«تو مادرِ منی»، داستان یوپ و مادر دچار به آلزایمرش است؛ داستانی که یوپ آدمیرال به عنوان نویسنده، در آن هم نقش خود و هم نقش مادرش را بازی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اگر عبارت You are my mother- Joop Admiraal  را در یوتیوب سرچ کنید، چند ویدئو خواهید دید از بازی یوپ آدمیرال، نمایشنامه‌نویس، کارگردان و بازیگرِ مردِ هلندی که در متنی نوشته خودش به نام «تو مادرِ منی»، هم نقش خود و هم نقش مادر مبتلا به آلزایمرش را بازی می‌کند.

چاپ اول «تو مادرِ منی» در ایران با ترجمه حمید امجد، توسط انتشارات نیلا منتشر شده است و در قدم اول عکس روی جلد است که جذبتان می‌کند؛ عکسی که لیلی گلستان از مادرش فخری گلستان گرفته است.  

در شروع و پایان بخش کوتاهی که با عنوان «درباره نویسنده» پیش از آغاز نمایشنامه آمده، نوشته شده است: «یوپ آدمیرال 26 سپتامبر 1937 در دهکده اوپ‌هیمرت، استان خلدرلاندِ کشور هلند زاده شد... او یک شب قبل از مرگش بر اثر حمله قلبی در شصت و هشت سالگی (25 مارس 2006) در نمایش «بازی عشق» بر صحنه رفت که نقشش در آن نیز شب آخر زندگی‌اش را می‌گذراند.»

حمید امجد در این بخش اشاره کرده است که شهرت جهانیِ آدمیرال با «تو مادرِ منی» آغاز شد، اثری که آدمیرال خودش آن را نوشت و خودش هم به تنهایی در هر دو نقش مادر و پسر بازی کرد البته همراه با سگش کینو. آدمیرال این نمایش را در سراسر هلند و بعد در کشورهای مختلف چرخاند و در اجرای تلویزیونی و فیلم سینمایی‌اش هم جلوی دوربین رفت.    

امجد همچنین اشاره می‌کند که «تو مادرِ منی» متنی است شاخص، ظریف و سهل و ممتنع برای آزمودن توانایی بازیگران در اجراهای حرفه‌ای و دانشگاهی.

در بخشی از متن می‌خوانیم:

«مادر: می‌خوام ازت یه چیزی بپرسم. صاف و صادق. ولی بعدش تو هم باید صاف و صادق جوابمو بدی.

یوپ: خیلی خب.

مادر: تو ترجیح می‌دادی دختر باشی؟

یوپ: آره.

مادر: و باعثش من بودم.

یوپ: ولی مادر من خوشبختم. واقعا. گریه نکن. ما با هم خوشبختیم. بقیه فقط برای این بهمون می‌خندن که حسودی می‌کنن، این جور فکر نمی‌کنی؟

مادر: تو امشب این جا می‌مونی؟

یوپ: نه مادر. من باید برگردم آمستردام. تو این جا می‌مونی.

مادر: آمستردام! آره. اون وقت «این جا» یعنی کجا؟

یوپ: این جا یعنی دلفت.

مادر: دلفت؟

یوپ: آره. تو سه ساله که این جا زندگی می‌کنی...»‌

در همان بخش «درباره نویسنده» آمده است که توفیق نمایشنامه صرفا به بازی شخص آدمیرال وابسته نبوده است و از دهه 1980 تا امروز ده‌ها اجرای گوناگون از این نمایش با بازیگران مختلف بر صحنه رفته و می‌رود.

انتشارات نیلا «تو مادرِ منی» را با شمارگان 2200 نسخه و قیمت شش هزار تومان روانه بازار کرده است.

57242  

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 738945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =