آیت‌الله یزدی:مرحله اول در بحث امر به معروف و نهی از منکر مسئله قلبی و اعتقادی است

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت:امروز نگرانی که در جامعه و در این اجلاسیه احساس می‌شد در خصوص امور فرهنگی بود، در این اجلاسیه برخی از دوستان به صراحت در مورد وضعیت بد فرهنگی که در جامعه وجود داشت گله کردند که درست است.

 به گزارش ميزان: آیت‌الله محمد یزدی رئیس مجلس خبرگان رهبری که در اختتامیه هجدهمین اجلاسیه دور چهارم مجلس خبرگان رهبری که در محل سابق مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهارداشت: امروز نگرانی که در جامعه و در این اجلاسیه احساس می‌شد در خصوص امور فرهنگی بود، در این اجلاسیه برخی از دوستان به صراحت در مورد وضعیت بد فرهنگی که در جامعه وجود داشت گله کردند که درست است.

وی ادامه داد: درست است که همه اقشار مردم در اجتماعات نمازجمعه و راهپیمایی حاضر می‌شوند و اصل نظام را دوست دارند ولی باید بدانیم که دشمن بیکار ننشسته است و با استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای و رسانه‌های جدید به دنبال مسموم کردن فضای کشور هستند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه به سخنرانی حضرت امام خمینی (ره) در بهشت زهرا (س) اشاره کرد و یادآور شد: حضرت امام خمینی (ره) در سخنرانی معروف‌شان در بهشت زهرا که بعد از حضور در ایران صورت گرفته بود به مسئله امر به معروف و نهی از منکر بسیار تأکید داشتند.

وی یادآور شد: ما در اوایل انقلاب که درگیر تنظیم مبانی اصول نظام بودیم و به دنبال ایجاد ساختارهای جدید بودیم کم کم مسئله امر به معروف را فراموش کردیم و بعضاً هم می‌گفتیم که همین کارهای روزمره بحث امر به معروف است. به دلیل اینکه معتقد بودیم نظام و مسئولان ما اعتقاد قلبی به امر به معروف دارند و وجود وزارت ارشاد را تأکید این اظهارات می‌دانستیم.

آیت‌الله یزدی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر از ضروریات اسلام است، تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر بحث فقهی است که امروز همه مسئولان به آن اعتقاد دارند. حال که مجلس شورای اسلامی قانونی را در این زمینه تصویب کرده و شورای نگهبان برای اجرا به دولت ارسال کرده است نباید در اجرای آن تعللی وجود داشته باشد. همانطوری که مستحضر هستید سخنانی را در این خصوص رئیس‌جمهور داشت و پیام‌هایی هم بین رئیس‌جمهور و مقام معظم رهبری و شورای حل اختلاف بین قوا رد و بدل شد.

وی در ادامه به مراحل امر به معروف و نهی از منکر اشاره و تصریح کرد: مرحله اول در بحث امر به معروف و نهی از منکر مسئله قلبی و اعتقادی است که همه افراد و مسلمانان با افکار و ذهن‌شان به آنان اعتقاد داشته باشند، امروز شاهد آن هستیم که در خیابان‌های شمال شهر تهران متأسفانه ماشین‌های آخرین سیستم و روابط نامناسب بین دختران و پسران جاری است و همین امر نشان‌دهنده آن است که مردم باید نسبت به امر معروف و نهی از منکر اعتقاد قلبی داشته باشند و اصولاً این مرحله بر عهده عامه مردم است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری مرحله دوم امر به معروف و نهی از منکر را مرحله زبانی و لسانی دانست و افزود: ما در این مرحله نباید نسبت به تذکر به افراد خاطی بی‌تفاوت باشیم. وقتی شرایط اعلام امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد باید آن را اعلام کنیم.

وی مرحله آخر بحث امر به معروف را مرحله اجرایی دانست و خاطرنشان کرد: در مرحله اجرا عامه مردم، مردم کوچه و بازار نمی‌توانند ورود کنند. بلکه اجرا بر عهده دولتمردان و قوه مجریه است.

آیت‌الله یزدی ادامه داد: البته ما هم معتقد نیستیم که هر کسی کار خلاف جزیی کرد آن فرد را بگیریم و ببریم. در مورد اینها نفس قانون وجود دارد.

وی تأکید کرد: در مسائل فرهنگی به دولتمردان توصیه می شود و از آنها می‌خواهیم که توجه بیشتری نسبت به آنها داشته باشند. امروز چگونه می‌توان برخی تئاترها و جشن‌هایی که در کشور اسلامی ما برگزار می‌شود را توجیه کنیم. آیا مسئولان از برگزاری اینگونه مراسمات خبر ندارند؟

رئیس مجلس خبرگان اظهار داشت: امروز باید قانون امر به معروف و نهی از منکر اجرا شود و در اجرای آن نباید تسامحی صورت بگیرد.

وی در ادامه به برگزاری هجدهمین اجلاسیه خبرگان در فضای صمیمی و دوستانه اشاره کرد و افزود:برخی از دوستان وقتی از ما می‌پرسیدند که آیا در این اجلاس تشنجی، بحثی، جدلی پیش آمده بود که ما در پاسخ به آنها می‌گفتیم که این اجلاسیه طبق اصول اخلاقی و طبق آیین‌نامه برگزار شد و در آرامش و سلامتی که در شأن اعضای مجلس خبرگان بود این اجلاسیه ادامه پیدا کرد.

آیت‌الله یزدی با بیان اینکه برخی‌ها شبهه دارند که مجلس خبرگان رهبری فقط در این اجلاس‌ها خلاصه می‌شود،‌ افزود: اعضای مجلس خبرگان رهبری هر هفته به صورت منظم دو کمیسیون در تهران و یا قم برگزار می‌کنند و به بحث‌های مهمی در آن کمیسیون‌ها می‌پردازند.

وی در پایان با بیان اینکه برخی از بحث‌هایی که در اجلاس خبرگان مطرح می‌شود ضرورت دارد که محرمانه باشد، خاطرنشان کرد: خبرگان یک نهاد اساسی و ارزشمندترین نهاد در نظام جمهوری اسلامی ایران است و جایگاه فوق‌العاده‌ای دارد.

29220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 453290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام EU ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    1 0
    ما برای بحث محرمانه به شما رای نداده ایم....