قطب‌های برتر آی تی جهان را بشناسید/ معرفی شهرهای جذاب برای مهندسان

تِک سیتی/ یا شهرهای علم و فناوری همیشه محبوب دانشمندان بوده و مغزهای جوان را به سوی خود کشانده است.

 

به گزارش خبرآنلاین، آنچه در دنیای آی تی مشهور و معروف شده است، شهرهایی است که متخصصان علوم کامپیوتر، الکترونیک و آی تی را در قلب خود جای داده و مرکز نوآوری و خلاقیت شده است.

در این مقاله سعی می‌کنیم برترین قطب‌های آی‌تی جهان را به شما معرفی کنیم.{لینک}

سیلیکون ولی / Silicon Valley منطقه معروف به Bay Area در سان فرانسیسکو کالیفرنیا معروف‌ترین قطب آی‌تی جهان است که تقریبا الگوی سایر قطب سازی‌های بعدی در دنیا شده است. بزرگ‌ترین کمپانی‌های فناوری مانند اپل، گوگل، فیس‌بوک و ... در چند دهه اخیر از این منطقه برخاسته‌اند و نامی نیست که با سیلیکون ولی گره نخورده باشد. روزگاری تراشه‌سازهای سیلیسیمی در این منطقه بودند که بعدا نماد فناوری ‌های پیشرفته شدند و سن خوزه مرکز دره سیلیکون شد. اغلب کمپانی‌های آی‌تی در دره سیلیکون دفتر دارند.در دهه 1930 دو دانشجور مهندسی دانشگاه استفورد یعنی دیوید هیولت و ویلیام پاکارد (همان اچ پی معروف) فعالیت خود را از گاراژی آغاز کردند که نماد دره سیلیکون شد.

این روزها حال اهالی دره سیلیکون به دلیل رسوایی‌های جنسی خراب است!

 

سیلیکون اَلی / Silicon Allee در برلین، تِک سنتر اروپا محسوب می‌شود تا با جذب استارتاپ‌های بزرگ و کوچک، سیلیکون ولی اروپا باشد. در دهه 2000 میزبان 20 تا 30 استارتاپ فناورانه بود که امروز تعداد آن به 2500 رسیده است. درصد کارآفرینی در حوزه تِک نیز 70 درصد رشد را در سیلیکون اَلی به خود دیده است. همچنین هزینه زندگی در این هاب 32 درصد ارزان‌تر از سیلیکون ولی آمریکا است.

 

منطقه Zhongguancun در شمال پکن معروف به سیلیکون ولی چین است که پس از ملاقات Chen Chunxian، عضو اکادمی علوم چین از آمریکا در دهه 1980 طرح ساخت مدل چینی سلیکیون ولی را ارائه کرد. بازارهای بزرگ آی تی و الکترونیک، مراکز علمی و تحقیقاتی در زمینه آی تی، حضور 12 هزار کمپانی های-تِک در 7 پارک فناوری منطقه و حضور 489 هزار مهندس و تکنسین؛ در کنار حضور غول‌های فناوری مانند گوگل، اینتل، ای ام دی، اوراکل،موتورولا، سونی و اریکسون و ... از نکات قابل توجه بزرگ‌ترین قطب آی‌تی چین است.

 

 

سیلیکون هیلز در آستین آمریکا دیگر هاب بزرگ آی‌تی جهان است که مرکز نرم افزاری در بخش انترپرایز، صنایع نیمه هادی، بیوتکنولوژی و صنعت گیم است. ای ام دی، اپل، ARM، سیسکو، eBay، آی بی ام، تگزاس اینسترامنتس، اوراکل، VMWare و Dell در این منطقه واقع شده‌اند.{لیست کامل را اینجا ببینید}

 

پارک  های-تِکِ Zhangjiang در شانگهای چین نیز عظمت خاص خود را دارد که دومین هاب آی‌تی چین محسوب می‌شود. از سال 2009 بدین سو بیش از 110 مرکز تحقیقات، 3600 کمپانی و 100 هزار نفر در اینجا مشغول هستند و کمپانی‌های مختلفی در حوزه های-تِک، صنایع نرم‌افزاری ، صنایع نیمه هادی و فناوری اطلاعات را در خود جای داده است.

 

بنگلور هند معروف به فلات سیلیکون، در واقع همان سیلیکون ولی از نوع آمریکایی در هند است که با سرمایه‌گذاری بزرگ مایکروسافت روی مغزهای هندی در این منطقه رشد پیدا کرد و معروف شد. اکنون هاب اپلیکیشن نویسی جهان شده است و اگر بسیاری از نوابغ هندی به امریکا مهاجرت نمی‌کردند، ممکن بود امروز شماره یک جهان باشد.

 

 

 

بوستون آمریکا، مسیر 128 دیگر قطب آی‌تی جهان در آمریکا است که کارش را هم زمان با سیلیکون ولی در دهه 1970 به عنوان مرکز نوآوری‌های الکترونیکی شروع کرد اما سیستم صنعتی تعریف شده در بوستون محدود به چند کمپانی شد و نتوانست مانند سیلیکون ولی بین المللی باشد. آپولو کامپیوتر از اینجا سر برآورد اما به دلیل نبود سیستم صنعتی بین‌المللی توسط اچ پی خریداری شد و این هاب نتوانست مانند سیلیکون ولی شود.

 

میدان سیلیکون در لندن / Silicon Roundabout از دیگر هاب‌های آی تی جهان است که نزدیک شوردیچ، اولد استریت در شرق پایتخت انگلیس واقع شده است. در سال 2014 بیش از 15 هزار استارتاپ و کمپانی آی تی در این منطقه وجود داشت که در سال 2016 به 3070 رسید. شاید دلیل آن برگزیت و خروج انگلیس از اتحادیه اروپا باشد که باعث قطع امید سرمایه‌گذاران حوزه آی تی از این کشور شده است. دیوید کامرون در سال 2010 سازمان سرمایه گذاری تک سیتی / TCIO را در اینجا بنا نهاد که نامش بعدا به Tech City UK تغییر یافت و به نوعی رقیب برلین، پاریس و استکهلم در نوآوری‌های فناورانه است.

 

سیلیکون ولی شمالی یا Silicon Valley North در ونکوور کانادا واقع شده است. شهر شیشه‌ای میزبان فیس بوک، مایکروسافت، آمازون و توئیتر بوده و معروف به ایستگاه نخبگان / BrainStation است اما حالا با وضع قوانین سخت‌گیرانه در امریکا علیه مهاجرت نخبگان آی‌تی به سیلیکون ولی، به زودی شاهد رونق هرچه بیشتر ونکوور به عنوان هاب بزرگ آی‌تی در منطقه آمریکای شمالی خواهیم بود.

 

 

 

 

5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 741043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IT ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
    16 0
    خوش به حالشون
  • بی نام IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
    11 0
    در ايران كدام مناطق براي اين نوع كارها اختصاص يافته است؟
  • بی نام A1 ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
    10 4
    متاسفانه در ایران پارک فناوری پردیس و حالا هم پارک جدید کنار منطقه زلزله زده ملارد و کرج یعنی فرودگاه پیام که اصلا ایمنی نداره و دیروز وزیر کلنگ زد، داریم اما قطعا استارتاپ های ایرانی بودجه خوری کرده و می کنند و خارجی ها هم که نمی آیند. یعنی کلا اقتصاد بسته به درد نخور و به نام اقتصاد مقاومتی تحویل دنیا می دهیم و بعد انتظار داریم یارو از کره مریخ هم بیاد اینجا سرمایه گذاری هم بکنه. زهی خیال باطل