شرکتی نروژی سرمایه‌گذاری بزرگی برای ساخت نیروگاه‌های خورشیدی در مناطق مختلف مرکز ایران کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ مدتی بعد از اینکه سفیر ایران در انگلیس خبر داد که یک شرکت بریتانیایی می‌خواهد ششمین نیروگاه بزرگ خورشیدی جهان را در ایران بسازد، حالا امروز گفته شد نروژی‌ها می‌خواهند سرمایه‌گذاری بزرگتری در ایران انجام دهند.

شرکت نروژی ساگا قرار است 2.5 میلیارد یورو برای ساخت نیروگاه‌های انرژی خورشیدی در ایران سرمایه‌گذاری کند و قرار است ظرفیت این نیروگاه‌ها که در مناطق مختلف ساخته می‌شود در مجموع 2 گیگاوات باشد، هالاند سخنگوی این شرکت در این رابطه به رویترز گفت: «بر اساس توافق ما که قرار است با تضمین اقتصادی از تهران نهایی شود، 4 تا 5 سال ساخت نیروگاه زمان دارد.»

قرار است تکنولوژی این پروژه از یک شرکت تایوانی گرفته شود، هالاند در این باره توضیح داد: «آنها تمام تاسیسات الکترونیک این نیروگاه‌ها را ارائه می‌دهند.»

ایران برای تامین برق و انرژی خود به شدت به انرژی گاز طبیعی و نفت متکی است، اما مدتی است که مسائل زیست محیطی مثل آلودگی هوا و تغییراقلیم باعث شده ایران توجه بیشتری به انرژی‌های تجدیدپذیر داشته باشد و تعهد دهد که تا سال 2020 ظرفیت انرژی تجدیدپذیر خود را 5 گیگاوات افزایش دهد.

بر اساس اطلاعات وزارت نیروی ایران ظرفیت انرژی خورشیدی ایران در حال حاضر 53 مگاوات است ولی 76 کشور مختلف در ایران توافقاتی را امضا کرده‌اند تا این ظرفیت 932 مگاوات دیگر افزایش پیدا کند، حالا به نظر می‌رسد با سرمایه‌گذاری این شرکت نروژی در ایران به هدف خود برای سال 2020 بسیار نزدیکتر شده است.

شرکت انگلیسی و ساخت ششمین نیروگاه خورشیدی بزرگ جهان در ایران

پیش از این هم سفیر ایران در انگلیس در یادداشتی خبر داد که قرارداد ساخت نیروگاه خورشیدی میان ایران و انگلستان امضا شده است.

دیگو بیازی مدیرعامل و موسس شرکت کوئرکس در گفتگویی با خبرآنلاین در رابطه با پروژه آنها در ایران گفته بود: نیمه اول سال 2018 ساخت و ساز این پروژه شروع می‌شود. در رابطه با مکان ساخت این نیروگاه ما گزینه‌های مختلفی داریم و هنوز انتخاب نهایی ما مشخص نشده است، انتخاب ما به میزان آب، نوع خاک و قابل دسترس بودن شبکه ملی توزیع برق ارتباط دارد. میزان سرمایه‌گذاری روی این پروژه بیش از 600 میلیون یورو برآورد شده است. همچنین قرار است این نیروگاه ششمین نیروگاه خورشیدی بزرگ جهان باشد.

قرار است این نیروگاه 600 مگاوات برق تولید کند.

بر خلاف شرکت نروژی، شرکت کوئرکس قصد دارد تا برای ساخت نیروگاه خود از تجهیزات داخلی استفاده کند، بیازی در این رابطه عنوان کرد: تا جایی که بتوانتیم از تکنولوژی و وسایل داخلی ایران استفاده می‌کنیم، چون اگر در ایران از وسایل داخلی استفاده شود میزان تعرفه تشویقی افزایش پیدا می‌کند و هزینه ها پایین می‌آید.

47237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 718591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
    8 1
    گرچه هر نوع سرمایه گذاری در ایران را بسیار سودمند میدانم، اما به حال خودمان میسوزم که 600 میلیون یورو برای ایران چیزی نبود که خودش نتواند آن را بسازد. افسوس برای مسئولین کشور...