دهیار روستایی که تمامش در زلزله سرپل‌ذهاب تخریب شده: گفتند خودتان بروید هرطور خواستید خانه بسازید

سامان عباسی ذهابی، دهیار روستای تپانی می‌گوید: اگر مسئولان کمک می‌کردند خانه‌ها مقاوم ساخته شود، حالا صددرصد این روستا تخریب نشده بود.

فهیمه حسن‌میری: «تپانی» نام یك روستاست. روستایی در دشت ذهاب. در استان كرمانشاه. با حدود 600 نفر جمعیت. روستایی كه خیلی از ما، قبل از این كه زلزله 7.3 ریشتری كرمانشاه بیاید و خانه‌های مردمش را روی سرشان آوار كند، نامش را هم نشنیده بودیم، چه برسد به اين كه گذرمان به آنجا بيفتد. گلایه مردمش هم از همین است. كه چرا حالا كه آوار بدبختی روی سرمان آمده، همه یاد ما افتاده‌اند؟ چرا تا قبل از آن، كسی نمی‌آمد و نمی‌رفت و مسئولی پایش به اینجا باز نشده بود تا وضعیت زندگی‌مان را ببیند؟

اینها را وقتی می‌گویند كه مقابل چادرشان، در كنار خانه‌های ویرانشان ایستاده‌اند، خانه‌هایی كه پیكر عزیزانشان را از زیر آوار آن درآورده‌اند و می‌گویند پولی نداشته‌اند كه آنها را مقاوم بسازند.

از سامان عباسی ذهابی، دهیار روستای تپانی درباره وضعیت این روستا سوال می‌پرسم؛ مقابل مدرسه، تنها ساختمان سالم این روستا كه حالا تبدیل به انبار كمك‌های اهدایی به روستا شده.

تپانی چند خانوار دارد؟

95 خانوار با حدود 600 نفر جمعیت

درصد تخریب این روستا در زلزله اخیر چقدر بوده؟

100 درصد این روستا تخریب شده و حدود 10 نفر هم از اهالی تپانی و چندین نفر كه اینجا مهمان بودند جانشان را از دست داده‌اند. یعنی حدود 16 نفر. تمام خانه‌ها خراب شده و تلفات مالی سنگینی برای مردم داشته.

حالا كه بیشتر از یك هفته از زلزله گذشته، وضعیت مردم چطور است؟

مردم هنوز در چادر زندگی می‌كنند. كمك‌های مردمی رسیده و آب و غذا دارند ولی هنوز آواربرداری شروع نشده و با شروع بارندگی، چادرها جوابگوی زندگی مردم نیست.

بیشترین نیازی كه الان مردم دارند چه چیزی است؟

وسایل گرمایشی و كانكس برای زندگی. چادر برای شرایط موقت مناسب است ولی همیشه كه نمی‌توان در چادر زندگی كرد،‌ آن هم در زمستان. سرویس بهداشتی و حمام سیار هم خیلی مهم است، مردم هنوز حمام نرفته‌اند و احتیاج به سرویس بهداشتی تمیز دارند كه دچار انواع آلودگی و عفونت نشوند.

اینجا فقط مدرسه سالم مانده؟

بله فقط مدرسه.

چرا زلزله مدرسه را خراب نكرده ولي بقیه خانه‌ها تخریب شده‌اند؟

چون مدرسه مقاوم ساخته شده اما مردم امكانی نداشتند كه خانه‌هایشان را اصولی بسازند. آجر و سنگ روی هم گذاشتند و خانه ساختند.

نظارتی روی ساخت خانه نبوده؟

نه، هر كدام از اهالی هر جا و هر طوری خواسته خانه ساخته. چند بار به بنیاد مسكن درخواست دادیم، گفتند روستاي شما شامل طرح هادی نمی‌شود، هر كس خواست برود هر طور خواست خانه بسازد. مردم هم همینطور خانه ساختند و زیر آوار ماندند. اگر كمك می‌كردند خانه‌ها درست ساخته شود، زلزله آسیب كمتری به مردم می‌رساند. الان هم مردم جانشان را از دست داده‌اند و هم آنهایی كه سالمند، زندگي و تمام دارایی‌‌شان كه دام بوده را از دست داده‌اند.

از نظر درمانی وضعیت رسیدگی به مردم روستا چطور است؟

دارو آمده ولی هنوز دكتر اینجا مستقر نشده. وقتی مردم ندانند دارو را چطور استفاده كنند چه فایده‌ای دارد، حتی برایشان خطرناك‌تر است.

الان مدرسه تبدیل به انبار شده، بچه‌ها قرار است كجا درس بخوانند؟

اینجا تنها ساختمان سالم است، ناچار بودیم اینجا را تبدیل به انبار كنیم كه وسایل را ذخیره كنیم و باران خرابشان نكند. هنوز درباره این كه مدرسه‌ها باز شود چیزی به ما نگفته‌اند. بچه‌ها فعلا درس نمی‌خوانند.

47234

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 730046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یک هموطن IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۲
    4 0
    بله، دوستان بخوانید. دوباره و ده باره و بلکه صدباره بخوانید. این یک داستان و یا یک رمان نیست بلکه یکی از حقایق جامعه ماست. از یک فرد معتمد که در آن محل زندگی میکند و از یک گزارشگر معتبر تهیه شده است. ببینید و بخوانید و تأمل کنید که مدیران ما چگونه اند و چه گفته اند و چه تیپی رفتار میکنند... «گفتند خودتان بروید هرطور خواستید خانه بسازید» آیا واقعا این رسم انسانی و مسلمانی است. هر کس که دستش به بیت المال رسید برای خودش دزدید و برد و خانه ها ساخت ولی این بیچاره مردم درگیر تشریفات اداری شده اند و چیزی بهشان نداده اند جز جواب سربالا و الکی. حالا هم دستشان از همه جا کوتاست چون اصلا کسی به فکرشان نیست و این به فکر بودن یعنی اینکه سالهاست باید کاری برایشان میشده و نشده و این حکایت واقعی مدیران ماست
  • بی نام DE ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۲
    0 3
    مدرسه نباید انبار بشه. بچه ها به جای گرم برای درس خواندن نیاز دارند. چادرها می توانند جای انبار باشند. کانکس هم به امید خدا به زودی می رسد.
  • تقی A1 ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۲
    0 0
    بزک نمیر بهار میاد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟