اعتماد نوشت: سهامداری در بانک‌ها به شکل غیرقانونی انجام می‌شود؛ در حالی که طبق قانون هر فرد حقیقی تا ٥ درصد و هر فرد حقوقی تا ١٠ درصد مجاز است از سهام یک بانک را داشته باشد.

برخی سهامداران عمده، سهام ٣٠ و ٤٠ درصدی بانك‌ها را نمایندگی می‌كنند و به واسطه این نفوذ بالا در هیات‌مدیره بانك، خطوط اعتباری به سمت بنگاه‌هایی روان می‌شود كه نه وثیقه مشخصی در قبال تسهیلات كلان داده‌اند و نه خود را موظف به بازپرداخت مطالبات می‌دانند. سرمنشا بحران بانكی هم همین است. ولی‌الله سیف، رییس كل بانك مركزی در این‌باره می‌گوید «برخی از سهامداران در ظاهر قانون را رعایت می‌كنند و تخلف در لایه بعدی اتفاق می‌افتد كه به رابطه افراد باز‌می‌گردد و برخورد با آن راحت نیست.»

بخش هایی از اظهارات ولی الله سیف را در این خصوص می خوانید: 
- در رابطه با تركیب سهامداری و حدنصاب‌های مالكیتی بازار سرمایه مسوولیت دارد. البته بانك مركزی نیز در این رابطه بی‌توجه نیست. چند نمونه‌ای كه شما به آن اشاره كردید از جمله صندوق فرهنگیان یا بانك رفاه است كه سهامدار رسما هنوز قانون را اجرا نكرده است. بانك مركزی پیگیر است و بازار سرمایه باید وقت بگیرد تا نهایتا اجرای قانون عملیاتی شود. برخی دیگر از سهامداران به لحاظ شكلی مشكلی ندارند اما در لایه بعدی و در پس پرده، همین‌گونه‌ است كه شما اشاره می‌كنید. به عبارت ساده‌تر قانون به لحاظ شكلی در این بانك‌هااجرا شده است اما ماهیتا شما و ما می‌دانیم كه یك فرد ٣٠ تا ٤٠ درصد سهام یك بانك را نمایندگی می‌كند. این موضوع خاصی است كه به راحتی هم نمی‌توان با آن برخورد كرد چون رابطه افراد به خود آنها مربوط است.
- در نظام بانكی ایران طرحی در دست تهیه است كه اگر بتواند شرایط مناسب را داشته باشد و نظر دولت را در درجه اول و در وهله بعد نظر مجلس را جلب كند، می‌تواند یك ساختار جدید را در سهامداری بانك‌ها ایجاد كند.

- من سهامداری آنها را تایید نمی‌كنم آنها كلا دولتی هستند و باید سهام‌شان را واگذار كنند. ما در حال پیگیری هستیم و با سختگیری این موضوع را دنبال می‌كنیم. آنها نیز به ما متعهد شده‌اند كه در نخستین فرصت وضعیت سهام‌شان را روشن كنند.

35225

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 668661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سايه IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
    0 1
    عالي بود. خوبه كه يك مسئول فساد موجود در زيرمجموعه خودش رو مي‌پذيره. اما چقدر بد كه هيچ كاري براي رفع آن انجام نداده است.