معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری ایلام تصریح کرد: دولت عراق موضوع تبدیل نقطه مرزی چیلات در محدوده شهرستان دهلران را به عنوان یکی دیگر از گذرگاه مرزی و رسمی ایران و عراق تصویب کرد.

حشمت اله عسگری در گفت و گویی از این مصوبه و ابلاغ ان در کمترین فاصله از انتخابات ریاست جمهوری به عنوان تحقق یکی از مطالبات جدی و مورد پیگیری استان ایلام به خصوص مردم و مسولان شهرستان دهلران نام برد.
وی با ذکر ضرورت اجتماعی ، اقتصادی و اهمیت ارتباطی گشایش گذرگاه در محدوده مرزی شهرستان دهلران با کشور همسایه خاطر نشان کرد: مردم و مسوولان استان میسان عراق نیز مستمر بر گشایش چیلات به عنوان گذرگاه مرزی تاکید داشته و مطرح کرده اند.
وی اظهار کرد: این خبر خوشی در اولین روز بعد از پیروزی دولت تدبیر و امید برای مردم شریف و مرزدار استان ایلام است که بتوانند مراودات خود با کشور عراق را گسترش دهند.
افزود: با توجه به پیگیری مستمر مدیریت استان و با رایزنی مسئولان وزارت امور خارجه، به تازه گی دولت عراق ایجاد گذرگاه ارتباطی چیلات بین دو استان ایلام و میسان عراق را تصویب و به وزارت داخلی عراق و استان میسان برای اجرا ابلاغ کرده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری ایلام تصریح کرد: بزودی یک کمیته مشترک برای هماهنگی و انجام دیگر مراحل مورد نیاز برای گشایش این نقطه مرزی در 27 کیلومتر شهر دهلران به عنوان یکی از نزدیکترین نقاط دسترسی به مناطق راهبردی و جمعیتی کشور عراق تشکیل می شود.
عسگری گفت: هم‌اکنون احداث زیرساخت‌های لازم از قبیل راه دسترسی در این نقطه مرزی در دست اقدام است.
او فاصله نقطه مرزی چیلات تا شهر نجف اشرف را 300 کیلومتر عنوان کرد و گفت: گشایش چیلات به خصوص در ایام اربعین به منظور تسهیل در تردد زائران عتبات عالیات دو کشور بسیار حائز اهمیت است .
وی ابراز امیدواری کرد که با تدبیر دولت دوازدهم بازگشایی این مرز علاوه بر استفاده به‌عنوان گذرگاه رسمی برای سفر زائران در ایام اربعین، در رونق اقتصادی و معیشتی منطقه نیز تاثیر بسزایی داشته باشد.
حدود نیمی - 220 کیلومتر -از مجموع 430کیلومتر مرز مشترک استان ایلام با کشور همسایه در محدوده شهرستان دهلران و همجوار با استان میسان عراق قرار دارد.
قرابت های فرهنگی و مراودات تاریخی - اجتماعی شهرستان های مرزی ایلام ، مهران و دهلران در غرب کشور با استان های واسط ، میسان و دیالی در شرق عراق موجب مطالبه مراوده بیشتر مردمان دوسوی مرز شده است.
مرز بین المللی و واقع در جوار استان واسط در شرق عراق هم اکنون به عنوان اصلی ترین کانون تردد زائران سالانه پذیرای سفر بیش از 2میلیون نفر زائر است.

R6
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 668102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =