سوال‌ پژمانفر از وزیر بهداشت؛ چرا در بیمارستان‌ها موازین شرعی رعایت نمی‌شود؟/ مجلس از پاسخ وزیر قانع شد

در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی نصرالله پژمان‌فر سوالاتی را در خصوص قانون انطباق موسسات پزشکی از وزیر بهداشت پرسید که در نهایت اعلام کرد از پاسخ‌ها قانع نشده است اما مجلس به وزیر رای داد.

به گزارش خبرآنلاین، در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی سوال نصرالله پژمان‌فر از قاضی‌زاده وزیر بهداشت در دستور کار صحن علنی قرار گرفت. پژمان‌فر سوال خود را اینطور مطرح کرد: «چرا علیرغم وجود مصوبه ۴۲۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی و وظایف مصرح وزارت بهداشت در خصوص اجرای کامل قانون انطباق امور پزشکی با موازین شرع مقدس اسلام و ابلاغ دستورالعمل‌های اجرایی جهت نگهداری از بیماران و همراهان در محیط‌های درمانی باز هم شاهد نابسامانی و بی‌حرمتی آشکار به امر حریم بانوان در بیمارستان‌ها هستیم؟»

نماینده مردم مشهد گفت: «شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد بحث عفاف و حجاب هم در بیمارستان‌ها تاکیداتی داشتند حتی بنده زمانی که رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس بودم آقای لاریجانی به بنده دستور دادند که این موضوع پیگیری شود حتی وقتی هم سوال مطرح شد وزیر بهداشت هم این ایراد را وارد می دانستند. ما آمدیم برای آقای قاضی زاده در حوزه بهداشت یار باشیم نه اینکه سنگ جلوی پای ایشان باشیم اما این مسئله باید هر چه سریعتر برطرف شود.»

پژمان فر در ادامه گفت: «پرسنل و مردم متدین ما احتیاج به مدیریت در این حوزه دارند اکنون می‌توانید به بیمارستانی مراجعه کنید که سونوگرافی در چه شرایطی برای خانم باردار انجام می‌شود. در شرایط امروز کشور ما یک میلیون و ۹۰۰ هزار زایمان طبیعی داشتیم که براساس آمار رسمی ۳۵۰ هزار سقط جنین و براساس آمار غیر رسمی هم ۵۰۰ هزار سقط جنین انجام شده است. امروز هم خدمات دهنده و هم خدمات گیرنده در مسیری قرار گرفته اند که در جهت عادی سازی گناه است بنده سوال کردم اینکه فرهنگ شده پزشک محرم است یعنی چه؟ چه کسی مرزهای این قضیه را تعیین کرده آیا آیین نامه‌هایی که به دست مسئولان نرسیده کافی است.» او در پایان گفت: «امروز در مرود عفاف و حجاب در بیمارستانها مسائلی را داریم که کسانی که خدمات می گیرند با مشکل مواجه هستند.»

وزیر بهداشت نیز در پاسخ به سوال حجت‌الاسلام پژمان‌فر نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس در خصوص قانون انطباق موسسات پزشکی گفت: «️سال ۷۷ قانون انطباق امور اداری و فنی موسسات پزشکی با موازین شرعی تصویب شد و آیین‌نامه اجرایی آن در سال ۸۰ در دولت به تصویب رسید و شورای انطباق به ریاست وزیر بهداشت و عضویت نمایندگان مجلس و ولی فقیه در دانشگاه‌ها تشکیل شد. ️حدود ۷ هزار زن در رشته زنان تربیت شدند و در این رشته مردان آموزش نمی‌بینند و در بسیاری از رشته های تخصصی و فوق تخصصی نیز زنان، حضور قابل توجهی دارند.»

او در ادامه با اشاره به اینکه در رشته مامایی بیشتر از نیاز کشور، نیرو تربیت شده است، گفت: «در حوزه درمان و جراحی، تفکیک جنسیتی وجود ندارد و بیماران آزاد هستند که‌ پزشکان مرد یا زن را انتخاب کنند. علاوه بر این در برخی از رشته‌ها از جمله سونوگرافی و رادیولوژی با کمبود نیروی زن روبرو هستیم که ظرفیت پذیرش آنها دو برابر افزایش پیدا کرده و این مشکل در سال‌های آینده قابل جبران است. سال ۹۳ نیز شورای عالی انظباق در وزارت بهداشت احیا شد و دستورالعمل دانشگاهی و بیمارستانی آن تدوین و شورای معینی برای آن در نظر گرفته شد تا مصوبات آن اجرایی شود.»

به گفته هاشمی، ️بر خلاف فرمایش جناب پژمان‌فر در هیچ بخش زایمانی در بیمارستان‌های کشور، مرد و حتی پرستار مرد حضور ندارند بلکه همه نیروهای این بخش‌ها، ماما هستند و از سال ۱۳۱۸ مامای مرد در کشور تربیت نشده و چنین ادعایی صحیح نیست. علاوه بر این حدود ۲.۵ میلیون متر مربع از فضاهای بیمارستانی کشور در جهت تکریم مردم نوسازی و بازسازی شدند و بیش از ۴۰ هزار تخت بیمارستانی، جایگزین تخت‌های فرسوده شد. وزیر بهداشت در ادامه گفت: «️حفظ حرمت مردم را فقط در محرم و نامحرم خلاصه نمی‌کنیم بلکه حریم هر ایرانی باید رعایت شود. در این دوره اتاق‌های ۱۵ تخته به اتاق های ۴ و ۲ تخته تبدیل شدند.»

او در بخش دیگری از حرف‌های خود با اشاره به مناطق محروم گفت: «در مناطق محروم کشور بیش از دو هزار ماما بکارگیری شدند و کرامت انسانی را تا حد مقدورات رعایت کردیم اما انتظار داریم که همه کمک کنند تا کمبود ۷۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور جبران شود تا شاهد بستری شدن مردم در راهروهای بیمارستان‌ها نباشیم. ️امیدواریم مجلس به نحوی در فصل بودجه تصمیم‌گیری کند که کمبود تخت‌های بیمارستانی و بیمارستان‌های ویژه بانوان برطرف شود. ️در حال حاضر ۳۵ بیمارستان ویژه بانوان در کشور وجود دارد و امیدواریم که تعداد آنها افزایش پیدا کند.»

وزیر با اشاره به اینکه ️حدود یک میلیون و ۹۳۰ هزار زایمان طبیعی به صورت رایگان و ۱۱۷ هزار زایمان طبیعی بدون درد در کشور انجام شد و یک میلیون مادر باردار آموزش های لازم را دیدند، گفت: «️تاکید و تشویق ما بر گسترش بیمارستان‌های ویژه بانوان در کشور است. در همین میان در آینده‌ای نزدیک در کرج، بیمارستان ۲۵۰ تختخوابی ویژه بانوان به بهره‌برداری می‌رسد. در کرج در سال ۹۳ شاخص تخت بیمارستانی ۰.۶ تخت به ازای هر هزار نفر بود که در حال حاضر به ۱.۷ تخت بیمارستانی رسیده است.» او در ادامه گفت: «باید قدرشناس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی باشیم، این افراد تعصب زیادی به رعایت حدود شرعی دارند و با پذیرش مسئولیت در این حوزه ایثار کردند.»

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به اینکه آیین‌نامه‌ای برای پرسنل درمانی و نحوه پوشش آنها نوشته شده است، گفت: «در حال حاضر، ۵۰ هزار نفر از پرسنل درمانی ما آموزش احکام دیده‌اند. بیمارستان‌های ما بخشی از جامعه هستند و پرستاران ما جز شریف‌ترین قشر هستند. بنابراین در صورتی که امکانات در اختیار داشته باشیم و عمل نکنیم می‌توانیم معترض باشیم.» او گفت: «چرا باید پرستاری از بیمار مرد توسط پرستار زن صورت گیرد؟ چون پرستار مرد کم داریم! من از کجا نیروی زنی بیاورم که بتواند یک بیمار با وزن ۱۲۰ کیلوگرم را جابه‌جا کند! در حال حاضر ۱۲۰ هزار پرسنل درمانی از جمله پرستار نیاز داریم.»

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه بسیاری از کسانی که مسئولیت قبول می‌کنند فقط به خاطر رضایت مردم و خدا و انجام تکلیف دینی آمده‌اند، گفت: «انتظار این را داشتم‌که بپرسند چه تعداد معتاد و بیمار مبتلا به ایدز در کشور داریم. در شهر مشهد، پس از ۳۰ سال، در همین سه سال ۳ بیمارستان ساخته شده است. ایجاد عدالت مهم ترین موضوع است و امید است که همه ما به نحوی عمل کنیم که کمکی به حل مشکلات مردم کنیم.»
پس از ارائه توضیحات وزیر بهداشت، نماینده مشهد اعلام کرد از پاسخ‌های او قانع نشده است و پاسخ‌های وزیر به رای نمایندگان گذاشته شد. نمایندگان نیز با ۶۱ رای موافق، ۱۱۷ رای مخالف و ۱۰رای ممتنع از مجموع ۲۲۰ نماینده حاضر در مجلس اعلام کردند از پاسخ‌های وزیر بهداشت قانع شده‌اند.

 

۴۲۲۳۸

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 745856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام AT ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    181 6
    شما بفرمایید چرا فساد گشترده در مملکت زیاده. به جز اینکه به یک زن بگید روسری ات رو بیار جلو کار دیگه ای بلد نیستید انگار.
    • بی نام IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
      12 1
      ما که عادت داریم ولی خدا به شما صبر بده اقای هاشمی.جواب پس دادن به این سوالات اعصاب فولادین میخواد.
  • بی نام AT ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    175 6
    بیخیال حاجی. مردم دیگه برای این حرفها تره هم خرد نمی کنند
  • بی نام AT ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    156 4
    شما اگه نمایندۀ درستکاری باشید می پرسید چرا مردم باید این همه دنبال دارو از این داروخانه به آن داروخانه بدوند. جناب نماینده از قیامت نمی ترسی؟
  • بی نام AT ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    159 4
    جمع کنید این مسخره بازی رو که فقط درامدی شده برای یک عده از طریق له کردن اعصاب ملت
  • زهرا A1 ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    دستشون درد نکنه واقعا فک کردم در مورد حقوق و کارانه های نجومی پزشکا سوال پرسیدن....واقعا شما نماینده ملت هستید؟
  • بی نام IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    136 6
    کاش دغدغه شما هزینه های بالای درمان بود نه موازین شرعی با این هزینه ها خیلی ها توانایی درمان ندارند
  • بی نام A1 ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    18 8
    پرستاران زن زورشان کم است من خودم شاهد قضیه بودم . متخصص مردان زنان مرد هم باشد زنها هول می کنند.
  • بی نام A1 ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    83 4
    مردم در کشور از کمبود امکانات دارن می میرن آقا میگه چرا موازین شرعی رعایت نمیشه؟ لطف کنید به شعور مردم احترام بگذارید
  • سیاه A1 ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    90 3
    در بیمارستانهای آلمان موازین شرعی به خوبی رعایت میشود. کاش آقای پژمان فر عزیز هم میتونستن بازدیدی از آنجا داشته باشن.
  • بی نام IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    77 6
    خشک مغزی هم حد و مرز نداره ها... اگه بگه قانع شدم حتما فکر کرده خیط میشه والا پاسخ وزیر بهداشت بسیار هم قانع کننده بود.
  • نگار RU ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    70 4
    یعنی واقعا آدم نمی دونه چی بگه مملکت رو هواس. مردم نون شب ندارن بخورن با این وضعیت اقتصاد، هر روز دارن پول این مملکت رو می خورن و یک لیوان آب خنک هم روش بعد این آقایون میگن چرا موازین شرعی در بیمارستامن رعایت نمیشه؟؟؟ خدایااا یعنی تا کی؟؟؟
  • بی نام RO ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    76 5
    سطح دغدغه‌ی نماینده‌ی ملت و آخه .. ایشون حاش ایتحا نیست.
  • بی نام A1 ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    64 4
    مشکلی دارید تشریف ببرید کلن اونجا رعایت میشه
  • علی A1 ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    67 4
    واقعا نماینده محترم که به جای سوالات مهمتر به طرح انتطباق گیر داده رو کجای دلمون بزاریم ،هرروز قدمی به تحجر برمیدارند
  • بی نام A1 ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    سخن آقای پژمانفر در مورد نادیده گرفتن حریم خانمها در بیمارستانها کاملا درسته .یه خانم برای جراحی مربوط به زنان دکتر زن انتخاب می کنه ولی توی اتاق عمل دکتر بیهوشی مرده .وهمینطور پرسنل مردی که از هر گروه پرستار وبهیارو خدمه در حال رفت وآمد هستند .حتی در بعضی بیمارستانهای دولتی مثل فجر با وجود پرستار زن .مرد سرم میزنه .درد یه طرف ،مسائل شرعی برای خانمها وخجالت صد طرف .خواهشا مطلب منو بزارین شاید وزیر مسئولین دیدن.
    • نگار RU ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
      80 7
      خیلی خوبه که مشکل شما فقط همینه
    • بی نام GB ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
      1 2
      اگر خدای نا کرده مریض شوی و کارت به بیمارستان بیفتد آنوقت شایدمتوجه خرف های نادرستت بشوی
    • فرهاد RO ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
      9 2
      خانم محترم.گروه بیهوشی از گروه جراحی به وسیله یک پرده جدا میشوند.دوما در طول زمان عمل جراحی کل سطح بدن حتی انگشتان پا بوسیه چندین پارچه ضخیم و استریل پوشانده میشود و فقط قسمت کوچک ناحیه عمل دیده میشود که ان هم در عمق چند سانتی متری پارچه ها قرار دارد و عملا غیر از خود جراح شخص دیگه ای نمیتونند ناحیه عمل رو ببینند.قسمت سر بیمار هم که در اختیار گروه بیهوشی هست بوسیله روسری و کلاه مخصوص به خوبی پوشیده است.به خدا قسم در اتاق عمل به تنها چیزی که فکر نمیشود جنسیت فرد بیمار است.این همه وسواس برای پوشاندن بیمار هم فقط و فقط برای شرایط استریل میباشد. از طرف یک تکنسین بیهوشی سابق.
  • بی نام IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    7 1
    اکثریت مردم دیگه برای این حرفها تره هم خرد نمیکنن .مملکت این همه بدبختی داره این آقا داره از چی حرف میزنه
  • خانم A1 ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
    5 11
    کاشکی مایاد میگرفتیم وقتی سوالی پرسیده میشه نگیم یعنی موضوع مهمتری از این نبود.هر مشکلی در جای خودش مهمه .این سوال پرسش من هم بوده چون شخصا دیدم که خیلی از خانمها درمان رو به عقب انداختن ویا استرس زیادی داشتن یا جاهای زیادی گشتن تا درمانگر خانم پیدا کردن .تعجب میکنم وزیر میگن ما در بخش زایمان مرد نداریم یکی از نزدیکانم البته در سال 93 زایمان داشتن که مردها هم حضور داشتند ومیگفتن که شرم از حضور مردها اضافه میشد به درد زایمانمون.فکر نمیکنم الان هم تغییری کرده باشه .توجه داشته باشی خانمی که مو وبدنش رو نزدیکانش هم نمیبین جه استرسی متحمل میشه وقتی بدنش رو یک مرد غریبه میبینه
    • مخاطب A1 ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
      0 0
      در حال حاضر چنین مسئله ای وجود نداره که مردی در اتاق زایمان حضور داشته باشه. بعدشم در موارد کمی ، پزشک آقا جهت معاینه و مراقبت از نوزاد تازه متولد شده ای که در معرض خطر هست، در زایشگاه حضور پیدا میکنه. که اون هم کاری به مو و بدن خانمها نداره. برای درمان نوزاد میاد. و از طرفی دیگه اینقدر وجدان دارن که نگاه غیرمرتبط به بیمار نداشته باشن. پس با چنین نظراتی جو و حرمت بین پزشک و بیمار را خدشه دار نکنیم.
  • بی نام A1 ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
    3 0
    آنچه اينها كم دارند علم و آگاهي به مسايل جامعه نيست ، شرف و وجدان است .
  • فری A1 ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
    8 0
    می دونید چرا مشکلات مسولین با مردم زاویه داره چون اونا کاخ نشین هستن و مردم کوخ نشین طبق سلسله مراتب نیازهای مازلو هم نگاه کنید اونا نیازهای اولیه شون تامین شده دارن نیازهای به اصطلاح بالاترشون تامین می کنن اما ما باصطلاح خاروخاشاکا واشغالا هنوز تو تامین خورد خوراک شغل موندیم
  • بی نام US ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
    2 0
    نماینده مردم؟