ایلنا نوشت: کتاب «در دفاع از یک آموزش لیبرال» به قلم فرید زکریا توسط انتشارات بوتیمار منتشر شد.

زکریا (تحلیل‌گر سیاست خارجی آمریکا) در کتاب تازه‌اش «در دفاع از یک آموزش لیبرال» به چرایی کم‌توجهی دانشجویان به علوم انسانی و از طرف دیگر علاقهٔ بیش از پیش‌شان به رشته‌های فنی و پزشکی می‌پردازد و این پدیده را که حاصل نگاه غلط سیستم حاکم است به چالش می‌کشد. اتفاقی که به گفتهٔ زکریا، نتیجه‌اش، کم شدن دانشجویان رشته‌های انسانی در کشور آمریکا و پدید آمدن جای خالی متفکران و ابتلای جامعه به خشکی و سیستم‌زدگی و بدل شدنش به جامعه‌ای ماشینی است.

مظفر رویایی، یکی از مترجمان این کتاب معتقد است: «رشته‌های آزاد و لیبرال که زکریا به عنوان رشته‌های انسانی از آن‌ها یاد می‌کند، رشته‌هایی هستند که قدرت تفکر درشان وجود دارد و محدود به فن و تخصص نیستند. از سوی دیگر، رشته‌های علوم انسانی ازجمله جامعه‌شناسی، تاریخ و فلسفه جامعه را متحول می‌کنند. هدف اصلی زکریا در این کتاب، نقد و چالش بی‌علاقگی دانشجویان به رشته‌های علوم انسانی است که او آن‌ها را لیبرال می‌خواند.

وی معتقد است علاقه‌ به رشته‌های فنی، مهندسی و تجربی بسیار زیاد است، چون فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها به راحتی می‌توانند جذب بازار کار شوند اما علاقه به رشته‌های آزاد و لیبرال که او از آن با عنوان رشته‌های علوم انسانی یاد می‌کند، کاهش یافته است. در دههٔ نود میلادی میزان ورود دانشجویان به رشته‌های علوم انسانی به یک‌سوم کاهش یافته و با افت شصت درصدی مواجه بوده است.

زکریا معتقد است در حال حاضر تعداد علاقه‌مندان به رشته‌های علوم انسانی کم شده و به زودی جامعه آمریکا از متفکر خالی می‌شود. وقتی در جامعه‌ای بازوی تفکر وجود نداشته باشد آن جامعه به بحران می‌رسد و خشک و ماشینیزه می‌شود.»

فرید زکریا متفکری است که اندیشه معتدلی دارد و همواره تلاش کرده به ایدئولوژی‌ مشخصی پایبند نباشد، چون کشف حقیقت از عمق مسائل را رسالت خود می‌داند. او متفکری است که دنبال کشف یک عقیده مطلق نیست...

به تازگی کتاب «در دفاع از یک آموزش لیبرال» با ترجمه مظفر رویایی و مرضیه شریعتی در صدوهشتاد صفحه توسط انتشارات بوتیمار منتشر و روانهٔ کتاب‌فروشی‌ها شده است.

 

57241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 681279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =