باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: معاون بهره برداری و سیر و حرکت راه آهن از ورود سومین قطار تجاری چین به تهران در سال 2018 خبر داد و گفت: مذاکره با خودرو سازان برای حمل کالا در کریدور چین - ایران ادامه دارد.

ورود سومين قطار تجاری چين به تهران در سال جديد ميلادیبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی راه آهن سيد مصطفی داودی با اشاره به اينکه چين از جمله مهمترين شرکای تجاری ايران به شمار می رود ، گفت: با توجه به اينکه سالانه در مسير چين به ايران، حجم زيادی کالا جابجا می شود افزود: از اين رو، شرکت راه آهن رايزنی های خود را برای راه اندازی اين کريدور جديد از سال 2015 با کشورهای محور چين، قزاقستان و ترکمنستان آغاز کرد .
وی با اشاره به اينکه تغيير نوع تردد و مسير برای حمل کالا از سوی صاحبان آن کار ساده ای نيست، تصريح کرد: صاحبان کالا در صورتی با چنين اقدامی موافقت می کنند که مزيتی برای آنها ايجاد شود، از اين رو تلاش کرديم تا با ايجاد مزيتهايی چون کاهش زمان و رقابتی کردن نرخ حمل بار، صاحبان کالا را به استفاده از کريدور ريلی ترغيب کنيم.


معاون بهره برداری و سير و حرکت راه آهن با تاکيد بر اينکه رقابتی کردن نرخ حمل بار، الزاماً به معنای کاهش نرخ حمل بار نيست ، تصريح کرد: در اين زمينه با سه کشور چين ، قزاقستان و ترکمنستان وارد مذاکره شديم و براي ارزيابی زمان انتقال کالا با قطار نسبت به ديگر انواع حمل و نقل، در سال 2016 اولين قطار بصورت آزمايشی از شرق چين (منطقه شانگهای) به سمت ايران حرکت کرد.

وی افزود : اين قطار آزمايشی فاصله ميان چين و ايران را طی 20 روز طی کرد و اين زمان، يک سوم زمانی بود که کالا به روشهای ديگر به ايران انتقال داده می شد.

داودی با اشاره به اينکه پس از به نتيجه رسيدن طرفين مذاکره براي تعيين نرخ تعرفه ، در سال 2017 دومين قطار از مقصد چين راهی ايران شد اظهار داشت: به دنبال تثبيت نرخ تعرفه و زمان حرکت، 28 و 30 دسامبر سال 2017 ، با توجه به استقبال صاحبان کالاها، سه قطار تجاری از مبدا چين به سمت ايران حرکت کرد.

وی استقبال صاحبان کالا را نشان دهنده درستی مسير و رقابتی بودن تعرفه ها دانست و تصريح کرد: همچنين زمان سير اين مسير بين 11 تا 15 روز از مبادی مختلف در چين بود و قطار مسير 11 هزار کيلومتری بين 4 کشور را طی می کند و به عبارتی قطار، روزانه 800 کيلومتر را میپيمود که اين سير بسيار مناسبی محسوب می شود .

معاون بهره برداری و سير و حرکت راه آهن گفت : با توجه به تجاری و موفقيت آميز بودن حرکت قطارها در اين کريدور ( کريدور چين - ايران ) ، رايزنی هايی را با شرکتهايی خودروسازی چون سايپا شروع کرده و تلاش می کنيم تا بار شرکت های خودرو ساز و شرکت هايی که حجم بالايی از مبادلات را با چين دارند به مسير ريلی منتقل کنيم.

داودی با بيان مشکلات روشهای ديگر حمل و نقل براي اين شرکتها، خاطر نشان کرد : با استفاده از اين مسير کالاهای اين شرکتها مستقيماً از چين تا ايستگاه های مربوط به اين شرکت ها در محدوده تهران حمل می شود و بسياری از اين مشکلات مرتفع می شود.

وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با مديران شرکت سايپا ، اظهار کرد : تلاش میکنيم تا ظرف 2 هفته آينده جلسه سه جانبه ای را با شرکت محمد زاده مدير عامل راه آهن و مدير عامل شرکت سايپا و مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردی برگزار کنيم تا به توافقاتی در زمينه حمل ريلی بارهای اين شرکت ها برسيم.

وی با اشاره به مزايای حمل و نقل ريلی بار از جمله حفاظت از محيط زيست ، کاهش هزينه ها ، مصرف سوخت و تلفات جاده ای اضافه کرد: علاوه بر اين مزايا، تمام تلاش شرکت راه آهن بر اين است که با فعال سازی چنين مسيرهايی زمان سير و حمل کالا را کاهش دهيم و به اين ترتيب زمان خواب سرمايه را برای صاحبان کالا به حداقل برسانيم .

معاون بهره برداری و سير و حرکت راه آهن، حرکت 3 قطار در مدت زمان کوتاه از سمت چين به ايران را نويد دهنده فعال سازی و رونق اين مسير ريلی عنوان کرد و گفت : آخرين قطار باری از سمت چين به ايران، طی 15 روز 41 کانتينر کالا را از چين به ايران حمل کرد که اين زمان با احتساب اقدامات گمرکی، يک سوم زمان سنتی حمل کالا بود.

وی اظهار داشت : در حال حاضر صاحبان کالاها در حال فراهم کردن مقدمات سير قطارهای ديگر به سمت ايران هستند و اميدواريم که در آينده نزديک اين مسير تردد روزانه داشته باشد.

داودی با بيان اينکه مذاکرات متعدد با کشورهای اين مسير برای ادامه آن به سمت ترکيه در جريان است، افزود: تلاش داريم از مسير ترکيه اين قطار را به سمت اروپا ببريم که در اين زمينه جلساتی با مسئولان کشورهای ترکيه و آلمان انجام داده ايم .

وی در ادامه به تلاشهای کشورمان برای فعال سازی کريدور جنوب به غرب اشاره کرد و گفت : تلاش داريم حجم زيادی از بارهای هندوستان را که در حال حاضر از راه دريايی به مقصد آسيای ميانه و اروپا مي رود به شکل ترکيبی دريايی - ريلی به مسير اين کريدور انتقال دهيم .

وی با تاکيد بر اينکه راه آهن اهداف بلند مدتی برای ترانزيت کالا در برنامه خود تعريف کرده است ، خاطر نشان کرد : وظيفه ما در راه آهن ايجاد مسيرها و تسهيلات برای حمل و نقل به روش ريلی است و استفاده از مسير ريلی به صاحبان کالا بر می گردد .


داودی با ابراز اميدواری برای افزايش ترانزيت ريلی اظهار داشت: امسال ترانزيت ريلی در کشورمان 55 درصد رشد داشته است که يکی از دلايل مهم آن برقراری ارتباطات ميان کشورهاست و اميدواريم امسال رقم ترانزيت ريلی کشور را به 1.5 ميليون تن برسانيم .

 

35223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 747211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =