۰ نفر
۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۵

روزنامه ایران نوشت:‌ مراسم رونمایی از کتاب «فرهادی و سینمای پرسش» نوشته اسدالله غلامعلی، با حضور نویسنده، پرویز جاهد، اسماعیل میهن دوست و امید رنجبر، روز دوشنبه ۲۷ آذرماه در کتابفروشی علمی فرهنگی برگزار شد.

در این نشست علاوه بر بررسی و نقد کتاب، سینمای فرهادی و جایگاه او به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و برجسته‌ترین فیلمسازان ایران مورد توجه قرار گرفت.

اسدالله غلامعلی نویسنده کتاب، در ابتدای این برنامه گفت: «آنچه من را واداشت که درباره فرهادی بنویسم، مفاهیم و عناصری است که در سینمای او تکرار می‌شود. ولی این تکرار بیهوده و از سر غفلت نیست، بلکه عناصر تکرار شونده در آثار فیلمساز توسعه می‌یابند و معنا خلق می‌کنند. از طرف دیگر آنچه بسیار برای من اهمیت داشته، جهان بینی فرهادی و شیوه روایتگری او بوده است.»

همچنین غلامعلی در سخنانش به این نکته اشاره کرد که سینمای فرهادی، سینمایی است که پرسش مطرح می‌کند ولی سینمای مدرن نیست؛ بلکه سینمایی است که همچون قهرمانانش در حال‌گذار است؛ سینمایی که یک پایش در سنت و کلاسیسیزم است و یک پایش در مدرنیته و مدرنیسم. پرویز جاهد که کتاب «نوشتن با دوربین؛ رو در رو با ابراهیم گلستان» را در کارنامه خود دارد، در ابتدای صحبت‌هایش در این نشست گفت: «متأسفانه کتاب‌های تألیفی درباره کارگردانان ایرانی اندک است و این کتاب چندمین اثری است که درباره سینمای فرهادی نوشته شده است. غلامعلی در این کتاب همچون اثر دیگرش با نام روایت مدرن و موج نوی سینمای ایران، تلاش کرده تحلیل و تفسیری تماتیک از آثار فرهادی داشته باشد و از جهاتی همچون تفسیرهای فلسفی‌اش، اثری ممتاز است.»

کتاب فرهادی و سینمای پرسش شامل چهار فصل با عناوین تکرار و توسعه عناصر، تراژدی ایرانی، فرهادی و طبقه متوسط، فرهادی، داستایوفسکی و باختین است و توسط نشر ورا منتشر شده است.

58241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 738763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =