نظر کاربران خبرآنلاین/ آموزش به کودکان چشم‌وگوش باز می‌کند یا مانع تکرار حوادثی مثل آتنا می‌شود؟

کاربران خبرآنلاین در وهله اول ‌آموزش و آگاهی والدین، آموزش جنسی کودکان از طریق والدینی آگاه و همچنین از طریق مدارس را راهی برای کاهش حوادثی مانند ماجرای تلخ آتنا و ستایش در ایران دانسته‌اند.

یه گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، یک سوال: اگر آتنا آموزش دیده بود...؟ این سوالی است که حتما شما هم در ذهنتان به دنبال پاسخ آن بوده‌اید. سوالی که بسیاری از مخاطبان خبرآنلاین بر سر این موضوع که آیا آموزش می‌تواند مانع تکرار حوادثی این چنینی شود یا نه، بحث کرده‌‌اند. گفت‌وگوهایی که با «تاکید بر لزوم آموزش کودکان» به عنوان لازمه اصلی جامعه آغاز و به یک سوال خاتم شد: «آیا آموزش، آن زمانی که مرد با دستاش جلوی دهن آتنا را گرفته بود دردی را از او دوا می‌کرد؟» 

ماجرای مرگ ناگوار آتنا، دختری که ۲۰ روز در پارس آباد گم شد و بعد جنازه‌اش در پارکینگ خانه مردی پیدا شد، ایرانیان را دوباره به یاد ستایش انداخت. دختری افغان که به دست پسری نوجوان مورد تجاوز قرار گرفت و کشته شد. حادثه‌ای که موجی از واکنش‌ها در میان افکار عمومی را برانگیخت. ماجرای مرگ آتنا در نخستین ساعات خبری شدن این حادثه در پارس‌آباد مغان در استان اردبیل سبب ابراز همدردی مردم با خانواده این کودک شد و پس از آن موجی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی برای بررسی دلایل وقوع این حوادث به راه افتاد. دلایل و شاید راه‌هایی که سبب کاهش این گونه حوادث ناگوار می‌شد از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی به یکدیگر بسیار نزدیک بود. عده‌ای افزایش مراقبت خانواده‌ها از فرزندان خود را راهی برای کاهش این حوادث بیان کردند، گروهی دیگر اما مجرمان را افرادی بیمار خواندند که نیاز به درمان آن‌ها بیش از هر اقدام دیگری در جامعه نیاز است. از سوی دیگر برخی از جای خالی آموزش به کودکان و تاثیر آن بر وقوع حوادث این‌چنینی صحبت کردند و گروهی دیگر نیز حوادثی از این دست را مقوله نحوه حضور دختران و زنان در محیط عمومی و وضعیت ظاهری آنها یعنی داشتن حجاب گره زدند. اما از نظر کاربران کدام یکی از این موارد بیش از دیگری در جامعه مورد نیاز است؟ آموزش کودکان و والدین، مراقبت از فرزندان یا نحوه پوشش آنها؟

گرچه قاتل آتنا در اولین اعترافات خود انگیزه مالی را عامل قتل او عنوان کرده بود اما پزشکی قانونی آثار آزار جنسی بر روی جسد این کودک را تایید کرد. آزار جنسی اتفاقی است که گاهی در خفا اتفاق می‌افتد و راز باقی می‌ماند. آمارها می‌گویند از هر هشت کودک در گیر با این عارضه فقط یک نفر نسبت به بازگو کردن آن همت می‌کند و بقیه سکوت می‌کنند. همچنین ۹۳ درصد قربانیان آزار جنسی با فرد مجرم آشنایی داشته اند. مجرم می تواند هر فردی اعم از افراد خانواده، مربی، فامیل، پرستار کودک و پدر و مادر کودک دیگری باشد. مجرم معمولا سعی می کند این امر را برای کودک عادی جلوه دهد و در صورت مخالفت کودک از خشونت و زور استفاده می‌کند. پس از ارتکاب جرم نیز کودک را تهدید کرده و از او می خواهد این اتفاق را برای کسی بازگو نکند. کارشناسان می‌گویند یکی از دلایل عدیده‌ای که یک کودک را می‌تواند در معرض آسیب‌های جنسی قرار دهد، ناآگاهی است. ناآگاهی او از مسائل جنسی و چگونگی واکنش نشان دادن به آن. موضوعی که مورد توجه کاربران خبرآنلاین قرار گرفته است. واکنش‌ها به آموزش کودکان از نظر مخاطبان خبرآنلاین به دو دسته تقسیم شده‌اند. عده‌ای مخالف آموزش کودکان بوده‌اند و آن را دلیلی برای بلوغ زودرس در کودکان دانسته‌اند. عده‌ای دیگری اما به آموزش موافق بوده‌اند که موافقان نیز چند دسته هستند، کسانی که آموزش والدین را بر آموزش کودکان ارجح دانسته‌اند، کسانی که آموزش از طریق مدرسه را می‌پسندند و کسانی که می‌گویند آموزش از والدین و روانشناسان به کودکان بهترین نوع آموزش است.

در زیر برخی از نظرات مخاطبان خبرآنلاین درباره تاثیر آموزش بر تکرار حوادث آزار کودکان را می‌خوانید:

موافق آموزش

مخالف آموزش

از اسمش معلوم هست. اموزش و بسیار خوب و پسندیده است. و کارشناسان تاکید میکنم کارشناسان این امر با توجه به سن شناسی اموزش لازم را بدهند

آموزش به کودکان باعث می‌شود چشم و گوش آنها باز شود. باید 3 کار انجام شود: اول آموزش به بزررگسالان و والدین دوم غربالگری روانی افراد جامعه در سن خاص و شروع درمان افراد بیمار سوم پیشگیری از راه بالابردن ایمان دینی و جلوگیری از عواملی که منجر به بروز این بیماری ها یا حاد شدن آنها می شود مانند جلوگیری از بدحجابی، کاهش سن ازدواج و جلوگیری از سرخوردگی و سرکوب میل جنسی به دلیل ازدواج نکردن و دیدن صحنه های محرک..

چرا مسیری که دنیا آزموده را استفاده نکنیم اموزش به خود کودکان بهترین راه خواهد بود.

آموزش چه فایده ای برای بچه ها داره؟ مثلا بچه تشنه که میشه به کسی نگه آب میخوام؟ اون طرف بیمار بوده و باید درمان می‌شده. پدر و مادر بچه نباید اونو تنها می‌ذاشتن، دونستن اینکه لک لکی در کار نیست باعث میشه بچه‌های کم سن که قدرت تشخیص درست از غلط‌رو ندارن روشون به روی والدین و همدیگر باز بشه و زود خودشون رو به باد بدن و تازه بدتر هم میشه. جامعه به فساد کشیده میشه. بچه بدونه که همه مردها دیو هستن و باید ازشون فرار کرد؟ بچه اصلا زورش میرسه از خودش دفاع کنه و نذاره؟ بچه مثلا کنار عموش یا داییش یا مرد همسایه حس وحشت داشته باشه؟ یا باید اون عمو و دایی و همسایه و مغازه دار اصلاح بشه.

باید صریح و ساده بدون استرس به کودکانمان آموزش دهیم از شناختن اندام جنسی و نبایدها و نرفتن‌ها و گفتن حرف‌هایی که دیگران به کودک می‌گویند مبادا به والدینت بگویی و اتفاقا باید به کودک آموزش دهیم همه مطالب را به پدرومادرها بگویند...درلفافه حرف زدن می‌شود ناآگاهی و سواستفاده دیگران از آنها.

به اندازه کافی بچه ها میدونن این آموزش خیلی بیشتر پسرها آسیب میبینن اینا نزده دارن میرقصند باور کنید در مدرسه این آموزش ها باشه من بچه ام را برمیدارم میفرستم یه کشور دیگه چون بشدت دچار بلوغ زودرس میشه از اون ور هم نمیتونه کاری کنه دیوانه میشه. فقط بایست به پسرا و دخترا گفته شود خونه غریبه نرووند چه میدونم به هیچکی اعتماد نداشته باشند سرشون توی کار و درس باشه خودمون هم که بزرگتریم خیلی مراقبشون باشیم.

آموزش صحیح رفتاروگفتار از پدرومادر فرزند میباشد بعد در آموزشگاه...بهتر است روی این مراکز حساب بازنکنند چون اینجا این مسایل را تابو میشمرند و استدلال پوسیده شان ب انحراف کشیدن افرادکودک را پیش میکشند..باعث تاسفه در قرن۲۱

خیر تجاوز مسئله جداگانه ایست که زنان بالغ و آگاه هم در بر میگیرد اینها مورد کودک آزاری توسط فامیل، معلم و ... نشده اند به اینها تجاوز شده آموزش مهم اینه که دختر بچه در کوچه خیابون پرسه نزنه به هر غریبه ای عمو نگه و مثل بره دردسترس گرک قرار نگیره بچه ها تنها نباید در این روزها که شهر پر ازکفتار است در خیابانها باشند مسئله هیس دخترها که فریاد نمی زنند با این دختر فرق داره. باید به بچه ها آموزش صجیح داده شه که مورد سوء استفاده قرار نگیرند.

از دیدگاه اسلامی هم اگر به موضوع نگاه کنیم دختران از9سالگی وپسران از15سالگی بالغ اند و باید با مسایل اخلاقی و جنسی کاملا اشنا شده باشند که این امر همه جای دنیا برعهده ی اموزش پرورش است. ولی ظاهرا عده‌ای ترجیح میدن مردم در جهل زندگی کنند. از طرف دیگه سواد مردم در زمینه بهداشت روانی هم زیر صفره. مردم با اختلالات جنسی و روحی روانی هیچ اشنایی ندارند و یا دچار کج فهمی هستند. خانه از پای بست... انشاالله درست بشه.

 

حتما باید آموزش داده بشود از روز اول مدرسه باید بهشان بگویند نو بادی تاچ تماس بدنی ممنوع. در ایران متاسفانه تماس‌های بدنی بین بچه ها زیاد است از دست دادن و دست روی کول هم گذاشتن شروع میشود تا خدا میداند عاقبت به کجا برسد.

 

در طول 12 سال در مدارس ما یک کلام در مورد بحث جنسی که یک نیاز طبیعی هر انسان است صحبت نمیشود... لا جرم بچه ها از منابع ناصحیح م غیر مطمئن اخبار و اطلاعات کسب میکنند... اصلا مگر نیاز جنسی را خدا در وجود ما نذاشته؟؟؟ چرا باید کتمان بشه؟؟؟

 

صحبت با کودکان در مورد خطرات جنسی چیزی نیست که هر فرد آموزش ندیده ای بتونه از پسش بربیاد.یک اشتباه کوچیک در توضیح این مسائل میتونه باعث ایجاد ترس همیشگی تو وجود پاک کودک بشه و آسیب زا است.بنابرااین در بهترین حالت بایدافراد آموزش دیده در مدارس بچه ها رو با این مسائل آشنا کنند.در صورتی که این امکانپذیر نبود خود والدین باید از روانشناس کمک بگیرند.

آیا حجاب عامل قتل آتنا بود؟

در ساعات ابتدایی انتشار خبر کشف جسد آتنا، دستگیری قاتل و انتشار عکس‌هایی از این کودک برخی از کاربران شبکه‌های مجازی پوشش این دختر ۷ ساله را دلیلی برای تحریک مجرم به کودک آزاری دانستند و نوع پوشش کودکان را دلیلی برای اینگونه حوادث ناگوار عنوان کردند. کاربران خبرآنلاین نیز درباره این موضوع با یکدیگر به بحث پرداختند و عده‌ای مخالف و عده‌ای موافق با این موضوع بوده‌اند.

موافقان

مخالفان

باید از اینگونه حوادث از راه بالابردن ایمان دینی و جلوگیری از عواملی که منجر به بروز این بیماری ها یا حاد شدن آنها می شود مانند جلوگیری از بدحجابی، کاهش سن ازدواج و جلوگیری از سرخوردگی و سرکوب میل جنسی به دلیل ازدواج نکردن و دیدن صحنه های محرک... پیشگیری کنیم.

ربطی به حجاب نداره چند تا پسر بچه را نام ببرم که بلا سرشون آمده.

 

دوست عزیزی که می‌گویید بی حجابی عامل چنین اتفاقاتی است؛ لطفاً تحقیقی درباره آمار فساد در استان‌های مختلف ایران بفرمایید و به طور ویژه درباره تجاوز و آن هم از نوع لواط، ببینید کدام یک از شهرها بیشترین اعدامی را در این زمینه دارد. فکر می‌کنم در آن صورت خواهید فهمید که اتفاقاً مسئله، برعکس آن چیزی است که می گویید.

 

اصلا ربطي به حجاب نداشت. طفلي آخه چند سالش بود. طرف مرض روحي رواني داره هيچ كاريش هم نميشه كرد. از دست همچين آدم هايي البته ببخشيد آدم خطاب كردم هر كاري برمياد و متاسفانه تو جامعه هم كم نيستن. فقط و فقط مواظب بچه هاتون باشيد،يادشون بديد بيرون كه هستين از كنارتون دور نشن. در ضمن هر روز دعواهاي منجر به قتل رو هم ببينيد با كوچكترين مشاجره اي قتل ميشه واقعا جامعه رو به پريشاني رفته كلا ملت بي اعصابي شديم.

۴۲۲۳۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 687714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =