدرسه و ارتباط اولیا مدرسه با اطفال بسیار تاثیرگذار است. وی گفت: تنبیه، تحقیر، جدی نگرفتن کودک در زمان تحصیل و سردی معلم با شاگرد از عوامل تأثیرگذار در شکل‌گیری شخصیت طفل در نهاد مدرسه هستند. فخرزادگان افزود: اخیراً اخبار تنبیه بدنی کودکان را می‌شنویم و متأسفانه اولیا مدرسه نمی‌دانند که با این تنبیه‌ها کودک مدرسه گریز می‌شود، ترک تحصیل می‌کند و با دوستان ناباب آشنا می‌شود و نهایتاً یک تنبیه موجب می‌شود که به‌طور کامل سرنوشت کودک تغییر کند.

شیوه آموزش یکسان برای همه دانش آموزان غلط است

نامزد انتخابات پنجمین دوره شورای شهر گفت: من به‌عنوان فردی که در بحث آسیب‌های اجتماعی اطفال پژوهشی داشته‌ام، می‌گویم که راهکار برون‌رفت از این معضلات علاوه بر باز کردن درهای آموزش‌وپرورش به روی پژوهشگران در این زمینه، استفاده از بانک اطلاعاتی قوی در رابطه با اطفال (پرونده شخصیت) است. این پرونده به ما می‌گوید که آموزش، نحوه یادگیری و پرورش این طفل با طفل همکلاسی‌اش متفاوت است، به دلیل اینکه هر کدام در محیط جداگانه‌ای بزرگ شده‌اند و شخصیت‌های سرشتی خاص خود را دارند. فخرزادگان با اشاره به غلط بودن شیوه یکسان آموزش برای همه اطفال گفت: می‌بینیم هرقدر که معلمان ما تلاش می‌کنند فایده‌ی چندان ندارد و بنیه‌ی علمی دانش آموزان ما در سنجش نسبت به کشورهای دیگر، در رده‌ی خیلی پایینی قرار دارد. وی افزود: بنابراین تشکیل این پرونده که متشکل از پرونده روان‌شناختی، مددکاری اجتماعی و پزشکی بالینی کودک است به اولیا مدرسه کمک می‌کند که به‌صورت درون‌گرا به طفل نزدیک شوند. بنابراین تشکیل پرونده شخصیتی اطفال تنها راه حل فردی کردن تعلیم و تربیت کودک است.

شایان‌ذکر است که روانشناسان و کارشناسان دیگری از جمله آقای صفوی و دکتر غنی زاده و آقای مرادی هم در این همایش به بیان نظرات خود در این زمینه پرداختند.

46

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 662789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =