مجید انصاری معاون پارلمانی رییس جمهور گفت: حتماً دولت مصمم است از حقوق اساسی مردم دفاع کند.

وی در گفت و گو با ويژه نامه روزنامه ایران ادامه داد: آزادی‌های اساسی مردم، آزادی مطبوعات و آزادی انتخابات مورد توجه آقای روحانی است. لذا ایشان اعلام کرد دولت درصدد است با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های نظام، انتخابات پرشکوه‌تر و آبرومندتر از ادوار گذشته برگزار کند.

انصاری افزود: نصاب انتخابات در ایران افتخارآمیز است اما هر دور می‌تواند کم اشکال‌تر از دوره قبل باشد. در این زمینه البته موانعی هم هست، عده‌ای به عمد و برخی هم از روی بی‌توجهی یا ذهنیات منفی ممکن است مانع‌تراشی کنند اما دولت با صبوری و متانت با موانع برخورد خواهد کرد. اگر غرض‌ورزی و کارشکنی باشد، با قاطعیت برخورد خواهد کرد. همین عزم جزم دولت را می‌توانید در مبارزه با فساد هم ببینید که غیر شعاری رفتار می‌کند.

اهم اظهارات وی را در ادامه می خوانید:

 در آغاز به کار دولت یازدهم، مجلسی‌ها عمدتاً از قوه مجریه حمایت کردند گویی تأکیدات روحانی بر تکریم جایگاه مجلس و نیز تجربه تلخ روابط دو قوه در دولت سابق و اذعان به شرایط سخت فعالیت روحانی مورد توجه نمایندگان قرار گرفته بود.

مجلس از برخی رفتارها و نوع مواجهه دولت قبل آزرده خاطر بود و این نوع رفتارها را به مصلحت نمی‌دانست. دولت هم مراقب بود که وقت و تمرکزش را صرف حاشیه‌های مخرب نکند.

دولت در مواجهه با مجلس  سیاست پرهیز از حاشیه را در دستور کار داشت و از بسیاری نطق‌ها و مواضع تند علیه وزیران و رئیس جمهوری گذشت و اقدام به پاسخگویی نکرد. به جای آن کلیت مجلس را هدف قرار داد که اکثریت متمایل به همکاری با دولت هستند. دولت تعامل خوبی با هیأت رئیسه مجلس، رؤسای فراکسیون‌ها و مجامع استانی برقرار و فضای روابط را تلطیف کرد. البته در این میان نباید نقش سازنده هیأت رئیسه مجلس و بخصوص شخص آقای دکتر لاریجانی را نادیده گرفت. ایشان بخوبی آثار منفی روابط نامطلوب قبلی و روابط پر تنش را لمس کرده و از تبعات آن آگاه بود و لذا در مقاطع حساسی به دولت کمک کرد. 

 به طور مشخص ظریف و طیب‌نیا، وزیران خارجه و اقتصاد که هر چند بار زیادی از مشکلات و چالش‌ها را بر دوش داشته‌اند و کارنامه قابل قبول‌تری هم دارند، در معرض بیشترین انتقاد تندروها هم قرار گرفته‌اند.

آقای ظریف بلافاصله بعد از برگشت از مذاکرات که علی‌القاعده باید استراحت می‌کرد، باید برای به اصطلاح «استنطاق» و بازجویی‌های فنی در کمیسیون‌های مجلس حضور می‌یافت. عده‌ای مخالف مذاکرات هسته‌ای بودند که هر چند تعدادشان به تعداد انگشت‌های دست نمی‌رسد اما خیلی فعال عمل کرده و صدای بلندی داشتند. بخصوص که رسانه‌های زیادی هم دارند که مواضع‌شان را پوشش می‌دهد. بعضاً رسانه‌های ملی را نیز در اختیار دارند و نوعی هماهنگی و همسویی بین جریان تند در مجلس با مخالفان دولت در بیرون مجلس دیده می‌شود. مجموعه اینها چنین القا می‌کرد که دولت از رهگذر موضوع هسته‌ای با مجلس دچار چالش خواهد شد حال آنکه این گونه نشد چون کلیت مجلس و مشخصاً آقای لاریجانی به عنوان رئیس قوه مقننه از مذاکرات دفاع کردند. 

مواضع انتخاباتی آقای رئیس جمهوری در نشست با استانداران تشریح شد که دولت امانتدار است و صاحب اصلی انتخابات مردم هستند و عرصه نباید بر هیچ فرد و جناحی تنگ شود. اینکه افرادی بخواهند کارشکنی کنند و اصطلاحاً چوب لای چرخ دولت بگذارند تا دولت موفق نشود و در انتخابات شکست بخورد، نهایت سقوط اخلاقی است.

انتقاد آقای حدادعادل این بود که دولت را متهم کرد «اعتدالی» عمل نکرده و به طور مشخص به موضوع عزل ونصب‌ها اشاره کرد و معتقد بود که دولت، مدیران اصولگرا را از مناصب قوه مجریه حذف کرده. ... اتفاقاً یکی از انتقاداتی که به دولت وارد می‌شود و بعضاً در سفرهای استانی زیاد دیده می‌شود، این است که دولت متناسب با خواسته‌های مردم، تغییرات مدیران را اعمال نکرده است. می‌گویند دولت در همان ابتدای کار باید مدیران همسو با خود را انتخاب می‌کرد بخصوص اصلاح‌طلبان که خیلی گلایه دارند.آقای روحانی از ابتدا اعلام کردند که دولت من جناحی نیست. 

کراراً در هیأت دولت مشاهده کردم رییس جمهور به استانداران تأکید داشتند در عزل و نصب‌ها شایسته‌سالاری را مورد توجه قرار دهید. طبیعی است اگر مدیرانی در دستگاه‌های اجرایی، هنوز دل در گرو مجموعه مدیریتی گذشته دارند و با دولت فعلی همراهی ندارند، باید کنار گذاشته شوند ولو اینکه توانمند هم باشند. دولت یک دولت منسجم است نمی‌تواند بپذیرد مدیران استانی یا برخی مدیران در وزارتخانه‌ها ساز ناهماهنگ بزنند. 

رقبا و مخالفان دولت در سال‌های گذشته با استفاده از امکانات عمومی ده‌ها رسانه برای خود ایجاد کرده‌اند. هر چند تعدادشان زیاد نیست ولی صدای‌شان خیلی بلند است. به نظر می‌رسد قضاوت افکار عمومی این است که صدا و سیما نیز در خیلی از جاها بیشتر انعکاس دهنده صدای مخالفان است تا حامیان دولت.

آقای روحانی سخنوری مسلط و حرفه‌ای و شاید کم‌نظیر است و در قیاس با توان استدلال و منطق ایشان، بقیه اعضای دولت کم می‌آورند.

قبول دارم نظام اطلاع‌رسانی و تبلیغ دولت تا حدودی ضعیف است و برای این کاستی باید تدابیر جبرانی اندیشید. 

29214

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 453041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =