میزان نوشت:

مدیرکل دفتر زیستگاهها و امورمناطق سازمان محیط زیست با اعلام خبر تشکیل کارگرونه مشترک « صیانت از جنگل ها» با سازمان جنگل ها و مراتع، گفت: پژوهش ها نشان می دهد در چهار دهه گذشته وسعت جنگل های کشور از 18 میلیون هکتار به 12 میلیون هکتار رسیده است.

حمید گشتاسب میگونی از تشکیل کارگروه مشترک با سازمان جنگل ها و مراتع با عنوان« صیانت از جنگل ها» اذعان کرد: در این کارگروه مدیران هر دو سازمان و نیز اساتید دانشگاهی حضور دارند تا برنامه ریزی های مربوط به حفظ و بهره برداری منطقی از جنگل ها در قالب این کارگروه صورت گیرد.

وی با بیان این که کارگروه مذکور ترکیبی از مسائل مطرح در کارگروه جنگل های هیرکانی و ارسبارانی همچنین کارگروه جنگل های زاگرسی در سازمان محیط زیست است، اذعان کرد: مقرر است در قالب کارگروهی منسجم تر با حضور سازمان جنگل ها برنامه رصد جنگل ها و برنامه ریزی برای بهبود وضعیت کنونی صورت گیرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: با توجه به حضور مدیران ارشد هر دو سازمان محیط زیست و جنگل ها و مراتع در این کارگروه برنامه ریزی های صورت گرفته به سرعت به سمت اجرایی شدن پیش می رود، زیرا هداف اصلی تشکیل این کارگروه نیز تحقق این موضوع است.

مدیرکل دفتر زیستگاهها و امورمناطق سازمان محیط زیست با بیان این که اولویت سازمان محیط زیست حفاظت از جنگل های موجود در مناطق چهارگانه شامل پارک‌های ملی، آثار طبیعی ملی، پناهگاه‌های حیات وحش و مناطق حفاظت شده است، اظهار کرد: اما این اولویت بندی به این معنی نیست که حفاظت از جنگل های خارج از مناطق چهارگانه را مد نظر نداریم.

تغییر کاربری؛ نخستین دلیل تخریب جنگل ها
وی با ابراز تاسف از حجم بالای تغییر کاربری جنگل در سال های گذشته عنوان کرد: این تغییر کاربری ها برای استفاده های مختلف همانند توسعه اراضی کشاورزی، ویلاسازی و طرح های توسعه صورت می گیرد که البته طرح های توسعه بدون هماهنگی با دستگاه های متولی برای جاده سازی یا فعالیت توسعه ای در دورن جنگل انجام می شود.

مدیرکل دفتر زیستگاهها و امورمناطق سازمان محیط زیست با اشاره به پژوهشنامه اتحادیه جهانی حفاظت جنگل ها اشاره و خاطرنشان کرد: این پژوهشنامه نیز عامل اول تخریب جنگل ها را تغییر کاربری و تبدیل اکوسیستم به نوع استفاده دیگر می داند که متاسفانه این موضوع در کشور ما نیز شایع است.

گشتاسب میگونی با تاکید بر این که عوامل جانبی و ثانویه در تخریب جنگل ها پس از تغییر کاربری و تبدیل اکوسیستم خود را نشان می دهد، گفت: حمله آفات به جنگل و خشکسالی ها از جمله تخریب های ثانویه ای است که به جنگل ها تحمیل می شود.


مدیرکل دفتر زیستگاهها و امورمناطق سازمان محیط زیست با تاکید بر این که آمار رسمی برای نابودی جنگل ها در 10 سال گذشته در دست نیست، گفت: اما پژوهش های صورت گرفته بیانگر این امر است که در هر ثانیه 350 متر مکعب جنگل و مرتع در ایران از دست می رود.


تخریب 6 میلیون هکتار جنگل در چهار دهه
گشتاسب میگونی افزود: با در نظر گرفتن این آمار می توان گفت جنگل های کشور از چهار دهه گذشته تا کنون از 18 میلیون هکتار به 12 میلیون هکتار کاهش یافته است.


حجم بالای تخریب جنگل های شمالی در مازندران
وی با اشاره به گستره جنگل ها در استان های شمالی گفت: به نظر می رسد روند تخریب جنگل ها در استان مازندران از میان جنگل های شمال بیشتر از سایر جنگل ها باشد.


معیشت؛ دلیل فراوانی تخریب جنگل در زاگرس مرکزی
گشتاسب میگونی با اشاره به پروژه بین المللی سازمان محیط زیست برای جنگل های زاگرس مرکزی خاطرنشان کرد: در این منطقه به دلیل تامین نیازهای اقتصادی و معیشت مردم و نیز تعداد جمعیت ساکن در این منطقه روند شدیدتری را در تخریب جنگل ها داریم.


آموزش؛ راهکار مقابله با تخریب جنگل ها
مدیرکل دفتر زیستگاهها و امورمناطق سازمان محیط زیست با تاکید بر آموزش در مقابله با تخریب جنگل ها اذعان کرد: باید در ابتدا ارزش ها را از طریق آموزش به اطلاع مردم رساند.آموزش شاه کلید مقابله با تخریب جنگل ها است زیرا زمانی که مردم متوجه شوند یک منبع برای تداوم زیستی آنها ضروری است، مسلما بهتر از دستگاه های اجرایی از آن حفاظت می کنند زیرا زمانی که از ارزش یک منبع زیستی اطلاعی نداشته باشند، استفاده از آن منابع نیز غیرخردمندانه است.

وی با تاکید بر لزوم سرمایه گذاری بر امر آموزش عنوان کرد: بدون آگاه کردن مردم از ارزش های منابع زیستی، بزرگترین سرمایه گذاری ها برای حفاظت از جنگل ها یا هر اکوسیستم دیگر نتیجه مطلوب را ندارد.

بهره برداری پایدار از جنگل ها در گروه آمایش سرزمین
مدیرکل دفتر زیستگاهها و امورمناطق سازمان محیط زیست با تاکید بر این که سیاست کلی سازمان محیط زیست حفاظت از منابع و بهره برداری پایدار و مطلوب از آنها است، خاطرنشان کرد: بدون شک اجرای سیاست بهره برداری پایدار در گروه آمایش سرزمین است تا بر مبنای آمایش توان اراضی مشخص می شود.

وی افزود: با اجرای آمایش سرزمین می توان فهمید که در چه مکان هایی امکان سرمایه گذاری و حضور صنعت وجود ندارد. لذا اجازه شکل گیری صنعت را نمی دهیم تا بهره برداری پایدار و خردمندانه صورت می گیرد.

گشتاسب میگونی در پایان با اشاره به سخنان زیست محیطی مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: رهنمودهای اخیر معظم اله وظیفه ما را در حفاظت از محیط زیست و بهره برداری منطقی از منابع زیستی بخصوص جنگل ها سنگین تر می کند.

 

۴۷۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 409587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =